НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Державна аудиторська служба України

Метою проєкту постанови є забезпечення ефективного та результативного виконання завдань та функцій органу державного фінансового контролю шляхом удосконалення Порядку проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 631, що сприятиме посиленню контролю у сфері закупівель відповідно до наданих повноважень та оптимізації відповідних процесів контролю

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:

- розширення дискреційних повноважень керівників органу державного фінансового контролю або їх заступників у непрозорий спосіб визначати підстави проведення перевірок закупівель, що створює передумови для корупційних зловживань;

- необґрунтоване наділення посадових осіб органу державного фінансового контролю правом виходити за межі теми вже розпочатої перевірки шляхом внесення змін до плану перевірки, що створює передумови для корупційних правопорушень;

- встановлення нечіткої процедури проведення перевірки, що створює передумови для застосування додаткового регуляторного тиску на об’єкти відвідування.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І.Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

1.1. Порядок проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 631, визначає підстави та процедуру проведення Держаудитслужбою, її міжрегіональними територіальними органами перевірок закупівель (далі – Порядок).

Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку (далі – проєкт Змін).

Так, у п.п. 4 п. 2 проєкту Змін пропонується п. 4 Порядку викласти у новій редакції, визначивши, що перевірки закупівель проводяться за письмовим рішенням керівника органу державного фінансового контролю або його заступника за наявності однієї з таких підстав:

1) виникнення потреби в документальній та фактичній перевірці питань, які не можуть бути перевірені під час моніторингу процедури закупівлі, а саме:

укладення договору (договорів) без застосування відкритих торгів/спрощених закупівель відповідно до вимог законодавства;

стану виконання умов договору, внесення змін до нього, у тому числі вимог щодо якості, кількості (обсягів) предмета закупівлі, ціни договору;

2) виникнення потреби в документальній та фактичній перевірці встановлених фактів, а саме:

поділу предмета закупівлі на частини з метою уникнення проведення відкритих торгів/спрощених закупівель у визначеному законодавством порядку;

придбання товару за укладеним договором (договорами), що не локалізований відповідно до вимог законодавства;

придбання товарів без використання електронного каталогу та/або укладення договорів, якими передбачено оплату товарів без використання електронного каталогу, у випадках, коли його застосування є обов’язковим відповідно до вимог законодавства;

3) наявність доручення або рішення Кабінету Міністрів України, Мінфіну щодо проведення перевірки закупівель;

4) виявлення органом державного фінансового контролю вищого рівня під час перевірки (у порядку здійснення контролю за достовірністю висновків органу державного фінансового контролю нижчого рівня) актів перевірки закупівель/висновків про результати моніторингу процедури закупівлі невідповідності їх змісту вимогам законодавства. Перевірку закупівель може ініціювати орган державного фінансового контролю вищого рівня, якщо розпочато дисциплінарне провадження стосовно посадових або службових осіб органу державного фінансового контролю нижчого рівня, які проводили перевірку закупівель, моніторинг процедури закупівлі або у разі повідомлення їм про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.

Разом з тим застосування оціночного словосполучення «виникнення потреби» без одночасного обґрунтування такої потреби наділяє широкими дискреційними повноваженнями керівників органу державного фінансового контролю або їх заступників у непрозорий спосіб приймати упереджені рішення щодо початку проведення перевірок закупівель та може призвести до вчинення корупційних правопорушень.

Рекомендації НАЗК:

- в абз. 3 п.п. 4 п. 2 проєкту Змін після слова «виникнення» додати слово «обґрунтованої»;

- в абз. 6 п.п. 4 п. 2 проєкту Змін після слова «виникнення» додати слово «обґрунтованої».

 

1.2. У п.п. 5 п. 2 проєкту Змін пропонується викласти у новій редакції п. 8 Порядку, передбачивши, що під час підготовки до перевірки закупівель посадові особи органу державного фінансового контролю складають програму перевірки закупівель.

Програма перевірки закупівель має містити найменування замовника, тему, період та питання, що підлягають перевірці, відповідно до компетенції органу державного фінансового контролю. Програму затверджує керівник органу державного фінансового контролю або його заступник чи уповноважена керівником цього органу посадова особа.

Під час проведення перевірки закупівель до програми перевірки закупівель можуть вноситися зміни у порядку її затвердження.

Однак запропоновані зміни не містять обмежень щодо переліку можливих змін до програми перевірки під час вже розпочатої перевірки та допускають у ході перевірки зміни і теми, періоду, і питань, що підлягають перевірці.

Наділення посадових осіб органу державного фінансового контролю можливістю змінювати план перевірки під час її проведення, у тому числі теми перевірки, фактично нівелює визначений перелік підстав для прийняття рішення про початок проведення перевірки та створює передумови до зловживань посадових осіб органу державного фінансового контролю своїми правами з метою встановлення корупційних практик.

Рекомендація НАЗК:

абз. 4 п.п. 5 п. 2 проєкту Змін викласти у новій редакції:

«Під час проведення перевірки закупівель зміни до програми перевірки закупівель вносяться у порядку її затвердження, в межах теми, що перевіряється.».

 

ІІ. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

У п.п. 10 п. 2 проєкту Змін пропонується викласти у новій редакції абз. 2, 3 п. 17 Порядку, відповідно до яких на письмову вимогу посадової особи органу державного фінансового контролю керівник замовника або уповноважена ним особа зобов’язаний надати протягом трьох робочих днів з дня отримання вимоги, якщо інший строк не визначено вимогою, у трьох примірниках завірені копії усіх необхідних для перевірки документів та відомостей, що перебувають у володінні замовника, у тому числі тих, які не оприлюднено в електронній системі закупівель, що, зокрема, підтверджують факти виявлення порушень.

Проте застосування у п.п. 10 п. 2 проєкту Змін формулювання «якщо інший строк не визначено вимогою» дає змогу посадовим особам органу державного фінансового контролю на власний розсуд визначати строк, необхідний для виконання вимоги керівником замовника або уповноваженою ним особою, що створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю здійснення додаткового регуляторного тиску на об’єкти відвідування.

Рекомендація НАЗК:

у п.п. 10 п. 2 проєкту Змін встановити мінімальний строк для надання інформації на письмову вимогу посадової особи органу державного фінансового контролю.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                 Микола КОРНЕЛЮК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua