НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. № 1275»

Картка проєкту

                                              

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Мета проєкту – врегулювати питання визначення граничної вартості на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), та переліку підстав внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування, укладеного без використання електронної системи закупівель.

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який може зумовити ризик різного правозастосування методів визначення граничної ціни на продукти харчування та створення передумов для наділення службових / посадових осіб державних замовників надмірними дискреційними повноваженнями щодо встановлення граничної ціни на продукти харчування під час здійснення закупівлі.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. № 1275» (далі – проєкт постанови) пропонується, зокрема, затвердити Порядок встановлення граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), а також підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування, укладеного без використання електронної системи закупівель (далі – проєкт Порядку).

У п. 1 проєкту Порядку встановлюється, зокрема, що механізм визначення граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками у сфері оборони, службами державного замовника, а також військовими частинами, організаціями (установами, закладами), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) (далі – державні замовники).

Враховуючи положення п. 3 проєкту Порядку визначення державними замовниками граничної ціни на продукти харчування здійснюється із застосуванням таких методів, які зазначені п.п. 1–3 цього ж пункту.

Крім того, в абз. 2 п. 4 проєкту Порядку зазначено, що гранична ціна на кожен продукт харчування повинна бути економічно обґрунтованою та не перевищувати ціни за одиницю продукту харчування, визначеної шляхом порівняння ринкових цін суб’єктів господарювання, які здійснюють підприємницьку діяльність у сферах роздрібної торгівлі, закладів ресторанного господарства і послуг усіх форм власності, та діяльність яких повинна відповідати вимогам щодо регулярності продажу продуктів харчування, відібраних для порівняння, а також доступності продуктів харчування для широких верств населення, зберігаючи при цьому прийнятний рівень якості.

Разом з тим в абз. 4 п. 4 проєкту Порядку передбачено, що у разі якщо укладається державний контракт без використання електронної системи закупівель, у зв’язку з тим, що не відбулась спрощена закупівля або відкриті торги через відсутність поданих учасниками пропозицій / тендерних пропозицій, державний замовник для проведення повторної закупівлі може застосовувати показник граничної ціни, який є наступним після мінімального, згідно із застосованим методом визначення граничної ціни, встановленим цим Порядком.

Варто зазначити, що у розумінні проєкту Порядку методи визначення граничної ціни на продукти харчування, передбачені п. 3 проєкту Порядку, є ключовим елементом механізму формування граничної ціни на продукти харчування.

З огляду на це відсутність чітко визначеного порядку (зокрема, відсутність уточнення щодо застосування одного із визначених методів визначення граничної ціни або застосування одночасно трьох методів; невизначеність процедури закупівель (конкурентні процедури закупівлі та/або не застосування видів (процедур) закупівель / спрощених закупівель, визначених Законами України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі»), до яких застосовується визначений механізм встановлення граничної ціни на продукти харчування) та обов’язковості застосування таких методів порушує принцип правової визначеності та створює передумови для наділення службових / посадових осіб державних замовників надмірними дискреційними повноваженнями щодо встановлення граничної ціни на продукти харчування під час здійснення закупівлі.

Слід зазначити, що відповідно до абз. 2 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 № 363 «Питання оборонних закупівель» державними замовниками у сфері оборони визначено: Міністерство внутрішніх справ, Міністерство економіки, Міністерство оборони, Міністерство юстиції, Державну службу з надзвичайних ситуацій, Службу безпеки, Службу зовнішньої розвідки, Державне космічне агентство, Адміністрацію Державної прикордонної служби, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Головне управління розвідки Міністерства оборони, Управління державної охорони, Національне антикорупційне бюро, Національну гвардію, Національну поліцію, Державну спеціальну службу транспорту, Державне бюро розслідувань, Державну судову адміністрацію.

З огляду на кількість державних замовників та враховуючи положення проєкту Порядку, відсутність чітко визначеного порядку застосування механізму встановлення граничної ціни на продукти харчування ускладнює передбачуваний спосіб практичної реалізації положень проєкту Порядку.

Відповідно, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

Висновок: 

                                 проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                                         Сергій ГУПЯК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua