НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.2024 № 1291»

Картка проєкту                          

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Мета проєкту – підвищення обороноздатності України шляхом оптимізації застосування кадрового ресурсу Збройних Сил України та Національної гвардії України.  

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенний фактор, який зумовлює ризик зловживань як командирами військових частин Збройних Сил та Національної гвардії, так і посадовими особами Кадрового центру Збройних Сил і кадрового підрозділу Головного управління Національної гвардії під час реалізації положень проєкту Порядку.

Опис виявлених корупціогенних факторів

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.2024 № 1291» пропонується затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо вдосконалення механізму направлення військовослужбовців зі Збройних Сил до Національної гвардії та з Національної гвардії до Збройних Сил, за їх ініціативою (далі – проєкт Порядку). 

Відповідно до пунктів 5, 6 проєкту Порядку військовослужбовці Збройних  Сил чи Національної гвардії, які виявили бажання проходити військову службу у Національній гвардії чи Збройних Силах, відповідно, звертаються з рапортом до Кадрового центру Збройних Сил чи кадрового підрозділу Головного управління Національної гвардії, за умови отримання листа (письмової згоди) від командира відповідної військової частини.

У п. 8 проєкту Порядку наведено вичерпний перелік документів, які військовослужбовець зобов’язаний додати до рапорту, серед яких – погодження командира військової частини, в якій проходить військову службу такий військовослужбовець, яке може бути надане як окремим документом, так і у формі погодження (схвалення) рапорту засобами Порталу «Армія+», іншою інформаційно-комунікаційною системою або системою електронного документообігу (п.п. 3 п. 8 проєкту Порядку).

Відповідно до абз. 7 п. 8 проєкту Порядку у разі відсутності зазначених документів рапорт військовослужбовця залишається без розгляду, за винятком відсутності погодження командира військової частини, в якій проходить службу військовослужбовець. За відсутності такого погодження Кадровий центр Збройних Сил (для військовослужбовців Національної гвардії – кадровий підрозділ Головного управління Національної гвардії) направляє командиру військової частини, в якій проходить службу військовослужбовець, запит на отримання погодження. За відсутності відповіді на такий запит протягом 24 годин з моменту його відправлення, погодження командира військової частини, в якій проходить службу військовослужбовець, вважається наданим.

Разом з тим проєкт Порядку не передбачає ані процедури надання відмови командира відповідної військової частини, в якій проходить службу військовослужбовець, ані вимог щодо обґрунтованості такої відмови.

Своєю чергою така нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків та відповідальності може створити умови для виникнення корупційних ризиків на етапі погодження рапортів військовослужбовців зі сторони командирів військових частин, а також наділяє останніх дискреційними повноваженнями щодо прийняття відповідних рішень.

Попри це, як у Порядку реалізації експериментального проекту щодо вдосконалення механізму переміщення військовослужбовців Збройних Сил за їх ініціативою, так і в Порядку реалізації експериментального проекту щодо вдосконалення механізму переміщення військовослужбовців Національної гвардії за їх ініціативою, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2024 № 1291, передбачені конкретні положення щодо контролю за обґрунтованістю та своєчасністю прийняття рішень Кадровим центром Збройних Сил та кадровим підрозділом Головного управління Національної гвардії, відповідно, а також щодо повторного розгляду рапорту військовослужбовця.

Разом з тим проєкт Порядку не містить ані прямих, ані бланкетних норм, спрямованих на визначення аналогічного способу контролю, чим створює передумови формування непрозорого механізму прийняття рішень, а відповідно зловживань зі сторони командирів військових частин Збройних Сил та Національної гвардії, а також посадових осіб Кадрового центру Збройних Сил та кадрового підрозділу Головного управління Національної гвардії.

Як наслідок, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з врахуванням зазначених зауважень.

Висновок:

проєкт Порядку містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                      Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua