НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 483»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України

Мета проєкту постанови – вирішення питання спеціального використання лісових ресурсів на лісових ділянках, які розташовані в межах смуг відведення залізниць, автомобільних доріг загального користування

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 483» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:

  • встановлення непрозорого порядку створення та діяльності комісій з питань обстеження деревостанів, в яких планується провести рубки формування і оздоровлення лісів, інші рубки та роботи, пов’язані і не пов’язані з веденням лісового господарства (далі – комісії), що створює передумови для корупційних зловживань.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 483 «Про реалізацію експериментального проекту щодо видачі спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) та сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів в електронній формі» (далі – проєкт Змін, постанова відповідно).

Так, у п. 3 проєкту Змін пропонується Порядок реалізації експериментального проекту щодо видачі спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) в електронній формі, затверджений постановою, доповнити новим п. 141 , визначивши, що для видачі лісорубного квитка на проведення інших рубок та робіт, не пов’язаних з веденням лісового господарства, у захисних лісових насадженнях, розташованих у смугах відведення залізниць, автомобільних доріг загального користування, подаються такі документи:

заява на видачу лісорубного квитка;

план лісосіки, на якому зазначені прив’язки до об’єктів інфраструктури, за якими можливо встановити межі лісосіки;

акт обстеження деревостанів, в яких планується провести рубки формування і оздоровлення лісів, інші рубки та роботи, пов’язані і не пов’язані з веденням лісового господарства, складений відповідно до наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 21 липня 2023 р. № 520.

Обстеження проводять комісії, створені постійними лісокористувачами. При обстеженні насаджень на предмет доцільності проведення інших рубок та робіт, не пов’язаних з веденням лісового господарства, до складу таких комісій включаються представники органу місцевого самоврядування (за згодою), на території якого зростають насадження, підприємств, установ та організацій, зацікавлених у проведенні таких рубок та робіт, філії ДП «Ліси України», яка здійснює господарську діяльність в межах місцезнаходження лісосіки. Участь у роботі комісії її членів є безоплатною.  

При цьому проєкт Змін не містить чітких вимог щодо створення та діяльності комісій. У ньому відсутні положення, які б визначали загальні вимоги до формування та діяльності комісій, зокрема:

  • вимоги до осіб, які можуть бути членами комісії;
  • поширення на членів комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», адже члени комісії можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів;
  • вимоги до процедури формування акта обстеження деревостанів, в яких планується провести рубки формування і оздоровлення лісів, інші рубки та роботи, пов’язані і не пов’язані з веденням лісового господарства.

Також згідно з п. 4 Правил поліпшення якісного складу лісів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 № 724 (далі – Правила), підставою для рубок формування і оздоровлення лісів, інших рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних із веденням лісового господарства, є матеріали лісовпорядкування та обстежень, які проводяться власниками лісів та/або постійними лісокористувачами.

Однак положення проєкту Змін не містять системного взаємозв’язку із Правилами, якими визначено загальні вимоги до проведення зазначених обстежень та діяльності комісій з обстеження лісів, в тому числі в частині необхідності дотримання членами комісій обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції».

Зазначене може призвести до запровадження двох відмінних процедур проведення обстежень для ведення лісового господарства на рівні актів Уряду, функціонування різних комісій з одного і того ж питання, відмінних за своїм статусом та складом, а також різної правозастосовної практики під час вирішення питань, пов’язаних із реалізацією процедури проведення таких обстежень.

Крім того, запропоновані положення при їх реалізації на практиці, ураховуючи, зокрема, відсутність положень щодо включення до їх складу представників уповноважених органів державної влади в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів, становить ризик порушення вимог ч. 2 ст. 19, ст. 70 Лісового кодексу України, згідно з якими:

  • постійні лісокористувачі зобов’язані вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення;
  • у виняткових випадках вирубування насінників і плюсових дерев може бути здійснене з дозволу органу виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, а в межах територій і об’єктів природно-заповідного фонду – в установленому порядку з дозволу органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища;
  • вирубування дерев та чагарників, занесених до Червоної книги України, здійснюється в установленому порядку лише з дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища (на сьогодні – Міндовкілля).

Сукупність указаних обставин сприяє встановленню непрозорого механізму створення та діяльності комісій, призводить до відсутності запобіжників, покликаних мінімізувати негативний вплив на довкілля при проведенні рубок у захисних лісових насадженнях, розташованих у смугах відведення залізниць, автомобільних доріг загального користування, а також зумовлює ризик проведення обстеження деревостанів з метою отримання спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) в умовах конфлікту інтересів.

Рекомендації НАЗК:

визначити у проєкті Змін:

- чітку та завершену процедуру формування акта обстеження деревостанів, в яких планується провести рубки формування і оздоровлення лісів, інші рубки та роботи, пов’язані і не пов’язані з веденням лісового господарства, комісіями за результатами проведення таких обстежень з урахуванням вимог Лісового кодексу України;

- прозорий порядок створення та діяльності комісій, поширення на осіб, які входять до їх складу, обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції».

 

Висновок:

 

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                Микола КОРНЕЛЮК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua