Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства (Мінекономіки) |
Мета проєкту постанови – удосконалення механізмів підтримки суб’єктів підприємництва, зокрема з числа аграріїв, створення нових робочих місць та забезпечення продовольчої безпеки шляхом збереження вирощеної сільськогосподарської (овочевої) продукції в рамках діючих грантових програм |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 червня 2022 р. № 738» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме: запровадження непрозорої, корупційно вразливої процедури надання державної допомоги у формі грантів для будівництва овочесховищ.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок надання грантів для будівництва овочесховищ (далі – проєкт Порядку).
У п. 3 проєкту Порядку пропонується визначити вимоги до суб’єктів господарювання – юридичних осіб, які мають право отримувати гранти для будівництва овочесховищ.
Однак використання серед зазначених вимог слова «зокрема» зумовлює встановлення невичерпного переліку підстав у наданні грантів отримувачам.
Відповідно до пп. 7, 8, 10 проєкту Порядку:
- для отримання гранту отримувач подає у довільній формі заяву, яка формується отримувачем особисто засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі – портал Дія), у якій обов’язково зазначається уповноважений банк на вибір отримувача (п. 7);
- уповноважений банк перевіряє дотримання вимог до отримувачів грантів, визначених у пп. 3 та 5 цього Порядку, та вносить заявку такого отримувача до реєстру поданих заяв і протягом семи робочих днів з дня надходження заяви від отримувача подає до Мінекономіки перевірену заяву. У разі фіксації факту невідповідності отримувача вимогам цього Порядку Мінекономіки інформує отримувача про це протягом п’яти робочих днів засобами порталу Дія (абз. 5, 6 п. 8);
- рішення про надання або відмову в наданні гранту приймається Мінекономіки у визначеному ним порядку протягом двадцяти робочих днів з дати надходження від уповноваженого банку поданих та перевірених заяв. Рішення оформлюється наказом Мінекономіки. Мінекономіки повідомляє отримувача про прийняте рішення щодо надання або відмови в наданні грантів засобами порталу Дія (абз. 1, 2 п. 10).
- у випадках, передбачених цим Порядком, Мінекономіки шляхом надсилання листа на адресу електронної пошти, зазначеної в заяві, повідомляє отримувачу та уповноваженому банку про залишення заяви без розгляду (абз. 4 п. 10).
Підстави для залишення поданої заяви без розгляду визначено у п. 7 проєкту Порядку.
Однак проєкт Порядку не містить положень, які б визначали:
- предмет розгляду уповноваженим банком поданих заяв;
- критеріїв відбору поданих заяв та встановлення пріоритетності для фінансування;
- суб’єкта прийняття рішення про залишення заяви без розгляду та форму такого рішення;
- вичерпний перелік підстав для відмови в наданні гранту.
Указана правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку в поєднанні з використання оціночного слова «зокрема» наділяє посадових осіб Мінекономіки та уповноважених банків надмірними дискреційними повноваженнями, створює умови для прийняття упереджених рішень і в процесі правозастосування може призвести до необґрунтованих витрат державної допомоги у формі грантів для будівництва овочесховищ, а також корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з метою визначення чіткої та прозорої процедури розгляду поданих заяв на отримання державної допомоги у формі грантів для будівництва овочесховищ, а також прийняття відповідних рішень.
ІІ. Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм
Згідно з абз. 7 п. 18 проєкту Порядку передбачено, що з метою перевірки наявності придбаних матеріалів у межах оплати витрат, пов’язаних з реалізацією проєкту нового будівництва, отримувач гранту після здійснення таких оплат у розмірі 50 – 55 відсотків перерахованих коштів гранту та повної оплати коштів гранту протягом 10 робочих днів з дати надходження матеріалів та обладнання надає уповноваженому банку письмове повідомлення про їх придбання в межах здійснених оплат витрат.
Також в абз. 8 п. 18 проєкту Порядку зазначено, що письмове повідомлення має містити засвідчену отримувачем в установленому порядку копію первинного документа (видаткової накладної) на придбані матеріали та обладнання і фотофіксацію всіх придбаних матеріалів та обладнання в межах здійснених оплат витрат із зазначенням дати здійснення фотофіксації.
Проте в абз. 9 п. 18 проєкту Порядку пропонується визначити, що у разі відсутності в уповноваженого банку письмового повідомлення про придбання матеріалів, обладнання та виконаних будівельних робіт в межах здійснених оплат витрат, пов’язаних з реалізацією проєкту нового будівництва (копії видаткової накладної на придбані матеріали та обладнання і фотофіксації всіх придбаних матеріалів та обладнання), уповноважений банк інформує про це Мінекономіки, а подальша оплата витрат коштів гранту не здійснюється.
Так, абз. 9 п. 18 проєкту Порядку містить ширший перелік інформації, що повинна бути надана отримувачем гранту в письмовому повідомленні, ніж перелік інформації, зазначений у абз. 7 та 8 п. 18 проєкту Порядку, в частині наявності додаткової інформації щодо «виконаних будівельних робіт».
Крім того, в абз. 7 та 8 п. 18 проєкту Порядку відсутній перелік документів, які повинен подати отримувач грантів для підтвердження факту «виконаних будівельних робіт».
Таким чином, суперечність між зазначеними положеннями проєкту Порядку створює підґрунтя для правової колізії, а відповідно зумовлює формування різної правозастосовної практики та прийняття суб’єктивних рішень під час вирішення питань щодо подальшої оплати витрат коштів гранту.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням наданих зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК