Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство освіти і науки України (МОН) |
Метою проєкту постанови є визначення механізму надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проєкту на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної і фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору. |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 р. № 925» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
- відсутність процедури визначення комісією, яка утворена МОН (далі – комісія) граничних обсягів субвенції з державного бюджетну на створення навчально-практичних центрів за галузевим спрямування професії(й), спеціальності галузі знань, за якими здійснюватиметься підготовка на базі навчально-практичних центрів, а також розроблення проєктно-кошторисної документації публічних інвестиційних проєктів (далі – субвенції), що призводить до надмірних дискреційних повноважень комісії;
- запровадження непрозорої процедури підготовки пропозицій щодо завершення реалізації розпочатих у попередньому періоді проєктів, пов’язаних із створенням навчально-практичних центрів, які були профінансовані згідно з розподілом обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти;
- застосування у проєкті постанови правових конструкцій, які допускають невичерпність регулювання.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадів, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
1.1. Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проєкту на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної і фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 925, (далі – проєкт змін до Порядку та умов).
У п. 6 проєкту змін до Порядку та умов передбачено, що комісія проводить перевірку та оцінку заявок та формує обґрунтовані пропозиції щодо включення закладу освіти до переліку закладів освіти, на базі яких планується створення навчально-практичних центрів, у тому числі шляхом капітального ремонту (реконструкції) та/або реалізації проєктів з енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору, а також на розроблення проєктно-кошторисної документацї публічних інвестиційних проєктів (далі – перелік закладів) з урахуванням, зокрема, граничного обсягу субвенції з державного бюджетну на створення навчально-практичних центрів за галузевим спрямування професії(й), спеціальності галузі знань, за якими здійснюватиметься підготовка на базі навчально-практичних центрів, а також розроблення проєктно-кошторисної документації публічних інвестиційних проєктів.
Відповідно до абз. 2 п. 6 проєкту змін до Порядку та умов передбачається, що граничний обсяг субвенції, визначається комісією.
Проте проєкт змін до Порядку та умов не містить механізму чи методики розрахунку граничних обсягів субвенції(й) та вичерпних критеріїв, яким (якою) буде керуватись комісія під час їх затвердження.
Крім цього, у проєкті постанови відсутні також строки для:
- підготовки комісією граничних обсягів субвенції;
- повідомлення зацікавлених сторін про визначені граничні обсяги субвенцій.
Запропоновані проєктом постанови зміни, за відсутності чітких вимог до процедури визначення комісією граничних обсягів субвенції, можуть призвести до корупційних зловживань з боку комісії під час прийняття рішень щодо розподілу обсягів субвенції та неефективного використання бюджетних коштів.
Рекомендації:
у проєкті змін до Порядку та умов розглянути доцільність виключення норм, які передбачають визначення комісією граничних розмірів субвенції, або передбачити вичерпну процедуру визначення граничних обсягів субвенції, строки для підготовки та затвердження комісією граничних обсягів субвенції та строки для ознайомлення з відповідними обсягами субвенції(й) обласними, Київською міською держадміністраціями (військовими адміністраціями).
1.2. В абз. 2 п. 5 проєкту змін до Порядку та умов передбачено, що у разі спрямування субвенції на завершення реалізації розпочатих у попередньому періоді проєктів, пов’язаних із створенням навчально-практичних центрів, які були профінансовані згідно з розподілом обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти згідно з рішенням Кабінету Міністрів України у 2024 році, за умови готовності таких проєктів не менш як на 40 відсотків їх загальної вартості, обласні, Київська міська держадміністрації (військові адміністрації) разом з пропозиціями подають відповідну інформацію з додаванням підтвердних документів, визначених комісією.
Проте як проєкт змін до Порядку та умов, так і діючий Порядок та умови не містять положень, які визначають процедуру оформлення та подання обласними та Київською міською державними адміністраціями (військовими адміністраціями) пропозицій щодо завершення реалізації розпочатих у попередньому періоді проєктів, пов’язаних із створенням навчально-практичних центрів, зокрема не визначено форми подання відповідних пропозицій, відсутній вичерпний перелік документів та строки для подання таких пропозицій.
Вказана правова невизначеність у проєкті змін до Порядку та умов наділяє комісію повноваженнями на власний розсуд та в кожному конкретному випадку відхиляти чи розглядати пропозиції та документи до неї, що своєю чергою може призвести до прийняття упереджених рішень та неефективного використання бюджетних коштів.
Рекомендації:
у проєкті змін до Порядку та умов визначити процедуру подання та форму для підготовки пропозицій обласними, Київською міською державними адміністраціями (військовими адміністраціями) та передбачити вичерпний перелік документів, які подаються разом із пропозицією.
ІІ. Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання
В абз. 2 п. 3 проєкту змін до Порядку та умов передбачено, що обсяг субвенції для закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти, як правило, визначається рівними частинами після розподілу субвенції на завершення реалізації розпочатих у попередньому періоді проєктів, пов’язаних із створенням навчально-практичних центрів.
Використання конструкції «як правило» у проєкті змін до Порядку та умов створює можливість для неоднакового правового застосування та може призвести до зловживання з боку уповноважених органів.
Рекомендація:
в абз. 2 п. 3 проєкту змін до Порядку та умов слова «як правило» виключити.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК