НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 травня 2025 р. № 625»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України

Мета проєкту постанови – регулювання процедур видачі лісорубного квитка для інших рубок, не пов’язаних з веденням лісового господарства, у межах смуг відведення, що перебувають у постійному користуванні балансоутримувачів автомобільних доріг загального користування та АТ «Укрзалізниця»

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 травня 2025 р. № 625» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:

  • встановлення непрозорої та корупційно вразливої процедури обстеження деревостанів з метою проведення інших рубок та робіт, не пов’язаних з веденням лісового господарства, що створює передумови для порушення вимог лісового законодавства.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 30 травня 2025 р. № 625 «Про реалізацію  експериментального проекту щодо видачі деяких дозвільних документів у сфері лісового господарства в електронній формі» (далі – проєкт Змін, постанова відповідно).

Так, у п. 3 проєкту Змін пропонується Порядок реалізації експериментального проекту щодо видачі спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) в електронній формі, затверджений постановою, доповнити новим п. 141, визначивши, зокрема, що для видачі лісорубного квитка на проведення інших рубок та робіт, не пов’язаних з веденням лісового господарства, у захисних лісових насадженнях, розташованих у смугах відведення залізниць, автомобільних доріг загального користування, подаються такі документи:

  • заява на видачу лісорубного квитка;
  • план лісосіки, на якому зазначені прив’язки до об’єктів інфраструктури, за якими можливо встановити межі лісосіки;
  • акт обстеження деревостанів, у яких планується провести рубки формування і оздоровлення лісів, інші рубки та роботи, пов’язані і не пов’язані з веденням лісового господарства, складений відповідно до наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 21 липня 2023 року № 520.

Обстеження проводяться комісіями, створеними постійними лісокористувачами. При обстеженні захисних лісових насаджень на предмет доцільності проведення інших рубок та робіт, не пов’язаних з веденням лісового господарства, до складу таких комісій включаються представники органу місцевого самоврядування (за згодою), на території якого зростають  захисні лісові  насадження, підприємств, установ та організацій, зацікавлених у проведенні таких рубок та робіт, філії ДП «Ліси України», яка здійснює господарську діяльність у межах місцезнаходження лісосіки.

Для обстеження захисних лісових насаджень у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду, їх охоронних зон до складу комісії включають також представника структурного підрозділу у сфері охорони навколишнього природного середовища обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, а на території Автономної Республіки Крим –  органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища.

У день проведення обстеження складається акт обстеження, в якому обов’язково зазначаються рекомендації щодо необхідності проведення інших рубок та робіт, не пов’язаних із веденням лісового господарства.

Водночас згідно з п. 4 Правил поліпшення якісного складу лісів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 № 724 (далі – Правила), підставою для рубок формування і оздоровлення лісів, інших рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних із веденням лісового господарства, є матеріали лісовпорядкування та обстежень, які проводяться власниками лісів та/або постійними лісокористувачами.

Обстеження здійснюються комісіями, які утворюються власниками лісів та/або постійними лісокористувачами, протягом 10 календарних днів після отримання звернення посадової особи постійного лісокористувача, до повноважень якої належить ведення лісового господарства, територіальних громад, фізичних або юридичних осіб про необхідність проведення рубок формування і оздоровлення лісів, інших заходів із формування і оздоровлення лісів, інших рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних із веденням лісового господарства. Перелік ділянок, на яких планується обстеження, публікується на вебсайтах власників лісів та/або постійних лісокористувачів не пізніше 10 календарних днів до початку проведення обстеження.

Однак наведені положення проєкту Змін не належать до предмета регулювання постанови, якою унормовуються питання реалізації експериментального проєкту щодо видачі деяких дозвільних документів у сфері лісового господарства в електронній формі, та не містять системного взаємозв’язку із Правилами, якими визначено загальні вимоги до проведення зазначених обстежень та діяльності комісій з обстеження лісів.

Зазначене зумовлює запровадження на рівні актів Уряду двох відмінних процедур проведення обстежень з метою призначення рубок, функціонування різних комісій з одного і того ж питання, відмінних за своїм статусом та складом, а також різної правозастосовної практики під час вирішення питань, пов’язаних із реалізацією процедури проведення таких обстежень.

Крім того, врегулювання питання щодо проведення рубок запропонованим у проєкті постанови способом з огляду на відсутність у проєкті вимог, якими повинні керуватися члени комісії / комісії під час здійснення обстежень, зумовлюють ризик порушення вимог ч. 2 ст. 19, ст. 70 Лісового кодексу України, згідно з якими:

  • постійні лісокористувачі зобов’язані здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення;
  • у виняткових випадках вирубування насінників і плюсових дерев може бути здійснене з дозволу органу виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, а в межах територій і об’єктів природно-заповідного фонду – в установленому порядку з дозволу органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища;
  • вирубування дерев та чагарників, занесених до Червоної книги України, здійснюється в установленому порядку лише з дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

У проєкті Змін також чітко не унормовано питання, чи зобов’язані враховувати члени комісій / комісії під час проведення обстежень і надання рекомендацій про проведення рубок вимоги Правил, якими, зокрема, встановлюються вимоги до проведення інших рубок та робіт, не пов’язаних з веденням лісового господарства, в тому числі у зв’язку з будівництвом та доглядом об’єктів залізничної та автодорожньої інфраструктури в межах смуги відведення залізниць та автомобільних доріг.

При цьому проєкт Змін не містить вичерпних вимог щодо діяльності комісій, зокрема алгоритму дій члена комісії у разі незгоди з рішенням комісії про необхідність проведення рубок та фіксації такої незгоди.

Також на відміну від чинної процедури проведення обстежень, визначеної Правилами, проєкт Змін не містить вимог щодо залучення до її складу громадськості як додаткового заходу забезпечення прозорості / законності проведення відповідних рубок.

Сукупність указаних обставин сприяє встановленню непрозорого механізму діяльності комісій, призводить до відсутності запобіжників, покликаних мінімізувати негативний вплив на довкілля при проведенні рубок у захисних лісових насадженнях, розташованих у смугах відведення залізниць, автомобільних доріг загального користування, а також зумовлює ризик корупційних зловживань під час проведення таких рубок.

Рекомендація НАЗК:

положення п. 3 проєкту Змін у частині запропонованої процедури обстеження деревостанів з метою проведення інших рубок та робіт, не пов’язаних з веденням лісового господарства, потребують суттєвого перегляду та доопрацювання з урахуванням наведених зауважень.

 

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує суттєвого доопрацювання.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                       Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua