Картка проєкту
Розробник: Національна поліція України |
Мета проєкту постанови – скасування дозволу на здійснення діяльності з виготовлення та реалізації спеціальних засобів самооборони та приведення Положення про порядок продажу, придбання, реєстрації, обліку і застосування спеціальних засобів самооборони, заряджених речовинами сльозоточивої та дратівної дії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1993 № 706, у відповідність до пункту 8 розділу II (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про Національну поліцію» |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1993 р. № 706» (далі – проєкт постанови) корупціогенний фактор, а саме:
- нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб під час придбання, зберігання, перевезення, носіння та застосування газових балончиків, призначених для використання в правоохоронних органах.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови пропонується внести зміни до Положення про порядок продажу, придбання, реєстрації, обліку і застосування спеціальних засобів самооборони, заряджених речовинами сльозоточивої та дратівної дії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1993 № 706 (далі – проєкт Змін).
Так, у п. 8 розділу II проєкту Змін визначено, що громадяни та юридичні особи, крім магазинів з торгівлі зброєю, не можуть придбавати, зберігати, перевозити, а громадяни також не можуть носити та застосовувати газові балончики, призначені для використання в правоохоронних органах.
Разом з тим у ст. 1953 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) передбачено відповідальність за порушення правил застосування спеціальних засобів самооборони.
Згідно з ч. 4 ст. 265 КУпАП при вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 1953 КУпАП, поліцейський наділений правом вилучати речі та проводити особистий огляд і огляд речей порушника в порядку, встановленому ст. 265 КУпАП.
Однак проєкт Змін не містить вичерпного переліку або чітких критеріїв чи посилання на норми актів законодавства щодо ідентифікації газових балончиків, призначених для використання в правоохоронних органах.
Така правова невизначеність обумовлює ризик зловживань поліцейськими при вирішенні питання щодо віднесення газових балончиків до таких, що використовуються в правоохоронних органах, а отже, вибіркового притягнення осіб до відповідальності за їх застосування, тобто вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 1953 КУпАП, і, як наслідок, – вилучення речей, проведення особистого огляду, огляду речей в порядку ст. 265 КУпАП.
Рекомендація НАЗК:
у п. 8 розділу II проєкту Змін визначити перелік, критерії чи посилання на норми актів законодавства щодо ідентифікації газових балончиків, призначених для використання в правоохоронних органах.
Висновок: проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК