НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил охорони магістральних трубопроводів»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство енергетики України (далі – Міненерго)

Метою проєкту постанови є приведення у відповідність до норм абз. 2 ч. 4 ст. 22 Закону України «Про правовий режим земель охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів» Правил охорони магістральних трубопроводів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2002 № 1747

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил охорони магістральних трубопроводів» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме встановлення непрозорої процедури ухвалення Міненерго рішень про розміщення (встановлення) електрогенеруючих установок та пов’язаних з ними газових та електричних мереж, вузлів обліку, іншого пов’язаного обладнання у межах охоронних зон об’єктів магістральних газопроводів. 

Опис виявленого корупціогеного фактора

I. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови пропонується внести зміни до Правил охорони магістральних трубопроводів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2002 № 1747 (далі – проєкт Змін), доповнивши новим п. 121, яким зокрема передбачено, що розміщення (встановлення) установок та обладнання в охоронній зоні об’єкта магістрального газопроводу проводиться за рішенням Міненерго, яке ухвалюється на підставі попереднього письмового погодження оператора системи передачі та оператора газотранспортної системи, відповідно до розробленого ним Порядку.

Разом з тим організаційні та правові засади встановлення та дотримання правового режиму земель охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів з метою забезпечення їх безперебійного функціонування, раціонального використання земель у межах встановлених охоронних зон, режиму ведення господарської та іншої діяльності, охорони довкілля та екологічної безпеки, а також безпечної життєдіяльності та захисту населення, господарських об’єктів від впливу можливих аварій (аварійних ситуацій) визначає Закон України «Про правовий режим земель охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів» (далі – Закон).

Так, згідно з ч. 1 ст. 22 Закону власники та користувачі земельних ділянок при здійсненні ними господарської та іншої діяльності на землях охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів зобов’язані дотримуватись особливого режиму господарської діяльності та обмежень, які поділяються на загальні обмеження, що діють в охоронних зонах об’єктів магістральних трубопроводів незалежно від зовнішніх зон безпеки, та особливі обмеження, що встановлюються в охоронних зонах об’єктів магістральних трубопроводів залежно від категорії зони безпеки.

Відповідно до норм абз. 2 ч. 4 ст. 22 Закону до особливих обмежень, що діють у межах охоронних зон об’єктів магістральних газопроводів, етиленопроводів, належить, зокрема, заборона будувати житлові будинки, виробничі чи інші будівлі та споруди, громадські будівлі, за винятком розміщення електрогенеруючих установок та пов’язаних з ними газових та електричних мереж, вузлів обліку, іншого пов’язаного обладнання за рішенням Кабінету Міністрів України та/або рішенням суб’єкта управління об’єктами державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу.

Проте, беручи до уваги те, що проєкт постанови розроблено на виконання норм Закону, запропоновані ним зміни не деталізують процедури ухвалення Міненерго рішення про розміщення (встановлення) установок та обладнання в охоронній зоні об’єкта магістрального газопроводу, зокрема:

- перелік та/або вимоги до документів, які необхідно подати заявнику;

- граничні строки розгляду Міненерго поданих документів;

- вичерпний перелік підстав для відмови.

Зазначене є передумовою для запровадження непрозорої процедури, містить ризики зловживань посадовими особами Міненерго та створює передумови для корупційних практик.

Рекомендації НАЗК:

доповнити проєкт Змін положеннями, що визначатимуть:

- перелік та/або вимоги до документів, які необхідно подати суб’єкту господарювання до Міненерго для отримання рішення про розміщення (встановлення) установок та обладнання в охоронній зоні об’єкта магістрального газопроводу;

- граничний строк розгляду Міненерго поданих суб’єктом господарювання документів;

- вичерпний перелік підстав для відмови.

 

Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                                                                           Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua