НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Державна служба України з етнополітики та свободи совісті (далі – ДЕСС)

Мета проєкту постанови – забезпечення можливості здійснення релігійними організаціями ефективної діяльності за кордоном в умовах дії правового режиму воєнного стану, введеного в Україні

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, що зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме – встановлення непрозорої процедури пропуску через державний кордон громадян України, які є священнослужителями, що може сприяти створенню умов для вчинення корупційних правопорушень.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Згідно з абз. 2 ст. 3 Закону України «Про порядок виїзду з України і в’їзд в Україну громадян України» правила перетинання державного кордону України громадянами України встановлюються Кабінетом Міністрів України відповідно до цього Закону та інших законів України.

Правилами перетину державного кордону громадянами України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 № 57
(далі – Правила), визначено порядок та умови перетинання громадянами України державного кордону, зокрема у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану.

Відповідно до абз. 10 п. 2 Правил у випадках, визначених законодавством, для перетинання державного кордону громадяни, крім паспортних документів, повинні мати також підтвердні документи.

Проєктом постанови пропонується внести зміни до Правил, зокрема доповнити їх новим п. 220  такого змісту: «220 У разі введення в Україні воєнного стану пропуск через державний кордон військовозобов’язаних громадян України, які є священнослужителями юридичних осіб – релігійних організацій, з метою здійснення богослужбової діяльності, сприяння надходженню гуманітарної допомоги в Україну здійснюється уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби на підставі дозволу Держприкордонслужби за клопотанням ДЕСС, поданим до Держприкордонслужби відповідно до порядку сприяння діяльності релігійних організацій за кордоном в умовах воєнного стану, визначеного ДЕСС».

Таким чином, клопотання ДЕСС буде додатковим підтвердним документом для військовозобов’язаних громадян України, які є священнослужителями юридичних осіб – релігійних організацій, під час пропуску таких громадян уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби через державний кордон.

Клопотання ДЕСС подаватиметься до Держприкордонслужби відповідно до порядку сприяння діяльності релігійних організацій за кордоном в умовах воєнного стану, визначеного ДЕСС.

При цьому змінами до Правил не врегульовується порядок видачі самого клопотання ДЕСС.

Зазначене внаслідок юридичної невизначеності дає змогу ДЕСС самостійно визначати форму, зміст та порядок видачі необхідного клопотання, що робить процедуру прийняття рішень непрозорим і збільшує наявність корупційних ризиків у діяльності посадових осіб зазначеного органу.

До того ж пропонована ознака правомірності перетину кордону окремими громадянами України, а саме – встановлення уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби мети поїздки для здійснення богослужбової діяльності та/або сприяння надходженню гуманітарної допомоги в Україну, не дає змоги встановити вичерпність запропонованого проєктом постанови правового регулювання та не визначає механізму підтвердження зазначеної мети.

З урахуванням викладеного пропонована проєктом постанови юридична невизначеність понять та неврегульованість процедур сприяє створенню умов для непрозорого прийняття рішень посадовими особами ДЕСС, а також уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби під час реалізації окремими громадянами права на перетин державного кордону.

Рекомендація НАЗК:

безпосередньо у проєкті постанови визначити чіткий та прозорий механізм підтвердження права на перетин державного кордону військовозобов’язаними громадянами України, які є священнослужителями юридичних осіб – релігійних організацій.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                             Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua