Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Фонд державного майна України |
Метою проєкту постанови є надання можливості отримання державного майна без проведення аукціону підприємствами, установами та організаціями, які здійснюють виробництво товарів, надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил України та інших військових формувань |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2022 р. № 634» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:
- використання правової конструкції, яка допускає невичерпність регулювання та може призвести до прийняття Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України непрозорих управлінських рішень;
- нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація процедури встановлення Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України відповідності підприємства, установи та організації критеріям для отримання державного майна в оренду без проведення аукціону.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання
Проєктом постанови пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» (далі – проєкт Змін), доповнивши її новим п. 133, яким передбачено, що на період воєнного стану право на отримання державного майна без проведення аукціону мають підприємства, установи та організації, які перебувають у процесі виконання, зокрема договору щодо виробництва товарів оборонного призначення, зокрема озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів, їх складових частин за рахунок коштів інших позабюджетних джерел, не заборонених законодавством України, у тому числі коштів благодійної допомоги, якщо поставка зазначених у цьому абзаці товарів оборонного призначення відбувається до військових частин Збройних Сил України та інших військових формувань.
Відповідність підприємства, установи та організації критеріям, визначеним у запропонованому проєктом Змін пункті, встановлюватиметься Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України (абз. 9 проєкту Змін).
При цьому поняття «товари оборонного призначення» унормоване п. 29 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оборонні закупівлі» та визначає, що це озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв’язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп’ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої цієї статті, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відтак застосоване в проєкті Змін оціночне поняття «їх складових частин» при встановленні відповідності таких суб’єктів критеріям, визначеним у проєкті Змін, не узгоджується з п. 29 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оборонні закупівлі», а також сприяє зацікавленим суб’єктам в отриманні державного майна без проведення аукціону, закладає підґрунтя для упередженого тлумачення змісту норм законодавства посадовими особами Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України та прийняття ними непрозорих управлінських рішень.
Рекомендація НАЗК:
узгодити абз. 5 проєкту Змін з п. 29 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оборонні закупівлі», виключивши слова «їх складових частин».
ІІ. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
В абз. 10 проєкту Змін передбачено, що підприємства, установи та організації, які мають намір отримати в оренду державне майно без проведення аукціону, звертаються до орендодавця з письмовою заявою про включення такого майна до Переліку другого типу. До заяви додається лист Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України про відповідність підприємства, установи та організації критеріям, визначеним абзацами другим, четвертим, шостим цього пункту.
При цьому згідно з абз. 9 проєкту Змін відповідність підприємства, установи та організації критеріям, визначеним абзацами другим, четвертим та шостим цього пункту, встановлюється Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України.
Разом з тим проєктом Змін не визначено процедури встановлення Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України відповідності підприємства, установи та організації критеріям для отримання державного майна в оренду без проведення аукціону, а також відсутні:
- перелік та вимоги до документів, які необхідно подати заявнику;
- граничні строки розгляду поданих документів Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України;
- вичерпний перелік підстав для відмови.
Зазначене є передумовою для запровадження непрозорої процедури, містить ризики зловживань Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України та створює передумови для корупційних практик.
Рекомендація НАЗК:
доповнити проєкт Змін положеннями, що визначатимуть:
- перелік та вимоги до документів, які необхідно подати підприємству, установі та організації до Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України з метою визначення їх відповідності критеріям для отримання державного майна в оренду без проведення аукціону;
- граничний строк розгляду поданих документів Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України;
- вичерпний перелік підстав для відмови.
Висновок: проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК