НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про уповноважений орган з державного гарантування якості»

Картка проєкту

                                            

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Мета проєкту – створення нормативно-правової основи функціонування у сфері безпеки і оборони системи державного гарантування якості, сумісної з аналогічною системою держав-членів НАТО та держав-партнерів

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживань під час призначення та звільнення керівника структурного підрозділу Міноборони, створеного задля реалізації функцій та завдань з державного гарантування якості, а також під час призначення заступника керівника зазначеного структурного підрозділу Міноборони.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про уповноважений орган з державного гарантування якості» (далі – проєкт постанови) пропонується затвердити Положення про уповноважений орган з державного гарантування якості (далі – проєкт Положення).

Відповідно до абз. 1 п. 11 проєкту Положення уповноважений орган реалізує завдання, функції та права, що визначені цим Положенням, через спеціально утворений структурний підрозділ Міноборони (далі – структурний підрозділ), який підпорядковується Міністру оборони.

Так, згідно з абз. 1 п. 12 проєкту Положення структурний підрозділ очолює керівник, який призначається на посаду та звільняється з посади в установленому законодавством порядку, відповідно до результатів конкурсного відбору або проведення співбесід та оцінки на доброчесність, під час яких застосовується стандарт обґрунтованого сумніву, а у разі необхідності, перевірки на доброчесність із використанням психофізіологічної апаратури.

Разом з тим абз. 1 п. 15 проєкту Положення передбачено аналогічну процедуру призначення заступника (заступників) керівника структурного підрозділу.

Варто зазначити, що запропонована редакція проєкту Положення передбачає альтернативні процедури призначення керівника / заступника керівника структурного підрозділу – конкурсний відбір та співбесіду, водночас не визначає підстав застосування кожної з них, що зумовлює різну практику правозастосування та ризик зловживань під час обрання процедури призначення.

Також проєктом Положення не передбачено ні прямих, ні бланкетних норм до інших нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання процедури призначення, зокрема конкурсного відбору, керівника / заступника керівника структурного підрозділу.

Така невизначеність у правовому регулюванні створює умови для застосування суб’єктивного підходу під час прийняття рішення службовими / посадовими особами Міністерства оборони України та наділяє їх надмірними дискреційними повноваженнями під час призначення керівника / заступника керівника структурного підрозділу.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати пп. 12 та 15 проєкту Положення з урахуванням зазначених зауважень.

 

1.2. Запропонована редакція проєкту Положення не встановлює прозорого порядку як призначення, так і звільнення керівника структурного підрозділу.

Так, відповідно до абз. 9 п. 12 проєкту Положення керівник структурного підрозділу звільняється за станом здоров’я.

Відсутність необхідності підтвердження неможливості виконання керівником структурного підрозділу своїх повноважень за станом здоров’я порушує принцип правової визначеності та зумовлює ризик довільного та упередженого правозастосування під час підтвердження наявності такої підстави для звільнення.

Відповідно, наявність вказаних обставин унеможливлює прозорий спосіб практичної реалізації механізмів, передбачених в проєкті Положення.

Варто зазначити, що чіткість та визначеність підстав звільнення дає змогу мінімізувати ймовірні корупційні ризики.

Додатково звертаємо увагу, що відповідно до абз. 4 п. 12 проєкту Положення керівником структурного підрозділу може бути громадянин України, який має вищу технічну освіту, стаж роботи (військової служби) з питань забезпечення та/або контролю якості товарів, робіт та послуг оборонного призначення та/або менеджменту якості на підприємствах оборонно-промислового комплексу не менше десяти років, досвід роботи на керівних посадах у підприємствах, установах чи організаціях або військової служби на керівних посадах в структурних підрозділах Міноборони, Генерального штабу Збройних Сил, органах військового управління, володіє державною мовою та відповідає за діловими та моральними якостями, освітнім і професійним рівнем, а також станом здоров’я вимогам, необхідним для виконання службових (посадових) обов’язків.

Разом з тим абз. 7–14 п. 12 проєкту Положення, що визначають підстави звільнення керівника структурного підрозділу, не передбачено таких підстав звільнення, як припинення громадянства України або виїзд на постійне проживання за межі України. Зазначене за відсутності уточнення може сприяти порушенню принципу правової визначеності.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 12 проєкту Положення з урахуванням зазначених зауважень.

 

Висновок:

                               проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                                    Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua