Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство охорони здоров’я України (МОЗ) |
Метою проєкту постанови є удосконалення механізмів надання медичної допомоги постраждалим внаслідок надзвичайної ситуації та унормування правового статусу працівників, які задіяні для надання медичної допомоги у зоні надзвичайної ситуації |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку атестації формувань та працівників служби медицини катастроф щодо відповідності фахового рівня підготовки та стану здоров’я для надання екстреної медичної допомоги постраждалим безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
- встановлення непрозорого порядку роботи комісії з атестації формувань та працівників служби медицини катастроф щодо відповідності фахового рівня підготовки та стану здоров’я для надання екстреної медичної допомоги постраждалим безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації (далі – Атестаційна комісія), що створює передумови для корупційних зловживань під час проведення відповідних атестацій;
- відсутність вичерпного переліку документів, необхідних для проходження атестації, що може призвести до зловживань з боку уповноважених осіб Атестаційної комісії;
- запровадження непрозорої процедури проведення атестації працівників служби медицини катастроф.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
1.1. Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок атестації формувань та працівників служби медицини катастроф щодо відповідності фахового рівня підготовки та стану здоров’я для надання екстреної медичної допомоги постраждалим безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації (далі – проєкт Порядку).
У п. 8 проєкту Порядку передбачено, що атестацію формування та працівників служби медицини катастроф щодо відповідності фахового рівня підготовки та стану здоров’я для надання екстреної медичної допомоги постраждалим безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації проводить Атестаційна комісія.
У п. 9 проєкту Порядку зазначено, що положення про Атестаційну комісію та її склад затверджує МОЗ.
Проте проєкт Порядку не містить чітких вимог щодо роботи Атестаційної комісії. У ньому відсутні положення, які б визначали загальні рамкові характеристики такої комісії, зокрема:
- граничний склад комісії;
- вимоги до осіб, які можуть бути членами комісії;
- правовий статус членів комісії;
- поширення на членів комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», адже члени комісії, зокрема, можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів.
Зважаючи на ту обставину, що Порядок атестації формувань та працівників служби медицини катастроф щодо відповідності фахового рівня підготовки та стану здоров’я для надання екстреної медичної допомоги постраждалим безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації затверджується Кабінетом Міністрів України, а положення про Атестаційну комісію – МОЗ, наявність у проєкті Положення загальних приписів щодо роботи Атестаційної комісії сприятиме сталості правовідносин, їх передбачуваності для всіх учасників та прозорості.
Як наслідок, відсутність загальних характеристик діяльності Атестаційної комісії сприяє встановленню непрозорого механізму створення та діяльності такої комісії, а також зумовлює ризик корупційних зловживань.
Рекомендації НАЗК:
у проєкті Порядку передбачити прозорий порядок створення та діяльності Атестаційної комісії, відкритість проведення засідань, поширення обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», на осіб, які входять до її складу.
1.2. У п. 20 проєкту Порядку визначається перелік документів, які подаються для первинної атестації працівника служби медицини катастроф, а саме:
- клопотання-рекомендація керівника закладу охорони здоров’я, в якому особа працює (приймається на роботу);
- медична довідка про стан здоров’я;
- документ про освіту / кваліфікацію;
- документи, що підтверджуються відповідність вимогам, визначеним п. 19 цього проєкту Порядку.
Проте у п. 19 проєкту Порядку встановлено, що вимоги до порядку перевірки знань, правил, норм, вмінь з надання екстреної медичної допомоги постраждалим безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації, а також вимоги до відповідних вольових та психофізіологічних якостей, фізичної підготовки та витривалості, спеціальних знань і навичок працівників служби медицини катастроф визначаються МОЗ, натомість положення, що визначають вимоги до працівників служби медицини катастроф та перелік документів, які підтверджують відповідність таким вимогам, відсутні.
Крім того, проєкт Порядку не врегульовує питання щодо предмета та порядку опрацювання Атестаційною комісією поданих документів, а також форм і строків прийняття рішень, що ухвалюються за результатом такого опрацювання.
Аналогічні за змістом зауваження висловлюються до п. 21 проєкту Порядку.
Зазначена правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку наділяє Атестаційну комісію надмірними дискреційними повноваженнями та створює підґрунтя для запровадження непрозорої процедури опрацювання (розгляду) документів, поданих для проведення первинної / періодичної атестації.
Рекомендації НАЗК:
у п. 19 проєкту Порядку слово «визначаються» виключити та передбачити, що вимоги до працівників служби медицини та документи, які їх підтверджують, затверджуються МОЗ та оприлюднюються на офіційному вебсайті;
у проєкті Порядку визначити:
- вичерпний перелік документів, які подаються для первинної / періодичної атестації працівників служби медицини катастроф;
- порядок опрацювання вищевказаних документів Атестаційною комісією;
- форми та строки прийняття рішення Атестаційною комісією за результатами опрацювання документів, які подаються для первинної / періодичної атестації працівників служби медицини катастроф.
1.3. У пп. 20, 21 проєкту Порядку передбачається, що для працівників служби медицини катастроф буде проводитись первинна атестація та періодична атестація.
Стаття 48 Кодексу цивільного захисту України (далі – Кодекс) врегульовує загальні питання атестації формувань та працівників служби медицини. Зокрема, у ч. 10 ст. 48 передбачено, що строк дії свідоцтва про атестацію становить 5 років.
Відповідно до ч. 7 ст. 48 Кодексу передбачено, що порядок проведення атестації формувань та працівників служби медицини встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Отже, проєкт постанови та проєкт Порядку відповідно повинен врегульовувати норми, які не охоплені Кодексом. Проте проєкт Порядку не унормовує:
- питання періодичності атестації для працівників служби медицини катастроф;
- загальної процедури та вимог до проведення періодичної атестації;
- переліку рішень, які можуть прийматись Атестаційною комісією;
- вичерпного переліку підстав для відмови в атестації.
Зазначене створює можливість для корупційних зловживань з боку уповноважених органів і прийняття рішення про необхідність проходження періодичної атестації у непрозорий спосіб та можливості надання незаконних переваг під час проходження таких атестацій.
Рекомендації НАЗК:
у проєкті Порядку передбачити процедуру, вимоги та періодичність проведення періодичної атестації працівників служби медицини катастроф.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК