НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку обстеження земельних ділянок, щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у зв’язку з визнанням земельних ділянок непридатними для використання через потенційну загрозу їх забруднення вибухонебезпечними предметами»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови: Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі – Держгеокадастр)

Мета проєкту постанови – затвердження Порядку проведення обстеження земельних ділянок, щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у зв’язку з визнанням земельних ділянок непридатними для використання через потенційну загрозу їх забруднення вибухонебезпечними предметами, з метою встановлення фактів їх використання

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку обстеження земельних ділянок, щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у зв’язку з визнанням земельних ділянок непридатними для використання через потенційну загрозу їх забруднення вибухонебезпечними предметами» (далі – проєкт постанови, проєкт Порядку відповідно) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

- відсутність у проєкті Порядку чіткої та прозорої процедури обстежень земельних ділянок, що створює умови для призначення обстежень земельних ділянок уповноваженими органами (посадовими особами) в умовах конфлікту інтересів;

- відсутність чіткого механізму доведення до заінтересованих суб’єктів інформації про проведення обстеження земельної ділянки та його результатів, а також порушення вимог Закону України «Про адміністративну процедуру» в частині обґрунтованості адміністративних актів, що може призвести до різного правозастосування та ускладнень під час оскарження відповідних адміністративних актів.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Згідно з п. 1 проєкту Порядку цей Порядок визначає механізм проведення обстеження земельних ділянок, щодо яких сільськими, селищними, міськими радами або військовими чи військово-цивільними адміністраціями (на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради) прийнято рішення про надання податкових пільг зі  сплати місцевих податків та/або зборів у зв’язку з визнанням земельних ділянок непридатними для використання через потенційну загрозу їх забруднення вибухонебезпечними предметами, з метою виявлення факту їх використання (невикористання) за цільовим призначенням.

У п. 3 проєкту Порядку визначено, що однією із підстав для проведення обстеження земельних ділянок є, зокрема, ініціатива уповноваженого органу. При цьому згідно з положеннями п. 2 проєкту Порядку уповноважені органи – це територіальні органи Держгеокадастру чи виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, що набули встановлених законом повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Однак проєкт Порядку не визначає підстав, які є необхідними для формування відповідних ініціатив з метою проведення обстежень (виявлення факту використання земельних ділянок за цільовим призначенням під час здійснення заходів державного контролю за використанням та охороною земель, інше). Також у проєкті постанови відсутні положення, які б визначали процедуру відбору земельних ділянок уповноваженими органами з метою проведення обстежень, а також черговість проведення таких обстежень.

Ознаки юридичної невизначеності містять також положення п. 5 проєкту Порядку в частині встановлення, який саме результат дослідження матеріалів дистанційного зондування Землі (супутникові знімки) є підставою для проведення відповідних обстежень: факт використання чи невикористання земельних ділянок за цільовим призначенням.

З огляду на зазначене запропоноване регулювання створює умови для наділення уповноважених посадових осіб уповноважених органів непрозорими дискреційними повноваженнями та упередженого проведення / непроведення обстежень земельних ділянок, у тому числі з корупційною метою.

Рекомендація НАЗК:

положення пп. 3, 5 проєкту Порядку доопрацювати з метою визначення чіткої та прозорої процедури проведення обстежень земельних ділянок за ініціативою уповноважених органів.

 

ІІ. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Згідно з положеннями п. 6 проєкту Порядку обстеження земельних ділянок може бути проведено за відсутності власника / користувача або уповноваженої ним особи за умови інформування їх про дату обстеження.

Водночас проєктом додатка до Порядку пропонується затвердити форму акта обстеження земельної ділянки (далі – акт), згідно з якою в акті передбачається, зокрема, зазначення відомостей про результати обстеження земельної ділянки: (зазначити результати обстеження земельної ділянки щодо виявлення факту її використання (невикористання) за цільовим призначенням).

Однак у п. 6 проєкту Порядку не визначено способу інформування відповідного суб’єкта (у разі наявності в уповноваженого органу відомостей про його адресу) про дату проведення обстеження, що може зумовити вибіркове правозастосування, в тому числі з корупційною метою.

Крім цього, у проєкті Порядку не врегульовано питання щодо способу та строку направлення відповідному суб’єкту копії акта у разі проведення обстеження земельної ділянки за його відсутності. 

Також, ураховуючи те, що у проєкті Порядку не визначено змісту правової конструкції «факт використання (невикористання) земельної ділянки за цільовим призначенням», зазначення в акті наведених відомостей без уточнення в частині наведення опису таких фактів зумовлює нечітке визначення прав власників та користувачів земельних ділянок, що, своєю чергою, може призвести до різного правозастосування та ускладнень під час оскарження відповідних адміністративних актів.

Разом з тим згідно з ч. 3 ст. 8 Закону України «Про адміністративну процедуру» адміністративний орган зобов’язаний обґрунтовувати адміністративні акти, які він приймає, крім випадків, визначених законом. Адміністративний акт, який може негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи, повинен містити мотивувальну частину, що відповідає вимогам цього Закону.

Рекомендації НАЗК:

у проєкті Порядку визначити:

чіткий та завершений механізм доведення до заінтересованих суб’єктів інформації про проведення обстеження земельної ділянки та надання копії акта;

доповнити форму акта, передбаченого додатком до Порядку, після слів «щодо виявлення факту її використання (невикористання) за цільовим призначенням)» словами «із зазначенням опису таких фактів».

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                             Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua