НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку передачі державного та комунального майна на праві узуфрукта державного або комунального майна, контролю за використанням такого майна»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України

Мета проєкту постанови – визначення механізму передачі державного та комунального майна на праві узуфрукта державного або комунального майна узуфруктарію, контролю за його використанням відповідно до Закону України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб»

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку передачі державного та комунального майна на праві узуфрукта державного або комунального майна, контролю за використанням такого майна» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме: використання правових конструкцій, які допускають невичерпність регулювання при наданні уповноваженому органу управління пропозиції щодо передачі майна на праві узуфрукта державного / комунального майна та при здійсненні заходів контролю за використанням узуфруктарієм майна.

 Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання

1.1. Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок передачі державного та комунального майна на праві узуфрукта державного або комунального майна, контролю за використанням такого майна (далі – проєкт Порядку).

У п. 5 проєкту Порядку пропонується передбачити, що суб’єкт, зацікавлений в одержанні майна на праві узуфрукта державного / комунального майна, звертається до уповноваженого органу управління з пропозицією щодо передачі йому майна на праві узуфрукта державного / комунального майна.

До пропозицій додаються, зокрема, для нерухомого майна – місцезнаходження, загальна площа, інвентарна картка та інші наявні документи, що підтверджують ідентифікацію об’єкта.

Також уповноважений орган управління має право запитувати в суб’єкта, зацікавленого в одержанні майна на праві узуфрукта державного / комунального майна, додаткові документи та інформацію.

Разом з тим у п. 7 проєкту Порядку пропонується встановити, що підставами для відмови у встановленні права узуфрукта державного / комунального майна є, зокрема, подання неповного пакета документів та інформації, визначених п. 5 цього Порядку.

Враховуючи викладене, пропоновані проєктом Порядку положення наділяють уповноважений орган управління широкими дискреційними повноваженнями на власний розсуд вимагати надання суб’єктом, зацікавленим в одержанні майна на праві узуфрукта державного / комунального майна, додаткових документів та інформації, а також безпідставно відмовити в наданні майна на праві узуфрукта державного / комунального майна.

Зазначене створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю прийняття посадовими особами уповноваженого органу управління суб’єктивних рішень.

Рекомендації НАЗК:

у п. 5 проєкту Порядку:

в абз. 6 слова «та інші наявні документи, що підтверджують ідентифікацію об’єкта» виключити;

абз. 10 виключити.

1.2. У п. 16 проєкту Порядку пропонується встановити, що контроль за використанням узуфруктарієм майна може здійснюватися шляхом:

аналізу звіту про використання майна;

проведення фактичних перевірок використання майна;

проведення незалежного аудиту або технічної експертизи стану майна;

вжиття інших заходів контролю, визначених уповноваженим органом управління.

При цьому у п. 17 проєкту Порядку передбачається, що у разі виявлення за результатами контролю погіршення стану майна, нецільового та неефективного використання майна уповноважений орган управління може прийняти рішення про припинення права узуфрукта державного / комунального майна узуфруктарія або визначити заходи, яких має вжити узуфруктарій з метою ефективного використання майна.

Враховуючи викладене, пропоновані проєктом Порядку положення щодо підстав для припинення права узуфрукта державного / комунального майна у поєднанні з невичерпним переліком заходів контролю, що може здійснювати уповноважений орган управління, наділяють цей орган широкими дискреційними повноваженнями із застосуванням упереджених підходів здійснювати контроль за використанням узуфруктарієм державного / комунального майна.

Зазначене створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю прийняття суб’єктивних рішень.

Рекомендація НАЗК:

абз. 5 п. 16 проєкту Порядку виключити або передбачити вичерпний перелік заходів контролю за використанням узуфруктарієм майна.

Висновок: проєкт постанови  містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                                                                 Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua