Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Державна служба України з етнополітики та свободи совісті (далі – ДЕСС) |
Мета проєкту постанови – впорядкування передачі релігійній організації в безоплатне користування (позичку) державного або комунального майна, яке є культовим майном, зокрема культовою будівлею, спорудою |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку передачі релігійній організації в безоплатне користування (позичку) державного або комунального майна, яке є культовим майном» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
- нечіткий правовий механізм ведення обліку об’єктів державного або комунального майна, яке є культовим майном, що сприяє реалізації дискреційних повноважень посадових осіб уповноваженого органу управління у непрозорий спосіб;
- відсутність завершеної та прозорої процедури прийняття рішень щодо передачі в користування (позичку) культового майна, яке належить до державної чи комунальної власності, що створює умови для корупційних зловживань.
Опис виявленого корупціогенного фактора
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
1.1. У п. 3 проєкту Порядку передачі релігійній організації в безоплатне користування (позичку) державного або комунального майна, яке є культовим майном (далі – проєкт Порядку) передбачається визначити, що уповноважений орган управління веде облік об’єктів позички на підставі їх обстеження та технічної інвентаризації (у паперовій або електронній формі).
Однак проєктом Порядку не визначено вимог до ведення обліку відповідних об’єктів, механізму надання (оприлюднення) інформації про об’єкти, які є предметом такого обліку, а також не передбачено розмежування підстав ведення відповідного обліку в електронній або паперовій формі.
Указана правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку наділяє посадових осіб уповноваженого органу управління непрозорими дискреційними повноваженнями, що може призвести до необ’єктивного та упередженого ведення обліку державного або комунального майна, яке є культовим майном, в тому числі з корупційною метою.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті Порядку визначити вимоги до ведення обліку об’єктів державного або комунального майна, яке є культовим майном, механізм надання (оприлюднення) інформації про його об’єкти, а також передбачити ведення відповідного обліку в електронній формі.
1.2. Проєктом Порядку визначено, зокрема, що:
для отримання в користування (позичку) культового майна, що належить до державної чи комунальної власності, релігійна організація звертається до уповноваженого органу управління з клопотанням із зазначенням мети користування (позички) у паперовій чи електронній формі, на електронну пошту чи засобами інформаційно-комунікаційних систем, особисто чи на поштову адресу (п. 4 проєкту Порядку);
уповноважений орган управління погоджує передачу об’єктів позички релігійним організаціям із ДЕСС (п. 6 проєкту Порядку);
у разі сумніву щодо належності будівлі, споруди, комплексу будівель, іншого майна до культового майна ДЕСС може призначити релігієзнавчу експертизу (п. 8 проєкту Порядку);
за результатами розгляду клопотання уповноважений орган управління приймає рішення: про передачу майна в безоплатне користування (позичку); про відмову в передачі майна у безоплатне користування (позичку), яка має бути мотивована (п. 11 проєкту Порядку).
Однак запропоновані положення не передбачають чіткого врегулювання питань, які б визначали:
граничний строк прийняття уповноваженим органом управління рішень за результатами розгляду клопотань релігійних організацій, з урахуванням строку погодження про передачу об’єктів позички з ДЕСС;
перелік підстав для відмови заявникам у передачі майна;
процедуру погодження з ДЕСС питання передачі об’єктів позички, предмет надання погодження ДЕСС, а також чіткі критерії необхідності призначення релігієзнавчої експертизи;
механізм прийняття посадовими особами уповноваженого органу управління рішень про передачу майна у разі, якщо з клопотанням про його передачу звернулося декілька заявників.
Відповідна правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку свідчить про відсутність завершеного та чіткого правового механізму прийняття рішень щодо передачі в користування (позичку) культового майна, що належить до державної чи комунальної власності.
Зазначене створює підґрунтя для прийняття посадовими особами уповноваженого органу управління упереджених рішень під час здійснення управлінської діяльності, в тому числі з корупційною метою, а також може ускладнити чи унеможливити ефективний захист прав та інтересів заявників.
Крім того, викликають застереження положення п. 8 проєкту Порядку щодо призначення релігієзнавчої експертизи, з огляду на неврегульованість в законодавстві питання щодо процедури проведення такої експертизи, що зумовлює ризики необґрунтованого виведення майна, яке належить до державної / комунальної власності, з-під процедури передачі в оренду на конкурентних засадах у формі аукціонів, визначеної Законом України «Про оренду державного та комунального майна».
Рекомендації НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК