Картка проєкту
|
Розробник проєкту постанови: Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрозвитку) |
Мета проєкту постанови – затвердження відповідного Порядку подання та розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб після створення, впровадження та початку функціонування Інформаційно-аналітичної системи об’єктів нерухомого майна для забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
|
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку подання та розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про надання їм для проживання об’єктів нерухомого майна, відомості про які містяться в Інформаційно-аналітичній системі об’єктів нерухомого майна для забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: запровадження непрозорої, корупційно вразливої процедури подання та розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про надання їм для проживання об’єктів нерухомого майна.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
- Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок подання та розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про надання їм для проживання об’єктів нерухомого майна (далі – заява), відомості про які містяться в Інформаційно-аналітичній системі об’єктів нерухомого майна для забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом (далі – проєкт Порядку).
У п. 3 проєкту Порядку передбачено, що заява може бути подана про надання для проживання конкретного об’єкта нерухомого майна або визначеної чи невизначеної сукупності об’єктів нерухомого майна на території певного населеного пункту, району, області.
Відповідно до п. 4 проєкту Порядку заява подається внутрішньо переміщеною особою, її законним представником або уповноваженою нею особою в довільній формі (в паперовій або електронній (за наявності адреси електронної пошти) формі за допомогою засобів електронних комунікацій (телефон, електронна пошта та інші) або поштового зв’язку чи засобами Інформаційно-аналітичної системи об’єктів нерухомого майна для забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом (далі – Інформаційно-аналітична система).
Згідно з абз. 2 п. 7 проєкту Порядку зазначено, що заява про надання для проживання конкретного об’єкта нерухомого майна засобами Інформаційно-аналітичної системи подається безпосередньо власнику об’єкта нерухомого майна (у тому числі уповноваженим представникам територіальної громади (утворених нею органів місцевого самоврядування), суб’єктів управління об’єктами державної власності) та орендарям будівель, споруд, приміщень (їх окремих частин) закладів і установ освіти державної та комунальної форми власності, що надають для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, відповідно до Порядку функціонування Інформаційно-аналітичної системи. Однак зазначені положення проєкту Порядку зумовлюють колізію та різне правозастосування в частині способу подання заяви, оскільки у п. 4 не розмежовується спосіб подання заяви щодо конкретного об’єкта нерухомого майна або визначеної чи невизначеної сукупності об’єктів нерухомого майна на території певного населеного пункту, району, області.
Крім того, у проєкті Порядку відсутні положення щодо встановлення пріоритету надання об’єктів нерухомого майна для проживання внутрішньо переміщеним особам, якщо декілька заяв одночасно будуть подані на один і той самий об’єкт нерухомого майна.
Ураховуючи зазначене, реалізація положень проєкту Порядку у пропонованій редакції створює умови для застосування суб’єктивних підходів при наданні об’єктів нерухомого майна для проживання внутрішньо переміщеним особам та ризик корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті Порядку передбачити:
чітке визначення способу подання заяв щодо конкретного об’єкта нерухомого майна або визначеної чи невизначеної сукупності об’єктів нерухомого майна;
встановлення пріоритетності надання об’єктів нерухомого майна для проживання внутрішньо переміщеним особам
- Відповідно до п. 7 проєкту Порядку заява може бути подана до обласної, Київської міської, районної, районної у місті Києві державної (військової) адміністрації, на території якої розташовано об’єкт (об’єкти) нерухомого майна, або безпосередньо власнику об’єкта нерухомого майна (у тому числі уповноваженим представникам територіальної громади (утворених нею органів місцевого самоврядування), суб’єктів управління об’єктами державної власності) та орендарям будівель, споруд, приміщень (їх окремих частин) закладів і установ освіти державної та комунальної форми власності, що надають для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
Згідно з п. 8 проєкту Порядку розгляд заяв, поданих до обласної, Київської міської, районної, районної у місті Києві державної (військової) адміністрації, здійснюється відповідно до Закону України «Про звернення громадян» із залученням членів координаційних комісій з обліку об’єктів нерухомого майна для проживання внутрішньо переміщених осіб при обласних, Київській міській державних (військових) адміністраціях та комісій з обстеження об’єктів нерухомого майна для проживання внутрішньо переміщених осіб при районних, районних у м. Києві держадміністраціях (військових адміністраціях) та членів Рад з питань внутрішньо переміщених осіб при відповідних адміністраціях.
Також у п. 12 проєкту Порядку зазначено, що за результатами розгляду заяви надається відповідь згідно із Законом України «Про звернення громадян». Відповідь на заяву, подану з використанням Інформаційно-аналітичної системи об’єктів нерухомого майна для забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом, надається виключно з використанням цієї системи.
Однак процедура розгляду заяв та прийняття рішень про надання для проживання об’єктів нерухомого майна внутрішньо переміщеним особам не належить до сфери регулювання Закону України «Про звернення громадян», предметом регулювання якого є питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об'єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів.
Водночас відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб’єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів є предметом регулювання Закону України «Про адміністративну процедуру».
Крім того, проєкт Порядку не містить положень, які б визначали:
- механізм розгляду заяв та суб’єкта прийняття рішення про надання внутрішньо переміщеній особі об’єкта нерухомого майна для проживання та форму такого рішення;
- процедури взаємодії суб’єкта прийняття рішення безпосередньо з власником об’єкта нерухомого майна, суб’єктами управління об’єктами державної власності та орендарями будівель, споруд, приміщень (їх окремих частин) закладів і установ освіти державної та комунальної форми власності;
- вичерпний перелік підстав для відмови в наданні внутрішньо переміщеній особі об’єкта нерухомого майна для проживання.
Таким чином, наведені недоліки свідчать про встановлення у проєкті Порядку непрозорої та корупційно вразливої процедури подання та розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про надання їм для проживання об’єктів нерухомого майна.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з метою визначення чіткої та прозорої процедури подання та розгляду заяв у наданні внутрішньо переміщеній особі об’єкта нерухомого майна для проживання, а також прийняття відповідних рішень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК