НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення першочергових заходів підтримки цивільних осіб, постраждалих у зв’язку з позбавленням особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови: Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрозвитку)

Мета проєкту постанови – забезпечення соціального захисту осіб, постраждалих у зв’язку з позбавленням особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, після їх звільнення

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення першочергових заходів підтримки цивільних осіб, постраждалих у зв’язку з позбавленням особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:

- запровадження у проєкті постанови корупційно вразливого механізму розгляду заяв про отримання допомоги;  

- використання словесної конструкції «в установленому порядку» без розкриття її змісту, що встановлює необмежену дискрецію для обласної військової (державної) адміністрації під час обрання способів забезпечення звільненої (повернутої) цивільної особи житлом для тимчасового проживання.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

 

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов'язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

  1. Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок проведення першочергових заходів підтримки цивільних осіб, постраждалих у зв’язку з позбавленням особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України (далі – проєкт Порядку).

У п. 6 проєкту Порядку звільненим цивільним особам надається право на отримання виплати разової грошової допомоги особам, постраждалим у зв’язку з позбавленням особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, після їх звільнення та повернення на підконтрольну Україні територію у розмірі 50 тис. гривень (далі – допомога).

Для отримання допомоги звільнена (повернута) цивільна особа звертається до Мінрозвитку із заявою за формою, затвердженою Мінрозвитку.

Водночас у проєкті акта залишається неврегульованим питання щодо можливості суб’єкта розгляду заяви (Мінрозвитку) відмовити у видачі допомоги або залишити заяву без руху (зокрема, у разі виявлення у заяві недоліків або подання заяви особою, яка не має права на отримання зазначеної допомоги).

Відсутність вичерпного переліку підстав для відмови у наданні допомоги /  залишення заяви без руху суттєво розширює дискрецію органу та надає можливість приймати суб’єктивні та вибіркові рішення, що спричиняє ризик корупційних зловживань.

Крім того, незавершена процедура ускладнює механізм реалізації заявником права на оскарження рішень органу, що може стати інструментом тиску на заявників, зокрема з метою отримання неправомірної вигоди.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт акта з метою встановлення прозорої та завершеної процедури розгляду заяви на отримання допомоги з урахуванням наданих зауважень.

 

  1. Відповідно до абз. 2 п.п. 1 п. 7 проєкту Порядку обласні військові (державні) адміністрації за місцем фактичного проживання звільненої (повернутої) цивільної особи в межах компетенції на підставі звернення від звільнених (повернутих) цивільних осіб забезпечують в установленому порядку таку звільнену (повернуту) цивільну особу житлом для тимчасового проживання (за необхідності).

Водночас словесна конструкція «в установленому порядку», яка є оціночною категорією, необмежено розширює дискреційні повноваження обласних військових (державних) адміністрацій при обранні способів забезпечення цивільної особи житлом для тимчасового проживання.

Відсутність чітких меж (наприклад, реалізація зазначених повноважень виключно у порядку, встановленому законодавством) запроваджує непрозору процедуру, яка допускає можливість довільного тлумачення та вибіркового правозастосування, що може призводити до корупційних зловживань представниками обласних військових (державних) адміністрацій.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт акта з урахуванням наданих зауважень.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                     Сергій ГУПЯК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua