Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство цифрової трансформації України (далі – Мінцифри) |
Мета проєкту постанови – забезпечення населення країни безперервним та якісним доступом до мобільного зв’язку та Інтернету, особливо у віддалених сільських районах, вздовж автомобільних шляхів, а також для оперативного відновлення зв’язку на деокупованих територіях шляхом встановлення порядку розміщення об’єктів і споруд електронних комунікацій на земельних ділянках та інших об’єктах нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, на період дії воєнного стану |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
|
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розміщення об’єктів і споруд електронних комунікацій на земельних ділянках та інших об’єктах нерухомого майна державної та комунальної власності під час дії воєнного стану» (далі – проєкт Порядку) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
- відсутність чітких критеріїв щодо визначення «технічної неможливості» як підстави для відмови в укладенні договору на розміщення об’єктів / споруд електронних комунікацій, що створює ризик неоднозначного тлумачення та можливість для корупційних зловживань;
- надання балансоутримувачу можливості маніпулювати оцінкою стану майна після закінчення (спливу) строку договору про розміщення об’єктів та / або споруд електронних комунікацій або його дострокового припинення;
- невідповідність Закону України від 17.02.2022 № 2078-IX IX «Про внесення зміни до розділу V “Прикінцеві положенняˮ Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо спрощення розміщення технічних засобів електронних комунікацій», що може призвести до неконтрольованих рубок лісових ресурсів та можливих корупційних зловживань.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
- У п. 8 проєкту Порядку передбачається, що однією з підстав для відмови в укладенні договору на розміщення об’єктів / споруд електронних комунікацій є ситуація, коли «об’єкт нерухомого майна передано в оренду, інше користування фізичним чи юридичним особам і використання частини майна (доступ до частини майна), яке є необхідним для розміщення об’єктів та / або споруд електронних комунікацій, є технічно неможливим.».
Водночас проєкт Порядку не містить критеріїв, за якими визначається «технічна неможливість» використання частини майна (доступу до частини майна), яке є необхідним для розміщення об’єктів та / або споруд електронних комунікацій. Крім цього, проєкт Порядку не встановлює процедури чи суб’єкта, який уповноважений офіційно визначати «технічну неможливість», а також відсутній механізм підтвердження цього факту.
Вказана правова невизначеність у проєкті Порядку дає змогу балансоутримувачу на власний розсуд тлумачити поняття «технічно неможливо», що створює умови для упередженого прийняття відповідних рішень щодо розміщення об’єктів / споруд електронних комунікацій та можливості для корупційних зловживань.
Рекомендації НАЗК:
у проєкті Порядку:
визначити чіткі критерії чи перелік обставин, які можуть бути підставою для визнання «технічної неможливості» розміщення об’єктів / споруд електронних комунікацій;
передбачити механізм підтвердження факту «технічної неможливості».
- В абз. 8 п. 10 проєкту Порядку зазначено, що у разі дострокового припинення договору про розміщення об’єктів та / або споруд електронних комунікацій або закінчення (спливу) строку його дії постачальник електронних комунікаційних мереж та / або послуг зобов’язаний привести майно, що використовувалося для розміщення, у стан, не гірший порівняно з тим, в якому воно було до розміщення об’єктів та / або споруд електронних комунікацій, з урахуванням нормального зносу, та усунути будь-які пошкодження майна, завдані під час розміщення або демонтажу обладнання.
Однак у проєкті Порядку відсутні чіткі стандарти, які б показували, що саме вважається «не гіршим» станом, тобто таке формулювання має оціночний характер та дає змогу балансоутримувачу тлумачити його на власний розсуд. Крім того, у проєкті Порядку передбачено складення акта приймання-передачі лише у разі дострокового припинення договору про розміщення об’єктів та / або споруд електронних комунікацій або закінчення (спливу) строку його дії.
Таким чином, використання оціночного формулювання «не гірший» у поєднанні з відсутністю складення акта приймання-передачі майна при укладенні договору про розміщення об’єктів та / або споруд електронних комунікацій дає змогу балансоутримувачу маніпулювати оцінкою стану майна після закінчення (спливу) строку договору або його дострокового припинення з метою висування неправомірних вимог до постачальника електронних комунікаційних мереж та / або послуг.
Рекомендації НАЗК:
у проєкті Порядку:
виключити оціночне формулювання «не гірший»;
передбачити складення акта приймання-передачі майна також і при укладенні договору про розміщення об’єктів та / або споруд електронних комунікацій.
ІІ. Невідповідність положень нормативно-правого акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов'язанням України
Згідно з абз. 2 п. 12 проєкту Порядку право розміщувати об’єкти та / або споруди електронних комунікацій, крім будівель, на земельних ділянках державної або комунальної власності площею до 0,05 гектара не поширюється на особливо цінні землі (крім земель лісогосподарського призначення, які віднесені до особливо цінних), землі, віднесені до категорії водного фонду, оздоровчого та рекреаційного призначення, а також на землі, на яких розташовані об'єкти природно-заповідного фонду України, і землі в межах зелених зон населених пунктів.
Однак вказане положення суперечить Закону України від 17.02.2022
№ 2078-IX IX «Про внесення зміни до розділу V “Прикінцеві положенняˮ Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо спрощення розміщення технічних засобів електронних комунікацій», у якому визначено, що такі об’єкти не можуть розміщуватися на особливо цінних землях та землях, віднесених до категорії земель оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, лісогосподарського призначення, а також земель у межах зелених зон населених пунктів, внутрішньоквартальних територій (територій міжрайонного озеленення, елементів благоустрою, спортивних майданчиків, майданчиків відпочинку та соціального обслуговування населення).
Тобто абз. 2 п. 12 проєкту Порядку про виведення з-під обмежень для розміщення об’єктів та / або споруд електронних комунікацій на землях лісогосподарського призначення, які віднесені до особливо цінних, не відповідає положенням чинного законодавства та може призвести до неконтрольованих рубок лісових ресурсів, зокрема цінних і рідкісних дерев та чагарників, занесених до Червоної книги України, та можливих корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
узгодити проєкт Порядку із Законом України від 17.02.2022 № 2078-IX «Про внесення зміни до розділу V “Прикінцеві положенняˮ Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК