НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку відпуску матеріальних цінностей державних резервів»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки України  

Мета проєкту постанови – забезпечити виконання Закону України «Про державні резерви» в частині визначення порядку відпуску матеріальних цінностей державних резервів, а також визначення умов та способів їх продажу

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку відпуску матеріальних цінностей державних резервів» (далі – проєкт постанови) Національне агентство виявило корупціогенні фактори, а саме:

встановлення непрозорого порядку підготовки відповідними органами виконавчої влади подання про продаж або безоплатну передачу матеріальних цінностей державного матеріального резерву для забезпечення стратегічних потреб України та потреб України в особливий період;

відсутність чіткого переліку випадків дискваліфікації переможця аукціону.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

 

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб, у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок відпуску матеріальних цінностей державних резервів (далі – проєкт Порядку).

Згідно з абз. 2 п. 4 розділу ІІ проєкту Порядку передбачено, що з метою відпуску матеріальних цінностей державного матеріального резерву для забезпечення стратегічних потреб України та потреб України в особливий період міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим звертаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів,
з поданням про продаж або безоплатну передачу їм матеріальних цінностей державного матеріального резерву (далі – подання).

При цьому в абз. 3 п. 4 проєкту Порядку вказано, що до подання додаються документи (завірені належним чином копії), що підтверджують наведену в ньому інформацію, та обґрунтування необхідності задоволення зазначеної у поданні потреби.

Відповідно до абз. 4 п. 4 проєкту Порядку за результатами розгляду подання, у разі наявності в державному матеріальному резерві зазначених у поданні матеріальних цінностей, центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державних резервів, протягом п’яти робочих днів готує відповідний проєкт акта Кабінету Міністрів України про відпуск матеріальних цінностей з державного матеріального резерву або протягом трьох робочих днів повідомляє про відсутність підстав для відпуску з відповідним обґрунтуванням.

Однак проєкт Порядку не містить вимог до змісту подання та вичерпного переліку документів, які додаються до нього, відсутня інформація щодо юридичного факту, з настанням якого починається відлік строку розгляду подання центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державних резервів, а також відсутній перелік обставин, за яких приймається рішення про відсутність підстав для відпуску матеріальних цінностей державного матеріального резерву.

Враховуючи вищевикладене, у проєкті Порядку встановлюється непрозорий процес відпуску матеріальних цінностей, що може призвести до застосування суб’єктивних підходів під час прийняття рішення центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державних резервів, про надання права продажу або безоплатної передачі матеріальних цінностей державного матеріального резерву.

Рекомендації НАЗК:

у п. 4 розділу ІІ проєкту Порядку:

встановити вимоги до подання про відпуск матеріальних резервів та визначити вичерпний перелік документів, які додаються до нього;

визначити юридичний факт, з настанням якого починається відлік строку розгляду подання про відпуск матеріальних цінностей державного матеріального резерву;

передбачити вичерпний перелік обставин, за яких приймається рішення про відсутність підстав для відпуску матеріальних цінностей.

 

ІІ. Юридична колізія в законодавстві: суперечність між різними положеннями одного й того самого нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того самого питання, що допускає різне тлумачення норм

 У проєкті Порядку передбачено випадки дискваліфікації переможців аукціону, а саме в абз. 5 п. 24 та абз. 2 п. 26 розділу ІІІ вказано такі підстави:

- непідписання протоколу переможцем аукціону протягом чотирьох робочих днів, що настає за днем формування протоколу аукціону;

- непідписання переможцем аукціону договору купівлі-продажу лота;

- нездійснення оплати за договором купівлі-продажу.

Разом з тим в абз. 7 п. 23 розділу ІІІ проєкту Порядку передбачено, що дискваліфікація переможця аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни можлива у випадку, якщо ним не подано фінальної цінової пропозиції.

Відповідно, п. 23 розділу ІІІ проєкту Порядку не узгоджується з нормами цього проєкту, якими передбачено, що дискваліфікація переможця організатором аукціону з будь-яких підстав, не передбачених пунктами 24 та 26 розділу ІІІ проєкту Порядку, не допускається, що, своєю чергою, може призвести до неоднозначного застосування норм проєкту Порядку та зловживань під час обрання підстав для дискваліфікації переможця аукціону.

Рекомендація НАЗК:

узгодити пп. 20, 24, 26 розділу ІІІ проєкту Порядку шляхом визначення чіткого та вичерпного переліку підстав для дискваліфікації переможця аукціону.

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                     Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua