Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство охорони здоров’я України |
Мета проєкту постанови – визначення механізму використання коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою КПКВК 2301430 «Здійснення заходів із забезпечення житлом медичних працівників з метою заповнення вакантних посад у сільській місцевості» |
Проєкт постанови надіслано відповідно до |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів із забезпечення житлом медичних працівників з метою заповнення вакантних посад у сільській місцевості» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме відсутність чіткої, завершеної процедури виключення жилого приміщення з числа службового приміщення з метою його приватизації, що наділяє заклад охорони здоров’я дискреційними повноваженнями та створює умови для зловживання ними.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення.
Проєктом постанови передбачається затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів із забезпечення житлом медичних працівників з метою заповнення вакантних посад у сільській місцевості (далі – проєкт Порядку).
У п. 15 проєкту Порядку визначено, що медичний працівник, якому було надано службове жиле приміщення відповідно до цього Порядку, що пропрацював не менш як 10 років у закладі (правонаступниках закладу), який надав йому жиле приміщення, має право звернутися до цього закладу (правонаступника закладу) з клопотанням про виключення цього жилого приміщення з числа службового, з метою вжиття заходів щодо його приватизації цим працівником відповідно до законодавства. Таке клопотання є підставою для виключення зазначеного у ньому жилого приміщення з числа службового.
Однак запропоноване положення не узгоджується зі ст. 118 Житлового кодексу України, де вказано, що жиле приміщення включається до числа службових рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної в місті ради.
А згідно з абз. 2 п. 6 Положення про порядок надання службових жилих приміщень і користування ними в Українській РСР, затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР від 04.02.1988 № 37, виключення жилого приміщення з числа службових провадиться на підставі клопотання підприємства, установи, організації рішенням виконавчого комітету відповідної районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів.
Тобто положення п. 15 проєкту Порядку суперечить вищевказаним нормам у частині визначення суб’єкта, який не має повноваження на прийняття відповідних рішень та прирівнювання факту подання клопотання до автоматичного виключення жилого приміщення із числа службових приміщень.
Запропоноване проєктом Порядку регулювання наділяє заклад охорони здоров’я дискреційними повноваженнями приймати рішення щодо виключення жилого приміщення з числа службового, що запроваджує потенційно корупційну схему виведення службового житла із комунальної власності та може призвести до змови між закладом охорони здоров’я і медичним працівником з метою отримання неправомірної вигоди.
Крім того, п. 15 проєкту Порядку не узгоджується із ч. 7 ст. 20 Бюджетного кодексу України, якою встановлюються основні вимоги до розробки порядків використання коштів, а процедура виключення жилого приміщення із числа службового приміщення, а також критерії, за якими особи мають право подавати відповідні клопотання, та загалом механізм реалізації надання такого права не узгоджуються із метою розробки проєкту постанови і, відповідно, потребує доведення та обґрунтування необхідності включення вищевказаних норм до проєкту акта.
Рекомендації НАЗК:
проєкт Порядку узгодити із нормами чинного законодавства та метою розробки проєкту постанови;
п. 15 проєкту Порядку виключити або доопрацювати та передбачити, зокрема:
- механізм реалізації та розгляду клопотання про виключення жилого приміщення із числа службового приміщення уповноваженим органом (орган місцевого самоврядування, який є власником закладу охорони здоров’я),
- доповнити критерії, за якими медичний працівник матиме право на подання вищевказаного клопотання (наприклад: проживати у приміщенні не менше як 10 років, перебувати на обліку для отримання житла, не мати іншого житла у приватній власності (медичний працівник, а також члени його сім’ї).
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК