Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Метою проєкту постанови є створення прозорого та ефективного механізму державного контролю за додержанням законодавства про працю, спрямованого на виявлення незадекларованих трудових відносин, достовірного обліку виконуваної працівниками роботи та витрат на оплату праці |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:
- розширення повноважень посадових осіб Держпраці та її територіальних органів на здійснення державного нагляду (контролю), яким законами таких повноважень не надано;
- необґрунтоване наділення дискреційними повноваженнями посадових осіб Держпраці та її територіальних органів самостійно визначати доцільність здійснення заходу державного контролю, що створює передумови для корупційних зловживань;
- встановлення непрозорої процедури здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, яка допускає можливості для вчинення корупційних правопорушень посадовими особами Держпраці та її територіальних органів.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
1.1. Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі – проєкт Порядку), який визначатиме процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (зокрема, їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 р. про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 № 1985-IV, Конвенції Міжнародної організації праці № 129 1969 р. про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 № 1986-IV (далі – Конвенції Міжнародної організації праці № 81 та № 129).
У п. 6 проєкту Порядку пропонується встановити перелік питань, щодо яких здійснюються заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю, зокрема у формі інспекційних відвідувань. Форма контролю «інспекційне відвідування» передбачена у Конвенціях Міжнародної організації праці № 81 та
№ 129.
Водночас розробник не врахував, що норми цих Конвенцій поширюються на проведення інспекційних відвідувань суб’єктів господарювання лише в окремих сферах – промисловості, торгівлі та сільського господарства.
Таким чином, у проєкті Порядку безпідставно поширено норми Конвенцій на відносини, які зазначеними Конвенціями не регулюються, що не відповідає ризик-орієнтованому підходу в провадженні контрольних заходів та створює умови для реалізації корупційних ризиків шляхом надмірного регуляторного тиску на суб’єктів господарювання.
Рекомендація НАЗК:
передбачити у проєкті Порядку, що положення стосовно проведення інспекційних відвідувань поширюються лише на ті сфери, які визначені Конвенціями Міжнародної організації праці № 81 та № 129.
1.2. У п. 3 проєкту Порядку пропонується запровадити інспекційні відвідування, які будуть здійснюватися інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів.
Крім того, у п. 4 проєкту Порядку пропонується передбачити, що інспекторами праці є посадові особи Держпраці та її територіальних органів (далі – органи контролю), посадовими обов’язками яких передбачено повноваження щодо здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.
У п. 6 проєкту Порядку пропонується визначити вичерпний перелік підстав для здійснення інспекційних відвідувань органами контролю.
При цьому в п. 6 проєкту Порядку пропонується передбачити, що керівник органу контролю (інша уповноважена ним посадова особа) вивчає питання про доцільність інспекційного відвідування роботодавця, щодо якого протягом попередніх шести календарних місяців здійснювалися інспекційні відвідування.
Керівник органу контролю приймає рішення про доцільність проведення інспекційних відвідувань з підстав, визначених п.п. 1 – 8 п. 6 проєкту Порядку, яке оформлюється наказом.
Наділення посадових осіб Держпраці та її територіальних органів дискреційними повноваженнями на власний розсуд визначати, до якого саме роботодавця буде доцільно застосовувати заходи державного контролю, створює умови для упередженості під час прийняття рішень, що, як наслідок, сприяє створенню умов для вчинення корупційних правопорушень.
Рекомендація НАЗК:
абз. 18, 19 п. 6 проєкту Порядку виключити.
II. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
У п. 10 проєкту Порядку передбачено, що тривалість інспекційного відвідування не може перевищувати 10 робочих днів.
Однак у проєкті Порядку не визначено, який саме юридичний факт буде вважатися початком перебігу строку інспекційного відвідування, що може призвести до формування різної правозастосовної практики та корупційних зловживань з боку відповідних посадових осіб
Рекомендація НАЗК:
у проєкті Порядку передбачити юридичний факт, який буде вважатися початком перебігу строку інспекційного відвідування.
III. Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм.
3.1. У п.п. 1 п. 11 проєкту Порядку пропонується передбачити, що інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно мають право, у тому числі, під час проведення інспекційних відвідувань за наявності підстав, визначених пунктом 6 цього Порядку, без попереднього повідомлення о будь-якій годині доби проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця.
Однак у ч. 3 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб’єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Таким чином, положення п. 11 проєкту Порядку створюють підґрунтя для правової колізії з положеннями ч. 3 ст. 4 вказаного Закону, що зумовлює формування різної правозастосовної практики та надмірного тиску на об’єкти відвідування з метою отримання неправомірної вигоди.
Рекомендація НАЗК:
п.п. 1 п. 11 проєкту Порядку привести у відповідність до ч. 3 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
3.2. У п.п. 3 п. 14 проєкту Порядку пропонується передбачити, що під час проведення інспекційного відвідування об’єкт відвідування має право не допускати до проведення інспекційного відвідування у разі відсутності службового посвідчення та неоприлюднення на офіційному вебсайті Держпраці уніфікованої форми акта інспекційного відвідування.
Разом з тим у ч. 5 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов’язані пред’явити керівнику суб’єкта господарювання – юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі – підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб’єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб’єкта господарювання.
Суб’єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред’явили документів, передбачених ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Отже, відсутність у положеннях п.п. 3 п. 14 проєкту Порядку повного переліку підстав для недопуску до інспекційного відвідування інспекторів обмежує права об’єктів відвідування, що становить ризики неправомірної діяльності уповноважених посадових осіб та корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
п.п. 3 п. 14 проєкту Порядку доповнити словами «відсутності направлення на проведення інспекційного відвідування».
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК