НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Процедури перевірки відповідності кандидатів на посади працівників закладів дошкільної освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти вимогам, визначеним частиною третьою статті 25 Закону України "Про дошкільну освіту"»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство освіти і науки України

(далі – МОН)

Мета проєкту постанови – реалізація положень ч. 3 ст. 25 Закону України «Про дошкільну освіту» та запровадження єдиної, чіткої, прозорої та обов’язкової для всіх роботодавців процедури перевірки осіб, які претендують на роботу в закладах дошкільної освіти або інших суб’єктах освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Процедури перевірки відповідності кандидатів на посади працівників закладів дошкільної освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти вимогам, визначеним частиною третьою статті 25 Закону України "Про дошкільну освіту"» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме: встановлення непрозорої процедури прийняття роботодавцем рішення щодо працевлаштування на посади працівників закладів дошкільної освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови пропонується затвердити Процедуру перевірки відповідності кандидатів на посади працівників закладів дошкільної освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти вимогам, визначеним ч. 3 ст. 25 Закону України «Про дошкільну освіту» (далі – проєкт Процедури та Закон відповідно).

Відповідно до ч. 3 ст. 25 Закону не має права працювати в закладі дошкільної освіти особа, яка:

- визнана недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена судом;

- має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;

- відповідно до рішення суду позбавлена права обіймати відповідну посаду;

- відповідно до рішення суду, яке набрало законної сили, вчинила умисне кримінальне правопорушення щодо дитини, у присутності дитини, з використанням дитини чи жорстоке поводження з дитиною.

Тобто проходження перевірки відповідності кандидатів на посади зазначеним вимогам є обовязковою умовою працевлаштування на посади працівників закладів дошкільної освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти.

Однак в абз. 4 п. 3 проєкту Процедури передбачено, що за результатами розгляду згоди на проведення перевірки, поданої кандидатом на посаду, відповідний роботодавець приймає рішення про проведення або  непроведення перевірки.

Таким чином, відповідний роботодавець наділяється дискреційними повноваженнями щодо прийняття рішення про проведення або непроведення перевірки. Водночас у проєкті Процедури залишається неврегульованим питання щодо підстав прийняття роботодавцем рішень про проведення або непроведення перевірки у разі подання особою згоди на її проведення.

Крім того, згідно з абз. 4 п. 3 проєкту Процедури у випадку неподання або подання згоди на проведення перевірки з порушенням цієї Процедури роботодавець може прийняти рішення про відмову в прийомі на роботу або призначенні на посаду, а також визнати конкурс таким, що не відбувся, у порядку, визначеному законодавством.

Запропоноване у проєкті Процедури регулювання у поєднанні з використанням оціночної конструкції «може прийняти рішення» наділяє роботодавців необґрунтованими дискреційними повноваженнями та створює ризик корупційних зловживань, а також прийняття упереджених рішень щодо працевлаштування на посади працівників закладів дошкільної освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Процедури з урахуванням наданих зауважень.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                     Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua