Картка проєкту
Розробник проєкту Закону: Міністерство економіки України |
Метою прийняття акта є забезпечення безперебійної роботи підприємств, установ, організацій, з якими державними замовниками у сфері оборони (службою державного замовника) у період дії воєнного стану в Україні укладено державні контракти (договори) з оборонних закупівель, та підприємств, установ, організацій, яких державним замовником у сфері оборони (службою державного замовника) залучено на підставі договорів, зокрема зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання зазначених державних контрактів (договорів) |
Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про припинення перевірок підприємств, установ, організацій, з якими державними замовниками у сфері оборони (службою державного замовника) у період дії воєнного стану в Україні укладено державні контракти (договори) з оборонних закупівель, та підприємств, установ, організацій, яких державним замовником у сфері оборони (службою державного замовника) залучено на підставі договорів, зокрема зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання зазначених державних контрактів (договорів)» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:
- встановлення непрозорого механізму прийняття рішення Генеральним прокурором щодо порушення питання проведення перевірок фінансово-господарської діяльності підприємств, установ, організацій та проведення таких перевірок.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
У розділі II проєкту Закону пропонується внести зміни до ст. 8 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність», відповідно до яких у період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України
від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», не здійснюється порушення питань проведення перевірок фінансово-господарської діяльності, проведення таких перевірок та участь у них Національною поліцією України, Державним бюро розслідувань, Бюро економічної безпеки, Службою безпеки України підприємств, установ, організацій, з якими державними замовниками у сфері оборони (службою державного замовника) у період дії воєнного стану в Україні укладено державні контракти (договори) з оборонних закупівель, та підприємств, установ, організацій, яких державним замовником у сфері оборони (службою державного замовника) залучено на підставі договорів, зокрема зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання зазначених державних контрактів (договорів).
Порушення питань проведення перевірок фінансово-господарської діяльності підприємств, установ, організацій, зазначених у частині дев’ятій цієї статті, проведення таких перевірок та участь у них Національною поліцією України, Державним бюро розслідувань, Бюро економічної безпеки, Службою безпеки України у період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого
2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», може здійснюватися в окремих випадках виключно за рішенням Генерального прокурора.
Проте у проєкті Закону відсутній перелік випадків, що будуть підставами для прийняття рішення Генеральним прокурором щодо порушення питання проведення перевірок фінансово-господарської діяльності підприємств, установ, організацій та проведення таких перевірок.
Разом з тим застосування слова «може» за відсутності визначеного переліку випадків для прийняття відповідних рішень наділяє Генерального прокурора широкими дискреційними повноваженнями одноособово вирішувати питання щодо проведення перевірок фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання та створює передумови корупційних зловживань у зв’язку з можливістю прийняття суб’єктивних та упереджених рішень.
Рекомендації НАЗК:
- визначити у проєкті Закону порядок та перелік підстав для прийняття рішення Генеральним прокурором щодо порушення питання проведення перевірок фінансово-господарської діяльності підприємств, установ, організацій та проведення таких перевірок;
- в абз. 3 розділу II слово «може» виключити.
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК