Картка проєкту
Розробник проєкту Закону: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – вирішення існуючої житлової проблеми військовослужбовців Збройних Сил України, інших військових формувань та членів їх сімей, підвищення престижності і привабливості військової служби, створення мотиваційних чинників для проходження військової служби за рахунок створення належних правових та матеріальних умов для військовослужбовців, членів їх сімей та осіб, звільнених з військової служби |
Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань під час отримання військовослужбовцями та членами їх сімей жилих приміщень у приватну власність.
Опис виявленого корупціогенного фактору
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо отримання військовослужбовцями та членами їх сімей жилих приміщень у приватну власність» (далі – проєкт Закону), зокрема, запропоновано внести зміни до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Так, відповідно до проєкту Закону, серед іншого, пропонується викласти абз. 4 п. 1 ст. 12 у такій редакції:
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення (новозбудовані або придбані у фізичних чи юридичних осіб, або жилі приміщення, щодо яких оформлені нотаріальні відмови від права власності на жилі приміщення, або виключені із числа службового, або вивільнені тощо) у приватну власність шляхом безоплатного отримання житла від держави або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення, в порядку визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з проєктом Закону аналогічна норма також міститься в абз. 1 п. 9 ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Варто зазначити, що запропонований проєктом Закону спосіб отримання жилих приміщень, які в подальшому підлягають наданню військовослужбовцям у приватну власність від держави, а саме жилих приміщень, щодо яких оформлені нотаріальні відмови від права власності, не передбачений національним законодавством.
Разом з тим відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 346 Цивільного кодексу України право власності припиняється у разі відмови власника від права власності. Порядок відмови власника від права власності регулюється ст. 347 цього Кодексу.
Таким чином, відсутність у національному законодавстві визначеного проєктом Закону поняття нотаріальної відмови від права власності та, відповідно, порядку її оформлення створює передумови для різного правозастосування вказаної норми.
Крім того, у вказаному проєкті Закону відсутній порядок та механізм переходу права власності на жилі приміщення від їх власників до держави та в подальшому до військовослужбовців та членів їх сімей, що своєю чергою створює правову невизначеність щодо практичних процедурних аспектів реалізації такого права та може призвести до неоднакового його застосування.
З огдяду на зазначене запропоновані проєктом Закону зміни до ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» сформульовані без дотримання принципу юридичної визначеності та створюють передумови для формування непрозорого механізму практичної реалізації зазначеної норми та ймовірних корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Закону з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК