НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України в частині імплементації положень актів права Європейського Союзу (acquis ЄС) щодо збереження тваринного і рослинного світу України»

Картка проєкту 

Розробник проєкту Закону:

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України

Мета проєкту Закону –гармонізація законодавства України та приведення його у відповідність до деяких актів права Європейського Союзу, які регулюють питання збереження тваринного і рослинного світу

Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів в частині імплементації положень актів права Європейського Союзу (acquis ЄС) щодо збереження тваринного і рослинного світу України» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме – відсутність чітких та прозорих вимог до здійснення ліцензування зоологічних парків, проведення моніторингу і здійснення контролю за дотриманням ліцензійних вимог провадження діяльності зоологічних парків, а також неврегульованість питання щодо встановлення критеріїв, відповідно до яких орган ліцензування буде визначати термін виконання ліцензіатами ліцензійних умов, що зумовлює високий ризик скоєння корупційних правопорушень та неправомірного закриття зоологічних парків (їх частин).

 

Опис виявленого корупціогеного фактора

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом Закону пропонується внести зміни до законодавчих актів, зокрема доповнити Закон України «Про природно-заповідний фонд України» (далі – Закон) новою статтею 36-1, якою запроваджується ліцензування зоологічних парків.

Однак проєкт Закону не містить положень, необхідність визначення яких на рівні законодавчого акта передбачено нормами ч. 1 ст. 3 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», згідно з якими:

  • виключно законами визначаються підстави для видачі ліцензії, залишення заяви про отримання ліцензії без розгляду, відмови у видачі ліцензії, переоформлення ліцензії, розширення та звуження провадження виду господарської діяльності ліцензіатом, зупинення, відновлення дії ліцензії повністю або частково, анулювання ліцензії повністю або частково і строки прийняття та набрання чинності рішеннями органів ліцензування;
  • встановлюються конкретні строки здійснення кожної дії органу ліцензування, спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування.

Крім цього, запропонована проєктом Закону модель регулювання питань ліцензування  зоологічних парків суперечить вимогам чинного законодавства, а також зумовлює високий ризик скоєння корупційних правопорушень під час здійснення відповідних адміністративних процедур уповноваженими посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, сприяє створенню умов для неправомірного закриття зоологічних парків (їх частин) та отримання неправомірної вигоди, з огляду на таке:

1. У ч.ч. 5, 6 вказаної статті Закону (у редакції проєкту Закону) передбачається визначити, що перед прийняттям рішення про видачу ліцензії, відмову в її видачі, її переоформлення, відновлення дії ліцензії повністю або частково, розширення або звуження ліцензіатом провадження діяльності зоологічних парків орган ліцензування проводить перевірку з метою встановлення дотримання ліцензійних умов. Перевірка дотримання ліцензійних умов здійснюється у порядку контролю за додержанням ліцензійних умов зоологічних парків, який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Проте згідно з ч. 3 ст. 19 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов здійснюють у межах своїх повноважень органи ліцензування шляхом проведення планових і позапланових перевірок відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Таким чином, встановлення відсильної норми на підзаконний акт відповідного державного органу не узгоджується із нормами Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

2. Також згідно з ч.ч. 7, 8 ст. 36-1 Закону (у редакції проєкту Закону) моніторинг дотримання ліцензійних умов проводиться шляхом періодичних перевірок органом ліцензування. Якщо зоологічний парк не має ліцензії відповідно до цього Закону або не виконує ліцензійні умови, такий зоологічний парк або його частина закриваються для відвідування органом ліцензування та/або приводиться у відповідність до умов, висунутих органом ліцензування для забезпечення дотримання ліцензійних умов.

Зазначене суперечить нормам ч. 3 ст. 19 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та дає змогу приймати непрозорі управлінські рішення із застосуванням суб’єктивних підходів.

3. Запропонованою проєктом Закону редакцією ч. 9 ст. 36-1 Закону пропонується визначити, що якщо ліцензійні умови не виконуються протягом належного терміну, визначеного органом ліцензування, який не може перевищувати двох років, то орган ліцензування приймає рішення про зупинення дії ліцензії повністю або частково та/або рішення про анулювання ліцензії повністю або частково і закриває зоологічний парк або його частину.

Однак зазначене положення з огляду на застосування слів «належного терміну», яке є оціночною категорією, наділяє орган ліцензування надмірними дискреційними повноваженнями, а також не узгоджується з нормами ч. 1 ст. 3 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Пропонована редакція цих положень може призвести до застосування органом ліцензування неоднакового підходу до того чи іншого суб’єкта господарювання при встановленні терміну виконання ліцензійних умов, а також сприяє створенню умов для отримання неправомірної вигоди та інших корупційних зловживань.

Рекомендації НАЗК:

доопрацювати проєкт Закону, а саме:

- визначити підстави для видачі ліцензії, залишення заяви про отримання ліцензії без розгляду, відмови у видачі ліцензії, переоформлення ліцензії, розширення та звуження провадження виду господарської діяльності ліцензіатом, зупинення, відновлення дії ліцензії повністю або частково, анулювання ліцензії повністю або частково і строк прийняття та набрання чинності рішеннями органів ліцензування;

- поширити вимоги законів України «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в частині здійснення контролю за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов на провадження діяльності зоологічних парків;

- ч.ч. 7 – 9 ст. 36-1 Закону (у редакції проєкту Закону) виключити.

 

Висновок:

проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                      Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua