Картка проєкту
Розробник проєкту Закону: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – забезпечення гарантій захисту та прав військовослужбовців, які повідомили про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» |
Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті Закону корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань командирами (начальниками) та унеможливити належне функціонування інституту викривання у військовій сфері.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
У ч. 1 ст. 532 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон) визначено, що викривач самостійно визначає, які канали використовувати для повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону, а саме: внутрішні, регулярні або зовнішні канали.
Законодавча ініціатива спрямована на забезпечення вільного обрання каналів повідомлення викривачами-військовослужбовцями про корупційні, пов’язані з корупцією чи інші порушення Закону.
Для цього проєктом Закону пропонується Дисциплінарний статут Збройних Сил України, затверджений Законом України від 24.03.1999 № 551-XIV (далі – Статут), доповнити ст. 1141.
У ч. 1 нової ст. 1141 визначено, що викривачі з числа військовослужбовців самостійно визначають, які канали використовувати для повідомлення про такі порушення (внутрішні, регулярні або зовнішні).
Запропонована розробником норма за своїм змістом відповідає аналогічним положенням, що містяться в Законі.
Водночас у ст. 114 Статуту встановлено, що у разі якщо військовослужбовець виявив факти розкрадання чи псування військового майна, незаконного витрачання коштів, зловживання у забезпеченні військовим майном, недоліки у стані озброєння та бойової техніки чи інші факти, які заподіють шкоду Збройним Силам України, він повинен доповісти про це безпосередньому командирові (начальникові).
Отже, у ст. 114 Статуту визначено обов’язок військовослужбовця доповісти безпосередньому командирові (начальникові) про виявлені факти, а в ч. 1 ст. 1141 Статуту (в редакції проєкту Закону) передбачено можливість самостійно визначати, які канали використовувати для повідомлення.
Ст. 114 Статуту не містить жодного винятку з обов’язку військовослужбовця доповідати про виявлені факти вчинення зазначених вище правопорушень безпосередньому командирові (начальникові).
Таким чином, зазначена норма не враховує ситуації, коли описані факти мають ознаки корупційних, пов’язаних з корупцією, інших порушень Закону та можуть стосуватися безпосереднього командира (начальника) такої особи.
Це, з одного боку, ускладнює власне факт подання особою відповідного повідомлення, а з іншого – зумовлює корупційний ризик зловживань командиром (начальником).
Рекомендація НАЗК:
з урахуванням наданих зауважень пропонуємо ст. 114 Статуту викласти в новій редакції, передбачивши, що вона не поширюється на викривачів із числа військовослужбовців.
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК