НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Дисциплінарного статуту Збройних Сил України» щодо забезпечення гарантій захисту та прав військовослужбовців, які повідомили про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»

Картка проєкту

Розробник проєкту Закону: Міністерство оборони України

Мета проєкту – забезпечення гарантій захисту та прав військовослужбовців, які повідомили про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»

Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті Закону корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань командирами (начальниками) та унеможливити належне функціонування інституту викривання у військовій сфері.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

У ч. 1 ст. 532 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон) визначено, що викривач самостійно визначає, які канали використовувати для повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону, а саме: внутрішні, регулярні або зовнішні канали.

Законодавча ініціатива спрямована на забезпечення вільного обрання каналів повідомлення викривачами-військовослужбовцями про корупційні, пов’язані з корупцією чи інші порушення Закону.

Для цього проєктом Закону пропонується Дисциплінарний статут Збройних Сил України, затверджений Законом України від 24.03.1999 № 551-XIV (далі – Статут), доповнити ст. 1141.

У ч. 1 нової ст. 1141 визначено, що викривачі з числа військовослужбовців самостійно визначають, які канали використовувати для повідомлення про такі порушення (внутрішні, регулярні або зовнішні).

Запропонована розробником норма за своїм змістом відповідає аналогічним положенням, що містяться в Законі.

Водночас у ст. 114 Статуту встановлено, що у разі якщо військовослужбовець виявив факти розкрадання чи псування військового майна, незаконного витрачання коштів, зловживання у забезпеченні військовим майном, недоліки у стані озброєння та бойової техніки чи інші факти, які заподіють шкоду Збройним Силам України, він повинен доповісти про це безпосередньому командирові (начальникові).

Отже, у ст. 114 Статуту визначено обов’язок військовослужбовця доповісти безпосередньому командирові (начальникові) про виявлені факти, а в ч. 1 ст. 1141 Статуту (в редакції проєкту Закону) передбачено можливість самостійно визначати, які канали використовувати для повідомлення.

Ст. 114 Статуту не містить жодного винятку з обов’язку військовослужбовця доповідати про виявлені факти вчинення зазначених вище правопорушень безпосередньому командирові (начальникові).

Таким чином, зазначена норма не враховує ситуації, коли описані факти мають ознаки корупційних, пов’язаних з корупцією, інших порушень Закону та можуть стосуватися безпосереднього командира (начальника) такої особи.

Це, з одного боку, ускладнює власне факт подання особою відповідного повідомлення, а з іншого – зумовлює корупційний ризик зловживань командиром (начальником).

Рекомендація НАЗК:

з урахуванням наданих зауважень пропонуємо ст. 114 Статуту викласти в новій редакції, передбачивши, що вона не поширюється на викривачів із числа військовослужбовців.

 

Висновок:

проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої  рекомендації.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                              Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua