НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Дисциплінарного статуту Збройних Сил України щодо застосування та реалізації дисциплінарних стягнень накладених на військовослужбовців»

Картка проєкту

Розробник проєкту Закону: Міністерство оборони України

Мета проєкту – запровадження нового виду дисциплінарного стягнення

Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті Закону корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань командирів (начальників) при накладенні дисциплінарних стягнень на військовослужбовців.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом Закону пропонується запровадити новий вид дисциплінарного стягнення – пониження у військовому званні осіб сержантського (старшинського) та офіцерського складу до військового звання «солдат», «матрос» з одночасним переведенням на нижчу посаду, що застосовується до військовослужбовців (крім курсантів вищих військових навчальних закладів, військових підрозділів закладів вищої освіти) під час дії правового режиму воєнного стану.

Для цього ст. 48 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, затвердженого Законом України «Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України» (далі – Статут), пропонується доповнити новим п. «з».

З огляду на зазначене зауважимо, що у п. «е» ст. 48 Статуту встановлено такий вид дисциплінарного стягнення, як пониження у військовому званні на один ступінь (стосовно осіб сержантського (старшинського) та офіцерського складу).

Натомість пропоноване положення п. «з» ст. 48 Статуту нечітко встановлює обсяг прав командира (начальника) – пониження у військовому званні на декілька ступенів чи відразу до військового звання «солдат», «матрос».

Така правова невизначеність зумовить різну правозастосовну практику та ризик зловживань командирів (начальників).

 

Рекомендація НАЗК:

положення пропонованого п. «з» ст. 48 Статуту викласти в новій редакції з урахуванням наданого зауваження.

 

1.2. Ст. 84 Статуту пропонується доповнити новою ч. 3 такого змісту: «Прийняттю рішення командиром про накладання дисциплінарного стягнення передбаченого пунктом «з» статті 48 цього Статуту передує службове розслідування. Накладення зазначеного дисциплінарного стягнення здійснюється у виключних випадках невиконання службових обов’язків, а також вимог наказів та інших керівних документів, що могло негативно вплинути чи вплинуло на стан боєздатності, бойової готовності підрозділу чи військової частини або на стан виконання покладених на Збройні Сили України завдань та за умови наявності у військовослужбовця незнятих дисциплінарних стягнень передбачених пунктами «г» - «є» статті 48 цього Статуту.».

При цьому в ч. 1 ст. 25 Статуту встановлено, що у разі невиконання (неналежного виконання) військовослужбовцем своїх службових обов’язків, порушення військовослужбовцем військової дисципліни або громадського порядку командир повинен нагадати йому про обов’язки служби, а за необхідності  накласти дисциплінарне стягнення.

Тобто пропоноване положення ч. 3 ст. 45 Статуту не містить виключних випадків невиконання службових обов’язків.

Крім цього, пропоноване положення не містить правової визначеності в частині умов, за яких таке стягнення накладатиметься. Зокрема, достатньою умовою накладення дисциплінарного стягнення, передбаченого п. «з»
ст. 48 Статуту, буде наявність у військовослужбовця незнятого одного чи одночасно декількох дисциплінарних стягнень, передбачених пп. «г» «є» цієї статті.

Зазначене зумовить ризик зловживань командирів (начальників) та необґрунтованого застосування цього положення.

Зауважимо, у ч. 2 ст. 94 Статуту визначено, що старший командир (начальник) також може скасовувати дисциплінарні стягнення, накладені молодшим командиром (начальником), якщо стягнення накладено на військовослужбовця без достатніх на те підстав або з порушенням визначених законодавством строків чи порядку притягнення до дисциплінарної відповідальності.

З огляду на правову невизначеність пропонованого положення ризик зловживань виникне й на етапі перегляду накладеного стягнення старшим командиром (начальником).

Зважаючи на суворість пропонованого виду дисциплінарного стягнення, така правова невизначеність є недопустимою та потребує доопрацювання.

Рекомендація НАЗК:

з урахуванням наданих зауважень доопрацювати положення ч. 3 ст. 84 Статуту (в редакції проєкту Закону).

 

Висновок:

 

проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                              Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua