НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо вчинення окремих нотаріальних дій командирами військових частин та уповноваженими ними особами»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Міністерство  оборони України

Мета проєкту – розширення переліку осіб, уповноважених посвідчувати деякі довіреності, заповіти та особисті розпорядження військовослужбовців в умовах правового режиму воєнного стану та інших осіб, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії іноземної держави, та впорядковування питання посвідчення особистих розпоряджень.

Проєкт постанови надіслано відповідно до   § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенний фактор, який зумовлює ризик зловживань повноваженнями визначеними суб'єктами, зокрема командирами військових частин та уповноваженими такими командирами (начальниками) посадовими особами, під час посвідчення заповітів, особистих розпоряджень на випадок загибелі (смерті) про виплату одноразової грошової допомоги, особистих розпоряджень про виплату грошового забезпечення та деяких довіреностей. 

 

Опис виявленого корупціогенного фактору

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов'язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом Закону України «Про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо вчинення окремих нотаріальних дій командирами військових частин та уповноваженими ними особами» (далі – проєкт Закону) пропонується доповнити Прикінцеві та перехідні положення Цивільного кодексу України, а саме п. 23, в якому, зокрема, встановлюються на період дії правового режиму воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення або скасування особливості посвідчення заповітів, особистих розпоряджень на випадок загибелі (смерті) про виплату одноразової грошової допомоги, особистих розпоряджень про виплату грошового забезпечення та деяких довіреностей, які прирівнюються до нотаріально посвідчених. Крім того, проєктом Закону пропонується розширити перелік суб'єктів, які можуть посвідчувати зазначені документи. Так, абз. 2 - 4 п. 23 проєкту Закону передбачають, що

«командири військових частин Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також командири (начальники) органів чи інших структурних підрозділів інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення, державних органів спеціального призначення з правоохоронними функціями, Служби зовнішньої розвідки України, розвідувального органу Міністерства оборони України, розвідувального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, або уповноважені такими командирами (начальниками) посадові особи можуть посвідчувати заповіти, особисті розпорядження на випадок загибелі (смерті) про виплату одноразової грошової допомоги, особисті розпорядження про виплату грошового забезпечення та довіреності, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, управління і розпорядження цінними паперами, корпоративними правами, транспортними засобами, підлеглих військовослужбовців;

керівники органів (закладів, установ) поліції, керівники (начальники) органів та підрозділів цивільного захисту, або уповноважені такими керівниками (начальниками) посадові особи можуть посвідчувати заповіти, особисті розпорядження на випадок загибелі (смерті) про виплату одноразової грошової допомоги та довіреності, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, управління і розпорядження цінними паперами, корпоративними правами, транспортними засобами, підлеглих поліцейських та осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, в разі здійснення ними заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії іноземної держави в населених пунктах, де немає нотаріусів чи посадових осіб органів місцевого самоврядування, які вчиняють нотаріальні дії, або в разі виконання таких завдань на територіях, на яких ведуться активні бойові дії;

начальники таборів (установ, де створено дільницю) для військовополонених можуть посвідчувати заповіти військовополонених.».

Водночас проєктом Закону не передбачено ані прямих, ані бланкетних норм до інших нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання порядку визначення командиром (начальником) уповноважених посадових осіб, а також порядку посвідчення заповітів, особистих розпоряджень на випадок загибелі (смерті) про виплату одноразової грошової допомоги, особистих розпоряджень про виплату грошового забезпечення та деяких довіреностей.

З огляду на розширення переліку суб'єктів, уповноважених на посвідчення заповітів, особистих розпоряджень на випадок загибелі (смерті) про виплату одноразової грошової допомоги, особистих розпоряджень про виплату грошового забезпечення та деяких довіреностей, відсутність встановленого порядку посвідчення визначених документів порушує принцип юридичної визначеності та створює умови для маніпулювання під час їх посвідчення.

Відповідно, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

 

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Закону з урахуванням зазначених зауважень.

 

Висновок:

                            проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                          Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua