Картка проєкту
Розробник проєкту Закону: Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України |
Мета проєкту – створення умов для забезпечення потреб сил безпеки і сил оборони за рахунок забезпечення можливості надання підприємствами групи Акціонерного товариства «Українська оборонна промисловість» благодійної допомоги для сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни під час дії правового режиму воєнного стану. |
Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» щодо здійснення благодійної діяльності підприємствами оборонно-промислового комплексу» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань під час надання визначеними в законопроєкті суб’єктами господарювання благодійної допомоги.
Опис виявленого корупціогенного фактору
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом Закону пропонується доповнити пунктом 22 розділ VII «Прикінцеві положення» Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», який передбачає, зокрема, що у період воєнного стану таким суб’єктам господарювання, як Акціонерне товариство «Українська оборонна промисловість»; господарські товариства в оборонно-промисловому комплексі, 100 відсотків або менше 100 відсотків акцій (часток у статутному капіталі) яких належать державі та повноваження з управління корпоративними правами щодо яких здійснює Акціонерне товариство «Українська оборонна промисловість», дозволено здійснювати благодійну діяльність на користь військових частин Збройних Сил України, а також інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних і розвідувальних органів, органів спеціального призначення з правоохоронними функціями, на які Конституцією та законами України покладено функції із забезпечення оборони держави.
Законопроєкт не врегульовує порядок надання зазначеними суб’єктами господарювання благодійної допомоги, зокрема, з визначенням критеріїв обрання суб’єкта отримання благодійної допомоги, черговості перерахування коштів, що сприяло б забезпеченню єдиного підходу під час надання благодійної допомоги.
Неврегульованість питання щодо порядку надання благодійної допомоги наділяє суб’єктів господарювання надмірними дискреційними повноваженнями при вирішенні питань про надання благодійної допомоги, визначення суб’єкта отримання благодійної допомоги, зазначеного у пункті 22 проєкту Закону, запроваджує непрозору процедуру перерахування коштів та ускладнює здійснення контролю за цільовим використанням бюджетних коштів, що створює умови для корупційних зловживань.
Рекомендації НАЗК:
доопрацювати пункт 22 проєкту Закону з врахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК