Картка проєкту
Розробник проєкту Закону: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – надання права підприємствам, установам та організаціям, які в особливий період здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил України та інших військових формувань, на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону |
Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону України Національне агентство виявило корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань підприємствами, установами та організаціями, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань під час оренди державного та комунального майна, зокрема, після втрати ними статусу критично важливого.
Опис виявленого корупціогенного фактору
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
В абз. 1 п. 4-1 проєкту Закону України «Про внесення зміни до розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» щодо права на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону для підприємств, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період» (далі – проєкт Закону) пропонується, зокрема, надати в особливий період підприємствам, установам та організаціям, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань право на отримання в оренду державного та комунального майна, що не міститься в Переліку першого типу, без проведення аукціону.
При цьому абз. 2 п. 4-1 проєкту Закону передбачається, що майно, орендоване відповідно до абз. 1 цього пункту, може використовуватися лише з метою здійснення діяльності, необхідної для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, при цьому строк оренди такого майна не може перевищувати 6 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Враховуючи зазначене, єдиною підставою для припинення оренди такого майна є факт припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Варто зазначити, що відповідно до п. 15 Критеріїв та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 № 76,
з метою підтвердження статусу критично важливих для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період підприємства, установи та організації, не рідше ніж один раз на рік надають відповідне обґрунтування до органу, який прийняв рішення про визначення таких підприємств, установ та організацій критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
Варто зазначити, що неврахування необхідності підтвердження не рідше, ніж один раз на рік, підприємствами, установами та організаціями, визначеними у проєкті Закону, статусу критично важливих для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, створює юридичну невизначеність, що може стати умовою для непрозорої практики припинення оренди.
Таким чином, неврегульованість у проєкті Закону підстав припинення такими підприємствами, установами та організаціями оренди державного та комунального майна з огляду на втрату орендарем статусу критично важливого підприємства, установи чи організації для забезпечення потреб Збройних Сил України та інших військових формувань може створювати передумови для корупційних зловживань, зокрема, внаслідок необґрунтованого продовження користування пільговими умовами оренди державного та комунального майна.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 4-1 проєкту Закону з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК