НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Суміщення та сумісництво: що потрібно знати публічним службовцям

27.02.2025

Публічна служба передбачає низку обмежень, зокрема щодо можливості займатися іншими видами оплачуваної діяльності. Вони спрямовані на запобігання конфлікту інтересів та забезпечення прозорості у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.  

Згідно з ч. 1 ст 25 Закону України “Про запобігання корупції" (далі - Закон) публічним службовцям заборонено:

1) займатися підприємницькою діяльністю;

2) займатися іншою оплачуваною діяльністю;

3) входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

Пам’ятати про вказані обмеження особливо важливо особам, які вперше чи після перерви обираються/ призначаються на посади, пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування. 

Такі особи зобов’язані: не пізніше 15 робочих днів з дня призначення (обрання) на посаду здійснити дії, спрямовані на припинення підприємницької діяльності та припинення їх повноважень у складі правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

Недотримання цих вимог є правопорушенням, пов’язаним з корупцією і може призвести до: 

  • дисциплінарної відповідальності - у випадку неприпинення підприємницької діяльності із внесенням відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань; 
  • адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 172-4 КУпАП “Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності” - у випадку здійснення підприємницької чи іншої оплачуваної діяльності, входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

Важливо! 

  • Входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку, є правопорушенням незалежно від отримання/неотримання посадовцем оплати за перебування у складі такого органу;
  • За умови дотримання вимог ст. 36 Закону України “Про запобігання корупції”, входження публічного службовця до складу засновників/учасників господарського товариства не підпадає під дію обмеження, передбаченого ч. 1 ст. 25 Закону, тобто є законним ();
  • сам факт реєстрації публічного службовця фізичною особою-підприємцем, адвокатом, приватним виконавцем, іншою особою, що надає публічні послуги, не свідчить про фактичне здійснення нею цієї діяльності та, відповідно, вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 172-4 КУпАП. 

Зазначені обмеження не поширюються на:

  • депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі);
  • присяжних;
  • помічників-консультантів народних депутатів України;
  • працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України, Першого заступника Голови Верховної Ради України та заступника Голови Верховної Ради України;
  • працівників секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України;
  • працівників патронатних служб у державних органах;
  • деяких інших публічних службовців.

Деталізовані роз’яснення щодо застосування зазначених обмежень викладено у розділах 9 та 10 Методичних рекомендацій щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції.

 

Останні новини

15.12.2025
13:30
COSP11: НАЗК запрошує взяти участь у заході «Стійкість України: боротьба з корупцією для післявоєнного відновлення»
13:00
НАЗК проводить опитування для подальшої підготовки рекомендаційних роз’яснень у сфері лобіювання
12.12.2025
18:44
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам надрокористування
16:29
НАЗК відзначило десять кращих практик антикорупційної діяльності органів влади та установ
14:48
Понад дві тисячі закладів освіти приєдналися до Всеукраїнського уроку доброчесності та провели сім тисяч уроків доброчесності
12:56
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам охорони здоров’я
12:15
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за листопад 2025 року
11.12.2025
16:55
Звіт Аудиторської Ради UF акцентує необхідність посилення ролі внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту і ролі НАЗК
13:00
Моніторинг способу життя: з начальника митного поста Закарпатської митниці можуть стягнути понад 4,5 млн грн в дохід держави
11:30
Незаконне виведення з комунальної власності земель, задоволення власних інтересів та розтрата коштів: НАЗК завершило перевірку Київради та КМДА
10.12.2025
17:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам оборони
11:16
НАЗК провело аналіз практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
09.12.2025
18:00
Моніторинг способу життя: 1,64 млн грн стягнуто у дохід держави з прокурорки Офісу Генпрокурора за рішенням апеляційної палати ВАКС
16:30
Цивільна конфіскація: Верховний суд підтвердив законність рішень ВАКС щодо стягнення в дохід держави майна посадовця столичної Міграційної служби
14:19
Сильні інституції, цифрові інструменти, фокус на сферах найвищого ризику – Голова НАЗК про нову Антикорупційну стратегію
08.12.2025
13:35
В НАЗК відкрито чотири нові вакансії
05.12.2025
17:54
Перенесено обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо законності і прозорості політичних фінансів
17:45
НАЗК запрошує долучитися до обговорення проєкту нової Комунікаційної стратегії у сфері запобігання та протидії корупції на 2026–2030 роки
17:01
Корупція на дронах. Що виявило НАЗК, коли детально розібралось в тому, як і хто закуповує БпЛА для армії, - інтерв’ю NV
14:57
Повні перевірки декларацій посадовців МСЕК: недостовірні відомості на понад 148,9 млн грн та ознаки незаконного збагачення на 16,4 млн грн
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua