НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Лобіст, клієнт і об’єкт лобіювання: права та обов’язки

Закон України «Про лобіювання»  (далі – Закон) визначає правові засади лобіювання, зокрема,  встановлює права та обов'язки для учасників процесу: суб'єкта лобіювання (лобіста), клієнта (бенефіціара) лобіювання та об'єкта лобіювання .

Нижче – передбачені Законом правила взаємодії між згаданими сторонами та їх повноваження. 

Лобіст –  особа, яка здійснює лобіювання, має право:

  • представляти комерційні інтереси – власні та/або клієнта (бенефіціара); 
  • використовувати законні методи лобіювання; 
  • отримувати інформацію від клієнта, необхідну для здійснення лобіювання та надавати йому відомості пов’язані з предметом лобіювання;
  • взаємодіяти з представниками влади або місцевого самоврядування;
  • подавати аналітичні матеріали до проєктів нормативно-правових актів (НПА) та ініціювати їх розробку, бути зазначеним у списку авторів;
  • поширювати в медіа чи інтернеті інформацію про лобіювання та його предмет;
  • отримувати інформацію про проведення запланованих заходів, пов’язаних з підготовкою проєктів нормативно-правових актів (НПА).

Водночас лобіст зобов'язаний:

  • дотримуватися законодавства та Правил етичної поведінки суб’єктів лобіювання;
  • не допускати конфлікту інтересів під час лобіювання про різницю між конфліктом інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця за посиланням);
  • інформувати об’єкт лобіювання про факт здійснення лобіювання і не вводити його в оману;
  • своєчасно подавати достовірну інформацію до Реєстру прозорості (Реєстр);
  • припиняти неправомірне лобіювання;
  • утримуватися від надання об’єкту лобіювання або пов’язаним особам неправомірної вигоди;
  • здійснювати розрахунки з клієнтом у безготівковій формі та не допускати фінансування із заборонених джерел.

Детально права та обов’язки лобіста визначені  статтею 14 Закону. 

Ви – посадовець, на якого можуть здійснювати вплив лобісти? У Законі  органи державної влади та місцевого самоврядування і їх посадові особи визначаються як “об’єкт лобіювання”. Щоб мінімізувати корупційні ризики та забезпечити прозорість ухвалення рішень, закон встановлює для цієї категорії осіб  відповідні права та обов’язки.

Об’єкт лобіювання має право:

  • отримувати від лобіста інформацію про його діяльність, мету і предмет лобіювання, а також інформацію про те, чиї комерційні інтереси він представляє;
  • ознайомлюватися з аналітичними матеріалами, висновками та звітами, пов’язаними зі здійсненням лобіювання тощо;
  • повідомляти Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) про вплив на нього особами, що не набули статусу лобіста, але при цьому фактично лобіюють.

Об’єкт лобіювання зобов’язаний: 

  • забезпечити рівне і неупереджене ставлення до всіх лобістів, сприяти їх законній діяльності;
  • розглядати звернення лобістів, їхні аналітичні матеріали та повідомляти їм про результати розгляду;
  • інформувати НАЗК про можливі порушення законодавства у сфері лобіювання, вчинені лобістом;
  • не допускати одержання неправомірної вигоди для себе чи пов’язаних осіб.
  • вживати заходів щодо недопущення виникнення конфлікту інтересів, у розумінні Закону України “Про запобігання корупції”, у відносинах з лобістом;
  • дотримуватись принципів лобіювання.

Зауважуємо, що  права та обов’язки об’єктів лобіювання передбачені статтею 15 Закону.  

Особа, яка уклала договір про надання послуг з лобіювання (договір лобіювання) у комерційних інтересах – власних або іншого бенефіціара, визначається законодавством як клієнт. Клієнт має такі права:

  • ознайомлюватися з усіма аналітичними матеріалами, підготовленими лобістом на виконання договору лобіювання;
  • наймати кількох лобістів, якщо це не суперечить договору лобіювання.

Клієнт зобов’язаний:

  • надавати лобісту достовірні відомості та необхідні документи для подання звітності до Реєстру;
  • сплачувати за послуги тільки безготівково, не допускати фінансування із заборонених джерел;
  • негайно повідомляти лобіста про виникнення обставин, які забороняють подальше лобіювання;
  • у разі, якщо він замовляє здійснення лобіювання в інтересах іншої особи (бенефіціара), надавати лобісту документи, що підтверджують згоду цього бенефіціара на лобіювання його інтересів.

Нагадаємо, станом на 13 листопада 2025 року в Реєстрі зареєстровано 101 суб’єкт лобіювання, з яких 51 –  юридичні особи (від імені яких можуть лобіювати 141 представників) та 50 – фізичні особи. 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua