Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело стратегічний аналіз корупційних ризиків на всіх етапах здійснення закупівель БпЛА та засобів РЕБ, від планування до виконання державних контрактів. У досліджені визначено 19 корупційних ризиків, зокрема, наділення надмірною дискрецію посадових осіб при формуванні потреб у закупівлі БпЛА та засобів РЕБ без урахування даних про їхню ефективність на полі бою, відсутність уніфікованих вимог до перевірки контрагентів, недосконалий механізм ціноутворення, невизначеність порядку перевірки якості БпЛА та засобів РЕБ, відсутність контролю за списанням та втратою БпЛА військовими частинами.
Крім того, дослідження містить розділ, присвячений проблемним аспектам, які виникають під час надання Україні міжнародної військової допомоги.
Дослідження доступне українською та англійською мовами.
«Розбудова доброчесності у секторі безпеки та оборони має комплексний характер. Метою проведення дослідження є не тільки оцінка та виявлення проблем, а й визначення способів їх вирішення. Наші висновки інтегрують найкращі практики країн-членів НАТО та ті рекомендації, які надало НАТО для України. Важливим аспектом є також питання прозорості міжнародної допомоги», — зазначив Голова НАЗК Віктор Павлущик.

З метою підвищення ефективності системи оборонних закупівель НАЗК надало рекомендації, спрямовані як на вирішення системних проблем, так і на мінімізацію ідентифікованих корупційних ризиків. Також у дослідженні інтегровано рекомендації НАТО, надані за результатами Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України та враховано міжнародний досвід.
Разом з тим, рекомендації НАЗК можуть бути використані всіма державними замовниками у сфері оборони, які здійснюють закупівлі БпЛА та засобів РЕБ, що підвищить ефективність та прозорість цих закупівель і загалом позитивно вплине на якість забезпечення військових критично необхідними засобами для відсічі збройної агресії російської федерації.
Заступник Голови НАЗК Сергій Гупяк повідомив, що дослідження охоплює період від ухвалення у березні 2023 року постанови КМУ № 256 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби та активних засобів протидії технічним розвідкам вітчизняного виробництва» до вересня 2025 року.
«Під час проведення стратегічного аналізу корупційних ризиків Національне агентство, зокрема, дослідило чинне законодавство у сфері оборонних закупівель. Ми часто кажемо, що прогалини у законодавстві, формулювання норм, є однією з причин наявності корупційних ризиків. Єдиний законодавчий підхід до формування та реалізації політики оборонних закупівель відсутній. Велика кількість епізодичних нормативно-правових актів, наказів чи розпоряджень не забезпечує передбачуваності та сталості правового регулювання у цій сфері, і це створює багато корупційних ризиків», — сказав Сергій Гупяк.

В. о. керівника Управління формування політики доброчесності у сфері безпеки та оборони НАЗК Марта Івашків зауважила, що етап планування є одним із найважливіших для проведення оборонних закупівель. Також вона наголосила, що недосконалий механізм ціноутворення створює можливості для необґрунтованого завищення вартості контрактів.
«Особливістю проведення зазначеного дослідження є проведення експертних консультацій з міжнародними експертами, експертних інтерв'ю з представниками оборонного сектору, громадських організацій, виробниками БпЛА та засобів РЕБ, що дозволило комплексно підійти до аналізу ризиків», — сказала Марта Івашків.

«Закупівлі у воєнний час несуть низку викликів. Це і терміновість постачання, і необхідність захисту інформації, і децентралізований характер закупівель, а також великі суми залучених коштів. Система закупівель в Україні значною мірою досягла успіху, забезпечивши цей складний баланс. Водночас залишаються ризики, які необхідно усунути і які зазначені у дослідженні. Це дійсно унікальний продукт, адже, як на мене, він містить вичерпну оцінку сфери закупівель саме у воєнний час, що є надзвичайно складним завданням. Хочу подякувати колегам з НАЗК та всім, хто долучився до цього дослідження, і впевнений, що воно матиме неабияку цінність не лише для України, а й для країн-членів Альянсу», — зазначив керівник команди Програми НАТО з розбудови доброчесності, управління та інституцій, співробітництва в галузі оборони та безпеки Операційного підрозділу штаб-квартири НАТО Йоакім Френдін.
У презентації взяли участь представники Представництва НАТО в Україні, Центру з питань доброчесності в оборонному секторі Міністерства оборони Норвегії (CIDS), Міністерства оборони України, державних підприємств Міноборони «Агенція оборонних закупівель» та «Державний оператор тилу», а також представники інших органів сектору безпеки та оборони, громадських та міжнародних організацій.
Дослідження проведено за консультативної та фінансової підтримки Центру з питань доброчесності в оборонному секторі (CIDS) при Міністерстві оборони Норвегії та Представництва НАТО в Україні.
Довідка. НАЗК бере активну участь в імплементації рекомендацій Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України, який є одним із флагманських проектів Комплексного пакета допомоги НАТО для України та спрямований на допомогу нашій державі у реформуванні системи оборонних закупівель для її узгодження зі стандартами НАТО, посилення співпраці Україна-НАТО у сфері оборонних закупівель для підвищення оперативної сумісності, а також формування візії системи оборонних закупівель України як прозорої, підзвітної та ефективної системи.





