НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Антикорупційна експертиза: НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері житла для ВПО, майнових відносин та реінтеграції оборонців

16.09.2025

У серпні 2025 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг 400 проєктів нормативно-правових актів (НПА). Проведено антикорупційну експертизу 14 проєктів НПА. За її результатами в проєктах НПА ідентифіковано 46 корупціогенних факторів та надано 62 рекомендації щодо їх усунення. 

В проєкті постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження  Порядку надання допомоги для придбання  об’єкта житлової нерухомості внутрішньо  переміщеним особам з тимчасово окупованих територій» НАЗК виявило низку корупціогенних факторів, зокрема:

  • непрозору процедуру створення та діяльності Комісії з питань надання допомоги для придбання житла внутрішньо переміщеним особам (ВПО) з тимчасово окупованих територій;
  • відсутність чітко врегульованої процедури надання допомоги для придбання ВПО житла. Це може створювати труднощі для отримувачів послуги та підвищувати ризики корупційних зловживань чи необґрунтованих відмов.

НАЗК надіслало Міністерству розвитку громад та територій України рекомендації щодо усунення зазначених корупційних ризиків.

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про Премію Кабінету Міністрів України за розроблення і впровадження інноваційних технологій», НАЗК виявило, що процедура конкурсного відбору робіт на здобуття Премії Кабінету Міністрів України за інноваційні технології є непрозорою, що створює ризики корупційних зловживань.

Національне агентство надало Міністерству освіти і науки України, яке є розробником документу, рекомендації, врахування яких допоможе усунути можливість зазначених корризиків. 

Антикорупційна експертиза проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку передачі державного та комунального майна на праві узуфрукта державного або комунального майна, контролю за використанням такого майна» виявила корупціогенні фактори, пов’язані з невизначеністю у процедурах подання заяв і контролю за використанням майна на праві узуфрукта (речове право користування чужим майном з правом вилучення доходів від нього, але з умовою збереження його цілісності і господарської приналежності). Зокрема, це:

  • надання уповноваженим органам надмірних дискреційних повноважень (можливість вимагати від заявників додаткові документи, не передбачені проєктом НПА); 
  • посадові особи уповноважених органів мають право самостійно визначати «інші заходи контролю» за використанням майна, що ризик безпідставних відмов у передачі майна чи припинення права його використання.

НАЗК надало низку рекомендацій, які сприятимуть зменшенню корупційних ризиків і забезпечать прозорі правила передачі державного та комунального майна. Йдеться про: 

  • вилучення з НПА нечітких формулювань;
  • визначення вичерпного переліку документів, необхідних для передачі зазначеного в проєкті НПА майна;
  • встановлення чітких меж контролю.

Порядок передачі державного та комунального майна на праві узуфрукта державного або комунального майна, здійснення контролю за його використанням затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.2025 № 1103 з урахування всіх наданих рекомендацій НАЗК.

Також НАЗК провело антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення відновлювальних (постізоляційних, реінтеграційних) заходів, заходів з адаптації, підтримки (супроводу) осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, після їх звільнення». 

Проєкт постанови має на меті надати звільненим з полону особам медичний огляд, соціальні та адміністративні послуги, а також необхідні протиепідемічні заходи для відновлення їхнього здоров’я. 

Виявлено низку корупціогенних факторів:

  • відсутній чіткий механізм контролю за відповідністю центрів реінтеграції встановленим вимогам, не визначено наслідки у разі їх недотримання;
  • не врегульовано зміст положення «центри реінтеграції інших складових сектору безпеки і оборони України»;
  • існує ризик зловживань з боку інших складових сектору безпеки та оборони під час відшкодування витрат, пов’язаних із проведенням реінтеграційних та відновлювальних заходів для звільнених з полону.

НАЗК надало Міністерству оборони України (МОУ) необхідні рекомендації, які були повністю враховані в ухваленні постанови Кабінету Міністрів України від 06.08.2025 № 940.

 

Останні новини

30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
14:00
Україна та Молдова поглиблюють співпрацю у сфері запобігання корупції: НАЗК та ANI підписали меморандум про співпрацю
23.10.2025
16:46
Повні перевірки декларації: до суду скеровано обвинувальний акт стосовно депутата Житомирської міської ради
15:43
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо протидії корупційним правопорушенням і ефективності антикорупційних інституцій
22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua