У жовтні 2024 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг 325 проєктів нормативно-правових актів (НПА): 272 проєктів актів Кабінету Міністрів України (КМУ) та 53 законопроєктів. Виявлено корупціогенні фактори в 6 проєктах НПА та проведено антикорупційні експертизи. За результатами антикорупційної експертизи в проєктах НПА ідентифіковано 17 корупціогенних факторів та надано 18 рекомендації для їх усунення.
Йдеться про проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення лісових відносин» (реєстраційний № 11318 від 04.06.2024). У ньому НАЗК виявило положення, які створюють умови для корупційних зловживань:
- запровадження непрозорої процедури припинення права власності та права користування земельними ділянками/права на використання лісових ресурсів;
- запровадження корупційно вразливої процедури реалізації деревини/виробів з деревини, що зумовлює можливість вибіркового правозастосування та корупційних зловживань;
- відсутність у проєкті Закону положень щодо чіткого визначення суб’єктів, до повноважень яких буде віднесено видачу документа дозвільного характеру при здійсненні рубок деревини, що зумовлює ризик різного правозастосування, в тому числі з корупційною метою.
НАЗК надіслало Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування, а також Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики для розгляду рекомендації щодо усунення вищезазначених корупційних ризиків.
Також проведено антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303». У ньому НАЗК також виявило корупціогенні фактори:
- розширення повноважень посадових осіб Держпраці та її територіальних органів на здійснення державного нагляду (контролю), яким законами таких повноважень не надано;
- необґрунтоване наділення дискреційними повноваженнями посадових осіб Держпраці та її територіальних органів самостійно визначати доцільність здійснення заходу державного контролю, що створює передумови для корупційних зловживань;
- встановлення непрозорої процедури здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, яка допускає можливості для вчинення корупційних правопорушень посадовими особами Держпраці та її територіальних органів.
НАЗК надало Міністерству економіки України, яке є розробником проєкту акта, рекомендації, врахування яких забезпечує встановлення прозорої процедури державного контролю за додержанням законодавства про працю.
Проведено антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання фінансової державної підтримки підприємств». У ньому НАЗК також виявило корупціогенні фактори, які зумовлюють встановлення непрозорої процедури надання державної фінансової підтримки підприємствам у сфері оборонно-промислового комплексу підприємствам, установам, організаціям, які визначені Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу.
НАЗК надало Міністерству з питань стратегічних галузей промисловості України, яке є розробником проєкту акта, рекомендації, врахування яких забезпечує встановлення прозорого, чітко регламентованого механізму надання державної фінансової підтримки.