НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року

07.11.2025

У жовтні 2025 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг 465 проєктів нормативно-правових актів (НПА). Провело антикорупційну експертизу 15 проєктів НПА, за результатами якої  ідентифіковано 45 корупціогенних факторів та надано 59 рекомендацій щодо їх усунення. 

Зокрема, в проєкті постанови Кабінету Міністрів України “Деякі питання реалізації експериментального проекту щодо надання послуг з посилення спроможностей окремим категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та отримали травму, поранення або захворювання, що призвели до обмеження їх повсякденного функціонування” НАЗК виявило низку корупціогенних факторів:

  • запровадження непрозорого механізму реалізації права заявника (суб’єкт надання послуги з посилення спроможностей) на відшкодування вартості наданих послуг з посилення спроможностей;
  • запровадження корупційно вразливої процедур проведення перевірки діяльності суб’єктів надання відповідних  послуг;
  • відсутність чіткої регламентації прав та обов’язків, які виникають між суб’єктом надання та отримувачем послуг, що може призвести до прийняття упереджених  рішень під час укладення / розірвання відповідних договорів.

НАЗК надало рекомендації Міністерству у справах ветеранів — розробнику проєкту акта — щодо усунення виявлених корупційних ризиків, і вони були враховані.

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України  “Про реалізацію експериментального проекту щодо створення дослідницьких центрів передового досвіду” НАЗК виявило корупціогенні фактори, пов’язані з відсутністю прозорої процедури проведення конкурсу щодо створення на базі закладів вищої освіти дослідницьких центрів передового досвіду, що створює ризики корупційних зловживань. Розробник проєкту, Міністерство освіти і науки України, врахував надані НАЗК рекомендації.

Також, НАЗК здійснило антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України “Деякі питання розвитку спеціальних інноваційних технологій, яким пропонувалося затвердити, зокрема, Порядок випробувань та досліджень спеціальних інноваційних технологій Фондом розвитку інновацій у період дії правового режиму воєнного стану (проєкт Порядку випробувань та досліджень). Метою зазначеного проєкту постанови було визначено, серед іншого, впровадження механізму випробувань та досліджень спеціальних інноваційних технологій експериментальними підрозділами NEXT Фонду розвитку інновацій та врегулювання порядку використання відповідних бюджетних коштів.

За результатами проведеної антикорупційної експертизи НАЗК було виявлено корупціогенні фактори пов'язані із: 

  • невизначеністю порядку здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до чинних нормативно-правових актів Фондом розвитку інновацій та експериментальними підрозділами NEXT;
  • відсутністю вичерпного переліку випадків, з метою яких здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг, а також відсутність необхідності обґрунтування запиту, на підставі якого здійснюється закупівля, в розумінні проєкту Порядку випробувань та досліджень;
  • використання правових конструкцій оціночного характеру. 

Наявність вказаних факторів створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних із корупцією.

Міністерство цифрової трансформації України врахувало рекомендації НАЗК щодо усунення виявлених корупціогенних факторів та зазначений проєкт постанови підтриманий Кабінетом Міністрів України. 

Крім того, НАЗК провело антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабміну «Питання Ради громадського контролю при Національному агентстві України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів». Документ має на меті сформувати Раду громадського контролю при АРМА.

Під час експертизи НАЗК виявило корупціогенний фактор — нечітке визначення повноважень і відповідальності, що могло створити ризики зловживань під час затвердження складу Ради та її діяльності.

НАЗК надало розробнику рекомендації щодо усунення таких ризиків: узгодити норми проєкту з положеннями Закону про АРМА, уточнити строки затвердження та оприлюднення складу Ради, а також встановити строк повноважень її членів.

АРМА повністю врахувало рекомендації НАЗК у доопрацьованому проєкті постанови. Це забезпечить прозорість і законність процедури формування Ради громадського контролю.

Останні новини

07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
03.11.2025
15:59
Антикорупційна просвіта: НАЗК презентувало Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки
31.10.2025
13:56
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо внесення зміни до Положення про Громадську раду при НАЗК
11:19
Форум доброчесності громад: НАЗК презентувало нові антикорупційні інструменти для прозорого управління ресурсами на місцях
30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua