Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки презентували під час масштабного Форуму «Доброчесність та освіта: нові орієнтири», що відбувся 30 жовтня в Києві.
Захід зібрав понад 100 представників закладів середньої, професійної та вищої освіти, державних органів, міжнародних і громадських організацій. Учасники обговорили нові підходи до розвитку культури доброчесності в українській освіті – від шкіл і професійних закладів освіти до університетів.
«Ми переконані, що формування доброчесності починається не з законів чи перевірок. Вона починається зі світогляду, який формується з перших уроків у школі. Саме в школі дитина вперше стикається з поняттями справедливості, чесності, відповідальності. Тому розвиток доброчесності – це не лише завдання антикорупційної політики. Це – питання майбутнього держави. Адже від того, якими цінностями керуватимуться наші діти, залежить, у якій Україні ми всі житимемо завтра», – зазначив Голова Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Віктор Павлущик.

За його словами, Офіс доброчесності НАЗК розробив значну кількість навчально-методичних матеріалів для освітян. Наступним етапом роботи стала розробка Стратегії розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки, що узагальнює напрацювання експертного та освітянського середовища та закладає вектори на майбутнє для всіх рівні освіти: загальної середньої, професійної та вищої освіти.
«Якщо ми хочемо, щоб наступне покоління дотримувалося цінностей доброчесності, підзвітності та прозорості, то починати потрібно зі шкіл. І для цього недостатньо підручників з доброчесності чи тренінгів для вчителів. Потрібен комплексний підхід. Необхідно співпрацювати з керівниками шкіл, батьками, студентськими та учнівськими обʼєднаннями, вести діалог з місцевими органами влади», – зазначив керівник Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI) Аллан Паг Крістенсен.

Робота над Стратегією тривала з серпня 2024 року. Зокрема, було проведено аналітичні дослідження та три стратегічні сесії, присвячені окремим рівням освіти.
Стратегія розроблялася у партнерстві з Міністерством освіти і науки України, Антикорупційною ініціативою ЄС, представниками академічної спільноти, громадських організацій, педагогами й студентами.
Заступник Голови НАЗК Сергій Гупяк зазначив, що для масштабування змін необхідна саме довгострокова політика, а не окремий проєкт чи кампанія.

«У центрі Стратегії — проста, але водночас амбітна мета: створити освітнє середовище, яке сприяє системному розвитку культури доброчесності та етичної поведінки. Через ставлення, через правила, через приклад. Для цього ми передбачили комплекс змін: від оновлення навчальних матеріалів і запуску курсів для педагогів — до рекомендацій з впровадження комплаєнс-систем у школах, програм самооцінки доброчесності, розвитку спільнот, формування культури довіри», – додала керівниця Управління просвітницької роботи та навчальних програм НАЗК Ірина Тимченко.

Захід відбувся у форматі уроків, де обговорили виклики й шляхи розвитку доброчесності у загальній середній, професійній та вищій освіті. Під час уроків обговорили результати ключових проектів Офісу доброчесності НАЗК:
- «Прозора школа» – проєкт, який реалізується з 2022 року і спрямований на системну трансформацію шкільного середовища через освітні матеріали, принципи прозорості та формування культури доброчесності серед учнівства, педагогів і управлінців. Понад 1200 шкіл по всій країні вже долучилися до спільноти.
- «Прозора професійна освіта» – новий проєкт Офісу доброчесності НАЗК. Для пілотного впровадження відібрано 20 закладів з 17 міст та 15 областей, що охоплюють 14305 студентів та 1280 педагогічних працівників.
- «Прозорі університети» – ініціатива, що розвиває культуру доброчесності і прозорості у вищій освіті. До проєкту долучилося понад 90 закладів вищої освіти, а дисципліну «Антикорупція та доброчесність» уже опанували понад 8 тис. студентів.
Про свій досвід виховання доброчесності у дітей розповіла Інна Мірошніченко, багатодітна мама, юристка, блогерка, захисниця прав дитини. Вона поділилася власним досвідом виховання дітей та наголосила, що саме через призму освіти варто виховувати в них цінності, підтримку й віру в себе.
Крім того, відбулася презентація кращих практик Шкіл-Хабів доброчесності, яких нині в Україні функціонує вже 23.
Під час Форуму також були презентовані реформа шкільного харчування та чотири конкурсні проєкти EUACI, спрямовані на впровадження інклюзивних та відтворюваних рішень для розвитку доброчесності у школах та інших закладах освіти.
Стратегія розвитку доброчесності в освіті: https://drive.google.com/drive/folders/11brtE_j16i8Jx6LFXnnz_z43S4eJyUpL
Заходи, передбачені стратегією і планом заходів до неї, будуть інтегровані в нову Антикорупційну стратегію та Державну антикорупційну програму на 2026-2030 роки.
Відеозапис за посиланням: https://cutt.ly/pr6oR25E
Захід організував Офіс доброчесності НАЗК за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС.






















