НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0: Антикорупційна стратегія, Державна антикорупційна програма та моніторинг її виконання 

12.01.2024

Формування державної антикорупційної політики в Україні на основі даних і найкращих міжнародних практик – одне з найголовніших завдань Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Продовжуємо розповідати про результати роботи “перезавантаженого” НАЗК 2.0. за чотири роки.

“Найважливішим досягненням НАЗК у 2020–2023 роках стала розробка та реалізація ключових документів – Антикорупційної стратегії на 2021–2025 роки (далі – Стратегія) та Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки (далі – ДАП). Ухвалення цих документів Парламентом і Урядом не лише заклало фундамент системної та скоординованої державної політики у сфері запобігання та протидії корупції, але й сприяло євроінтеграції України. До їх розробки, вдосконалення та впровадження НАЗК максимально залучає громадські організації, міжнародних партнерів та усі зацікавлені сторони”, – зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков.

Стратегія та ДАП є відповіддю на гострий запит громадян на справедливість. Ці документи мають підвищити ефективність інституційних механізмів запобігання та протидії корупції, усунути корупційні практики у різних сферах суспільного життя (правосуддя, містобудування і земельні відносини, митна справа та оподаткування, сектор оборони, охорона здоров’я, соціальний захист та інші), а також сприяти розбудові доброчесності на основі рекомендацій Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).

Ухваленню цих фундаментальних документів передувала кропітка кількарічна робота команди перезавантаженого НАЗК.

У 2020 році пріоритетом оновленого НАЗК стала підготовка проекту Антикорупційної стратегії. Менше ніж за пів року, після циклу громадських обговорень та погоджувальних процедур, Національне агентство забезпечило супровід проекту Антикорупційної стратегії в Уряді та внесення його на розгляд Верховної Ради України. У листопаді 2020 року Парламент ухвалив законопроект “Про засади державної антикорупційної політики на 2020—2024 роки” у першому читанні, а у травні 2021 року вказаний законопроект був підготовлений до другого читання.

Попри повномасштабне вторгнення рф, 2022 рік став знаковим для державної антикорупційної політики, оскільки 20 червня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України №2322-IXПро засади державної антикорупційної політики на 2021-2025 роки”, яким затверджено Антикорупційну стратегію. Її ухвалення було однією з умов надання Україні статусу кандидата на членство в Європейському Союзі. Це перша ухвалена Антикорупційна стратегія, яка розроблена саме НАЗК (попередню Стратегію розробляло Міністерство юстиції).

Цього ж року для забезпечення виконання Стратегії Національне агентство розробило  проект ДАП, до підготовки якої за підтримки міжнародних партнерів доєдналися десятки експертів у сферах, яких стосується Стратегія. Забезпечуючи інклюзивність процесу підготовки ДАП, НАЗК  провело 11 громадських обговорень, у яких взяли участь понад 300 зареєстрованих учасників та понад 9 500 глядачів трансляцій на сторінках соціальних мереж Національного агентства.

Вже у березні 2023 року Уряд затвердив ДАП, якою визначено 73 ключові проблеми, сформовано 271 стратегічний результат та передбачено 1 187 заходів для їх досягнення. За приблизними оцінками, економічний ефект від виконання ДАП становитиме понад 200 млрд грн щороку.

У  2023 році вперше запроваджено систему координації, моніторингу та оцінки державної антикорупційної політики. Задля цього НАЗК розробило низку актів, які регламентують відповідні процеси, а також новий цифровий інструмент – Інформаційну систему моніторингу державної антикорупційної політики (ІСМ ДАП).

Це унікальний цифровий продукт, який поєднує в собі інструменти організації внутрішньо-управлінських процесів у органах, які виконують ДАП, з інструментами моніторингу та оцінки ефективності реалізації Стратегії та ДАП. Обсерваторія інновацій державного сектору OECP (OECD OPSI) внесла ІСМ ДАП до переліку найкращих практик в публічному секторі.

У червні 2023 року ІСМ ДАП введено в промислову експлуатацію, а в серпні відкрито доступ до публічної її частини, яка дозволяє кожному громадянину відстежувати прогрес виконання ДАП органами влади (https://dap.nazk.gov.ua/) та надавати зворотний зв’язок щодо результатів виконання заходів. Крім того, Національне агентство забезпечило доступ до англомовної версії ІСМ ДАП.

В грудні 2023 року НАЗК спільно з органами державної влади презентували перші результати виконання ДАП.

Окремо слід зазначити, що саме досягнення у сфері формування та реалізації антикорупційної політики були одними із ключових для Європейської Комісії при ухваленні рішень щодо надання Україні статусу кандидата та подальших рішень щодо членства України в Європейському Союзі.

“Це лише окремі досягнення за напрямом державної антикорупційної політики, які стали можливими завдяки командній роботі НАЗК, співпраці з органами влади, активній позиції експертів і громадських організацій, міжнародних партнерів, які підтримували ініціативи НАЗК”, – зазначив керівник Департаменту антикорупційної політики Національного агентства Дмитро Калмиков.

Нагадаємо, про роботу НАЗК над удосконаленням і спрощенням процесу декларування впродовж 2020 – 2023 років ми розповідали тут, а про результати роз’яснювальної роботи та консультаційної допомоги щодо застосування законодавства говорили тут, про інститут викривання тут.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.

Останні новини

10.06.2025
15:15
Органи сектору безпеки та оборони, НАЗК та керівництво Програми НАТО з розбудови доброчесності узгодили подальше впровадження рекомендацій Альянсу
14:11
21 квартира, паркомісця та автомобілі: експравоохоронець - адвокат отримав підозру за матеріалами НАЗК
12:15
Цифровізація, партисипація й чіткі закони: заступник Голови НАЗК про антикорупційні запобіжники у відбудові
09.06.2025
14:00
12 млн грн незаконних активів: експосадовець Командування сил логістики ЗСУ отримав підозру за матеріалами НАЗК
12:15
Нові антикорупційні запобіжники у земельних відносинах, оподаткуванні та академічній доброчесності: виконання ДАП у першому кварталі
10:00
Понад вісім млн грн можуть стягнути з чернігівського податківця за матеріалами НАЗК і ДБР
06.06.2025
14:39
Лобіювання в Україні: триває розробка Реєстру прозорості
14:00
Цивільна конфіскація: понад 5,6 млн грн можуть стягнути з ексголови райради Рівненщини за матеріалами НАЗК та ДБР
12:53
Міносвіти затвердило посібник для керівників шкіл «Освітній навігатор»
05.06.2025
16:15
Запрошуємо до команди НАЗК керівника Управління антикорупційної політики
15:30
Кількість судових рішень на користь викривачів зросла на 56% - аналіз НАЗК
14:15
Конфлікт інтересів: нові протоколи, обґрунтовані висновки та приписи за травень 2025 року
04.06.2025
15:30
Повні перевірки декларацій: НАЗК встановило недостовірні відомості на 2,6 млн грн в декларації судді з Дніпра
14:53
Антикорупційний та економічний ефект від впровадження цифрових послуг у будівництві склав понад 20 млрд грн
12:15
НАЗК категорично не підтримує депутатські ініціативи, які зменшують ефективність перевірок декларацій та моніторингу способу життя посадовців
02.06.2025
17:37
НАЗК оголошує добір на чотири нові вакансії
11:22
НАЗК завершило повні перевірки двох посадовців комунальних підприємств Києва: виявлено ознаки недостовірних відомостей на 24,2 та 9,6 млн грн
29.05.2025
17:57
Житло для ВПО: заступник Голови НАЗК розповів про антикорупційні запобіжники у цій сфері
16:00
Експодатківцю Тернопільщини повідомили про підозру за недостовірні відомості в деклараціях на понад 23 млн грн за матеріалами НАЗК
14:20
Повні перевірки декларацій НАЗК: судитимуть екскерівницю МСЕК Дніпра та ексголову Тернопільської облради за недостовірне декларування
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua