НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0: запуск напряму антикорупційної експертизи

23.01.2024

Продовжуємо підсумовувати чотирирічну роботу команди НАЗК 2.0. Одним із досягнень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) у 2020-2023 роках є запуск напряму антикорупційної експертизи.

Відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» Національне агентство може проводити за власною ініціативою у встановленому ним Порядку антикорупційну експертизу проектів нормативно-правових актів, що вносяться на розгляд Верховної Ради України (ВРУ) та Кабінету Міністрів України (КМУ). Однак до 2020 року законодавчо визначений механізм антикорупційної експертизи не діяв. Також не проводилась антикорупційна експертиза проектів нормативно-правових актів (НПА).

«Після оновлення команди НАЗК відбулось перезавантаження напряму антикорупційної експертизи. У 2020 році ми почали з того, що розробили та затвердили Методологію і Порядок проведення антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів, що вносяться на розгляд Уряду та парламенту. Також були розроблені чек-листи для визначення необхідності проведення експертизи проектів НПА та налагоджено співпрацю з КМУ та Мін’юстом», - зазначив виконуючий обов’язки Голови НАЗК Ярослав Любченко.

Згодом було внесено зміни до Регламенту КМУ, який доповнено новим розділом «Антикорупційна експертиза НАЗК», встановлено обов'язок розробників проектів НПА надсилати їх до Національного агентства для визначення необхідності проведення антикорупційної експертизи.

НАЗК розробило методичну настанову «Візування антикорупційним уповноваженим проектів актів організації публічного сектору» та провело низку навчальних заходів у різних регіонах України.

Було розпочато співпрацю з громадськими організаціями, бізнес-асоціаціями та окремими експертами в частині повідомлень про наявність корупційних ризиків у проектах НПА з врахуванням позицій стейкхолдерів під час проведення антикорупційної експертизи.

З метою розвитку напряму антикорупційної експертизи, надання практичних порад та рекомендацій для уникнення корупційних норм при написанні НПА Національне агентство розробило програму навчання, а також матеріали для проведення тренінгів для розробників проектів актів, депутатів, їхніх помічників та експертних громадських організацій. З Рекомендаціями можна ознайомитись в пораднику «Як писати нормативно-правовий акт без корупції».

Загалом за 2020-2023 роки НАЗК здійснило моніторинг майже 13 тис. проектів нормативно-правових актів та провело 370 антикорупційних експертиз у сферах надання адміністративних послуг, ліцензування, корпоративного управління на державних підприємствах, оборонних і публічних закупівель, відшкодування збитків, завданих агресією рф, відбудови України, податків і зборів у період воєнного часу тощо.

За чотири роки активного застосування інструменту антикорупційної експертизи НАЗК виявлено понад тисячу корупціогенних факторів та надано майже півтори тисячі рекомендацій щодо їх усунення.

«Антикорупційна експертиза, запроваджена у 2020 році, є дієвим інструментом запобігання корупції та досягнення головної цілі – створення та функціонування прозорого законодавства в країні. За цей час розробники нормативно-правових актів врахували 97% рекомендацій, які НАЗК надали у своїх висновках. Ці цифри свідчать про ефективність застосування антикорупційної експертизи», - зазначила керівниця Управління мінімізації корупційних ризиків та антикорупційної експертизи НАЗК Олена Кривошей.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.



Останні новини

20.11.2025
15:43
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно експосадовця ДМС за недостовірне декларування на понад 83 млн грн
10:00
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув понад 8,6 млн грн з київського поліцейського за матеріалами НАЗК і САП
19.11.2025
12:36
Понад 130 політичних партій не подали звіти за ІІІ квартал 2025 року
11:30
Відновлення, публічні закупівлі, фортифікації та гуманітарна допомога: найвразливіші до корупції сфери на Сумщині
17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua