НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0: запуск напряму антикорупційної експертизи

23.01.2024

Продовжуємо підсумовувати чотирирічну роботу команди НАЗК 2.0. Одним із досягнень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) у 2020-2023 роках є запуск напряму антикорупційної експертизи.

Відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» Національне агентство може проводити за власною ініціативою у встановленому ним Порядку антикорупційну експертизу проектів нормативно-правових актів, що вносяться на розгляд Верховної Ради України (ВРУ) та Кабінету Міністрів України (КМУ). Однак до 2020 року законодавчо визначений механізм антикорупційної експертизи не діяв. Також не проводилась антикорупційна експертиза проектів нормативно-правових актів (НПА).

«Після оновлення команди НАЗК відбулось перезавантаження напряму антикорупційної експертизи. У 2020 році ми почали з того, що розробили та затвердили Методологію і Порядок проведення антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів, що вносяться на розгляд Уряду та парламенту. Також були розроблені чек-листи для визначення необхідності проведення експертизи проектів НПА та налагоджено співпрацю з КМУ та Мін’юстом», - зазначив виконуючий обов’язки Голови НАЗК Ярослав Любченко.

Згодом було внесено зміни до Регламенту КМУ, який доповнено новим розділом «Антикорупційна експертиза НАЗК», встановлено обов'язок розробників проектів НПА надсилати їх до Національного агентства для визначення необхідності проведення антикорупційної експертизи.

НАЗК розробило методичну настанову «Візування антикорупційним уповноваженим проектів актів організації публічного сектору» та провело низку навчальних заходів у різних регіонах України.

Було розпочато співпрацю з громадськими організаціями, бізнес-асоціаціями та окремими експертами в частині повідомлень про наявність корупційних ризиків у проектах НПА з врахуванням позицій стейкхолдерів під час проведення антикорупційної експертизи.

З метою розвитку напряму антикорупційної експертизи, надання практичних порад та рекомендацій для уникнення корупційних норм при написанні НПА Національне агентство розробило програму навчання, а також матеріали для проведення тренінгів для розробників проектів актів, депутатів, їхніх помічників та експертних громадських організацій. З Рекомендаціями можна ознайомитись в пораднику «Як писати нормативно-правовий акт без корупції».

Загалом за 2020-2023 роки НАЗК здійснило моніторинг майже 13 тис. проектів нормативно-правових актів та провело 370 антикорупційних експертиз у сферах надання адміністративних послуг, ліцензування, корпоративного управління на державних підприємствах, оборонних і публічних закупівель, відшкодування збитків, завданих агресією рф, відбудови України, податків і зборів у період воєнного часу тощо.

За чотири роки активного застосування інструменту антикорупційної експертизи НАЗК виявлено понад тисячу корупціогенних факторів та надано майже півтори тисячі рекомендацій щодо їх усунення.

«Антикорупційна експертиза, запроваджена у 2020 році, є дієвим інструментом запобігання корупції та досягнення головної цілі – створення та функціонування прозорого законодавства в країні. За цей час розробники нормативно-правових актів врахували 97% рекомендацій, які НАЗК надали у своїх висновках. Ці цифри свідчать про ефективність застосування антикорупційної експертизи», - зазначила керівниця Управління мінімізації корупційних ризиків та антикорупційної експертизи НАЗК Олена Кривошей.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.



Останні новини

09.09.2025
13:29
Зневіра, інформатаки й увага до влади: як висвітлювали тему корупції українські медіа і соцмережі у другому кварталі 2025 року
09:50
Заява НАЗК щодо окремих результатів моніторингу способу життя та можливого впливу на діяльність Агентства
08.09.2025
16:00
Моніторинг способу життя: з посадовця сервісного центру МВС можуть стягнути у дохід держави 8,6 млн грн
15:41
Конфлікт інтересів: протокол стосовно судді, обґрунтовані висновки стосовно посадовців КМДА та притягнуті до дисциплінарної відповідальності у серпні
14:35
НАЗК розпочало розробку нової Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції із залученням ключових стейкхолдерів
10:06
Роз'яснення НАЗК: чому заборонені політичні партії зобов'язані звітувати до НАЗК
05.09.2025
10:18
Два роки роботи Порталу повідомлень викривачів: результати, виклики, перспективи
04.09.2025
17:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно посадовця Державної регуляторної служби за недостовірне декларування
15:45
Моніторинг способу життя: суд арештував майно посадовиці РДА у Києві - квартиру бізнес-класу та мільйони на рахунках
02.09.2025
14:38
Органи влади виконали майже 46% заходів Державної антикорупційної програми
01.09.2025
17:59
“Від сьогодні лобісти або працюють відкрито й чесно, або не мають права впливати на рішення влади”: Віктор Павлущик про запуск інституту лобіювання
14:15
Реєстр прозорості розпочав роботу: можливості, функції, умови реєстрації
28.08.2025
12:45
Моніторинг способу життя: з поліцейського - очільника відділу боротьби з корупцією можуть стягнути понад 7 млн грн
11:50
Відбудова, публічні закупівлі, земельні відносини, ліси: найвразливіші до корупції сфери на Київщині
27.08.2025
10:13
Несвоєчасне подання декларацій: у 2025 році до НАЗК надійшло 9,5 тис. повідомлень від уповноважених підрозділів
26.08.2025
16:45
Запуск інституту лобіювання: запрошуємо медіа на брифінг
25.08.2025
16:45
Декларування криптовалюти: суми та виявлені порушення
21.08.2025
17:31
НАЗК та Рахункова палата підписали меморандум про співпрацю
10:53
Спецперевірка: роль НАЗК, розбіжності в деклараціях та право на пояснення
20.08.2025
16:45
Цивільна конфіскація: понад 3 млн грн стягнуто в бюджет з посадовця Мін’юсту
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua