НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Для прозорої відбудови необхідно усунути корупціогенні фактори у відповідному законодавстві: висновки НАЗК

22.08.2024

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело стратегічний аналіз корупційних ризиків   під час реалізації експериментального проєкту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації» від 25 квітня 2023 року № 382. Врахування розроблених рекомендацій допоможе зробити процес відновлення підзвітним та прозорим. 

НАЗК визначає сферу відновлення як одну з пріоритетних та як таку, що потребує особливої уваги. У цілому сфера публічних закупівель є однією з найбільш насичених корупційними ризиками. Відповідний експериментальний проєкт не став винятком. 

Фахівці НАЗК проаналізували відповідну нормативно-правову базу та матеріали центральних органів виконавчої влади, їхніх регіональних підрозділів, інформацію обласних державних (військових) адміністрацій та органів місцевого самоврядування. В результаті ідентифіковано найбільш ймовірні корупційні ризики,  а також сформовано рекомендації щодо їх мінімізації або усунення.

На прикладі експериментального проєкту ідентифіковано низку корупційних ризиків, які можуть сприяти вчиненню правопорушень, у тому числі корупційних, а саме ризики, які створюють передумови для:

  • зловживань під час відбору об’єктів, що підлягають відновленню;
  • необгрунтованого збільшення вартості відновлення обʼєктів та штучного завищення вартості матеріалів;
  • встановлення дискримінаційних вимог до учасників публічних закупівель та у цілому недосконалий механізм відбору доброчесних учасників публічних закупівель під час реалізації експериментального проєкту;
  • зловживань під час визначення видів будівництва обʼєктів та під час передачі функцій замовника будівництва;
  • неефективного використання коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії під час реалізації експериментального проєкту.

Серед розроблених НАЗК комплексних рекомендацій:

  • закріплення вимог щодо пріоритезації проєктів на рівні закону, а також відповідної методології на рівні підзаконного акта, затвердженого Урядом;
  • законодавче закріплення порядку проведення розрахунку та критеріїв визначення орієнтовної / очікуваної вартості реалізації проєктів з відновлення;
  • обов’язкове залучення профільних фахівців з визначення вартості виконання відновлювальних робіт серед замовників робіт з відновлення;
  • оприлюднення деталізованої інформації щодо вартості розроблення проєктної документації та будівельних матеріалів стосовно кожного об’єкта замовлення за уніфікованою формою.

“В умовах сьогоднішніх безпекових викликів прозоре законодавство, позбавлене можливостей для зловживань, є передумовою ефективної реалізації проєктів з відбудови українських міст та сіл, що постраждали через російську агресію. Проведений нами стратегічний аналіз корупційних ризиків виявив низку проблемних моментів. Їх необхідно врахувати і виправити до того, як розпочнеться масштабне повоєнне відновлення України. Маємо до цього процесу підійти відповідально, підготуватися заздалегідь і створити таку законодавчу базу, яка б гарантувала повністю прозорий процес відбудови”, - зазначив заступник голови НАЗК Сергій Гупяк.

Рекомендації будуть надіслані Міністерству інфраструктури України, Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування; обласним державним (військовим) адміністраціям та органам місцевого самоврядування.

Виконання рекомендацій допоможе скоригувати відповідні рішення, щоб запобігти можливим корупційним схемам і негативним репутаційним, соціальним та економічним наслідкам.

НАЗК наголошує, що лише активна позиція зазначених органів влади щодо виконання   наданих   рекомендацій   дозволить   мінімізувати   можливі корупційні ризики та зробити процес відновлення країни швидким, прозорим та ефективним.

Детальніше з дослідженням «ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф», можна ознайомитись за посиланням.

Нагадаємо, раніше НАЗК здійснювало антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації». Відповідний висновок антикорупційної експертизи проєкту від 25.04.2023  містить перелік виявлених корупціогенних факторів та рекомендації з їх усунення. Зокрема, йшлося про те, що ці фактори можуть призвести до упередженого та непрозорого визначення об'єктів для відбудови. Своєю чергою відсутність чіткого механізму проведення закупівель для реалізації Проєкту може мати наслідком неефективне використання коштів державного бюджету. У висновку зазначається, що Постанова потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. 

Після того, як Уряд вніс зміни до порядку реалізації Проєкту, НАЗК також провело антикорупційну експертизу відповідної Постанови.  У висновку антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів внаслідок збройної агресії російської федерації» від 08.08.2024 зазначається, що Постанова містить корупціогенні фактори, які потрібно усунути. Зокрема, Національне агентство виявило такі корупціогенні фактори як відсутність процедури та критеріїв обрання замовників робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачів бюджетних коштів та запровадження непрозорого способу формування переліків об’єктів, які підлягають відновленню.

 

Останні новини

14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua