НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Для прозорої відбудови необхідно усунути корупціогенні фактори у відповідному законодавстві: висновки НАЗК

22.08.2024

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело стратегічний аналіз корупційних ризиків   під час реалізації експериментального проєкту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації» від 25 квітня 2023 року № 382. Врахування розроблених рекомендацій допоможе зробити процес відновлення підзвітним та прозорим. 

НАЗК визначає сферу відновлення як одну з пріоритетних та як таку, що потребує особливої уваги. У цілому сфера публічних закупівель є однією з найбільш насичених корупційними ризиками. Відповідний експериментальний проєкт не став винятком. 

Фахівці НАЗК проаналізували відповідну нормативно-правову базу та матеріали центральних органів виконавчої влади, їхніх регіональних підрозділів, інформацію обласних державних (військових) адміністрацій та органів місцевого самоврядування. В результаті ідентифіковано найбільш ймовірні корупційні ризики,  а також сформовано рекомендації щодо їх мінімізації або усунення.

На прикладі експериментального проєкту ідентифіковано низку корупційних ризиків, які можуть сприяти вчиненню правопорушень, у тому числі корупційних, а саме ризики, які створюють передумови для:

  • зловживань під час відбору об’єктів, що підлягають відновленню;
  • необгрунтованого збільшення вартості відновлення обʼєктів та штучного завищення вартості матеріалів;
  • встановлення дискримінаційних вимог до учасників публічних закупівель та у цілому недосконалий механізм відбору доброчесних учасників публічних закупівель під час реалізації експериментального проєкту;
  • зловживань під час визначення видів будівництва обʼєктів та під час передачі функцій замовника будівництва;
  • неефективного використання коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії під час реалізації експериментального проєкту.

Серед розроблених НАЗК комплексних рекомендацій:

  • закріплення вимог щодо пріоритезації проєктів на рівні закону, а також відповідної методології на рівні підзаконного акта, затвердженого Урядом;
  • законодавче закріплення порядку проведення розрахунку та критеріїв визначення орієнтовної / очікуваної вартості реалізації проєктів з відновлення;
  • обов’язкове залучення профільних фахівців з визначення вартості виконання відновлювальних робіт серед замовників робіт з відновлення;
  • оприлюднення деталізованої інформації щодо вартості розроблення проєктної документації та будівельних матеріалів стосовно кожного об’єкта замовлення за уніфікованою формою.

“В умовах сьогоднішніх безпекових викликів прозоре законодавство, позбавлене можливостей для зловживань, є передумовою ефективної реалізації проєктів з відбудови українських міст та сіл, що постраждали через російську агресію. Проведений нами стратегічний аналіз корупційних ризиків виявив низку проблемних моментів. Їх необхідно врахувати і виправити до того, як розпочнеться масштабне повоєнне відновлення України. Маємо до цього процесу підійти відповідально, підготуватися заздалегідь і створити таку законодавчу базу, яка б гарантувала повністю прозорий процес відбудови”, - зазначив заступник голови НАЗК Сергій Гупяк.

Рекомендації будуть надіслані Міністерству інфраструктури України, Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування; обласним державним (військовим) адміністраціям та органам місцевого самоврядування.

Виконання рекомендацій допоможе скоригувати відповідні рішення, щоб запобігти можливим корупційним схемам і негативним репутаційним, соціальним та економічним наслідкам.

НАЗК наголошує, що лише активна позиція зазначених органів влади щодо виконання   наданих   рекомендацій   дозволить   мінімізувати   можливі корупційні ризики та зробити процес відновлення країни швидким, прозорим та ефективним.

Детальніше з дослідженням «ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф», можна ознайомитись за посиланням.

Нагадаємо, раніше НАЗК здійснювало антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації». Відповідний висновок антикорупційної експертизи проєкту від 25.04.2023  містить перелік виявлених корупціогенних факторів та рекомендації з їх усунення. Зокрема, йшлося про те, що ці фактори можуть призвести до упередженого та непрозорого визначення об'єктів для відбудови. Своєю чергою відсутність чіткого механізму проведення закупівель для реалізації Проєкту може мати наслідком неефективне використання коштів державного бюджету. У висновку зазначається, що Постанова потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. 

Після того, як Уряд вніс зміни до порядку реалізації Проєкту, НАЗК також провело антикорупційну експертизу відповідної Постанови.  У висновку антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів внаслідок збройної агресії російської федерації» від 08.08.2024 зазначається, що Постанова містить корупціогенні фактори, які потрібно усунути. Зокрема, Національне агентство виявило такі корупціогенні фактори як відсутність процедури та критеріїв обрання замовників робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачів бюджетних коштів та запровадження непрозорого способу формування переліків об’єктів, які підлягають відновленню.

 

Останні новини

21.02.2025
17:13
Найбільше корупційних ризиків на Тернопільщині зосереджені в містобудуванні та землевідведенні: робоча поїздка НАЗК до Тернополя
12:10
Як декларувати спадщину
10:00
Цивільна конфіскація: у посадовця МВС конфіскували 4,6 млн грн і авто за матеріалами НАЗК
20.02.2025
18:00
НАЗК запрошує до консультацій з громадськістю щодо законопроєкту про посилення ролі Громадської ради при Держмитслужбі
17:48
Звіт GRECO: відзначено прогрес України у виконанні антикорупційних рекомендацій для суддів, прокурорів і парламентарів (звіт українською)
14:51
5 нових вакансій в НАЗК: шукаємо дизайнера, спеціалістів з міжнародного співробітництва, HR, ІТ
14:28
Удосконалення лісового законодавства: НАЗК направило до ВРУ рекомендації для усунення корупційних ризиків
19.02.2025
15:51
НАЗК презентувало міжнародним партнерам механізми антикорупційного контролю у відновленні України
14:14
Понад 130 політичних партій не подали звіти до НАЗК за ІV квартал 2024 року
12:13
Корупція боїться твого контролю: НАЗК реалізувало загальнонаціональну інформаційну кампанію
11:10
Обов’язок декларування військовослужбовцями і членами їх сімей: ключові аспекти
18.02.2025
12:40
Запобігання конфлікту інтересів при преміюванні міських голів: рекомендації та законодавчі вимоги
17.02.2025
13:00
Цивільна конфіскація: майже 3,3 млн грн можуть стягнути в дохід держави з посадовця Мін'юсту за матеріалами НАЗК та ДБР
14.02.2025
13:30
Як сформувати довідку “Дані для декларації”: покрокова інструкція
12:14
НАЗК розробило рекомендації для усунення корупційних ризиків у лісовому господарстві
13.02.2025
18:00
Порушень на понад 284 млн грн виявило НАЗК за результатами повних перевірок декларацій у січні
13:45
До уваги медіа: запрошуємо на презентацію дослідження “Корупційні ризики у лісовому господарстві”
11:23
Майно за кордоном: чи треба декларувати?
12.02.2025
10:39
НАЗК вдосконалило роз’яснення щодо конфлікту інтересів
11.02.2025
13:19
Начальнику відділу Державної казначейської служби на Полтавщині повідомили про підозру за матеріалами НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua