НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців

18.11.2022
Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців

22 травня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо обмеження обігу лікарських засобів, виробництво яких розташоване на території російської федерації або республіки білорусь, а також щодо вивезення лікарських засобів з України» (далі — Закон). Його мета  – обмежити обіг в Україні лікарських засобів, виробництво яких хоча б частково розташовано в рф або білорусі, щоб у світі також відмовилися від цих поставок.

Водночас, попри вірну мету, Закон містив туманні причини для обмеження обігу ліків. В результаті під гаслом боротьби з ліками виробленими в росії тепер можуть заборонити європейські препарати, які забезпечують більше половини українського ринку критично важливих для здоров’я лікарських засобів.

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) проаналізувало ці зміни до Закону та підготувало окреме дослідження «Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану», де визначило низку корупційних ризиків, що можуть призвести до катастрофічних наслідків, якщо ситуацію не змінити.

Які корупційні ризики знайшло НАЗК?

  • Лобіювання інтересів певних фірм через наявність конфлікту інтересів у членів Комісії Міністерства охорони здоров’я України (МОЗ).
  • Необґрунтований підхід до вибору фармацевтичних компаній для припинення обігу їхніх лікарських засобів.
  • Маніпулювання критеріями, щоб зупинити реєстраційне посвідчення лікарського засобу та усунути фармацевтичні компанії з ринку.
  • Фальсифікація даних про готовність забезпечити потреби країни в ліках.
  • Відсутність визначеної процедури поновлення реєстраційного посвідчення лікарського засобу як можливість корупційних зловживань.
  • Закритість процедури припинення обігу лікарського засобу.
  • Непрозорість залучення професійних асоціацій, установ та організацій до членства в Комісії.
Розглянемо ситуацію на прикладі корумпованого посадовця, який може використати ці ризики задля наживи. Посадовець А отримує гроші за лобіювання фармкомпанії Б. Залучає до комісії МОЗ, яка визначає, кому анулювати реєстраційне посвідчення лікарського засобу, представника тієї чи іншої фірми як члена якоїсь асоціації (щоб збільшити вплив при ухваленні рішення на користь цієї фірми).

Крім того, фармкомпанія може просто запропонувати посадовцю А перелік ліків, ліцензії на які треба анулювати. Без чітких критеріїв та відкритості процедури, через які ті чи інші компанії можуть позбавити ліцензії, це можна зробити практично з усіма виробниками на користь українських фармбізнесів.

Які наслідки чекають на українців, якщо ці ризики не усунути?

Вихід іноземних фармацевтичних виробників із ринкового сегмента України матиме низку негативних наслідків. Зокрема:

  • хворі можуть не отримати життєво необхідні ліки: крім корупційних та економічних ризиків, відповідні зміни до нормативно-правових актів можуть спричинити ускладнення доступу українців до лікування, а також повну відсутність життєво необхідних ліків;
  • втрати бюджетних коштів при закупівлі ліків: брак конкуренції під час проведення публічних закупівель призведе до викривлення ціни і, відповідно, до необґрунтованих витрат бюджету;
  • якість ліків може погіршитися: низка лікарських засобів мають невелику кількість аналогів, тож вихід європейських фармакологічних компаній із ринку призведе до відсутності конкуренції;
  • зменшаться надходження в бюджет України: великі транснаціональні компанії скоротять ресурси в Україні;
  • люди втратять роботу: міжнародні фармацевтичні компанії-гіганти мають великі команди в Україні, обмеження в обігу ліків вплине на персонал, більшість якого втратить роботу під час війни;
  • ліки стануть дорожчими: відсутність конкурентів неодмінно призведе до неконтрольованого росту цін на фарматовари в точках роздрібної торгівлі;
  • постраждає інвестиційна репутація України: через «ручні» вибіркові обмеження на Україну чекатимуть репутаційні втрати як надійного партнера. Наслідком буде брак інвестицій, у тому числі в систему охорони здоров’я населення тощо.
Що рекомендує НАЗК?

НАЗК пропонує розробити та внести зміни до Закону України «Про лікарські засоби», щоб конкретизувати підстави для скасування державної реєстрації лікарського засобу через їх виробництво на території рф та республіки білорусь. Крім того зупиняти реєстрацію треба лише після встановлення фактів, що підпадають під конкретний перелік підстав, які необхідно розробити. 

Більше про рекомендації НАЗК можна прочитати у дослідженні за посиланням. 

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/Doslidzhennya_likarski_zasoby_final.pdf" title="Дослідження_лікарські_засоби_фінал"]

Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців
Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців

Останні новини

04.07.2024
17:05
Стартувало оцінювання ефективності роботи антикорупційних уповноважених за новою Методологією
15:50
Конфлікт інтересів: червневі протоколи, приписи та рішення суду
03.07.2024
15:38
НАЗК виявило ознаки набуття необґрунтованих активів у ексзаступника Генпрокурора на майже 29 млн грн
14:50
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у четвертій щорічній конференції
10:57
За матеріалами НАЗК та ДБР повідомлено про підозру експодатківиці – не задекларувала майно на 3 млн грн
02.07.2024
16:17
Експерти оцінили рівень корупції та роботу антикорупційних органів в Україні: результати дослідження
28.06.2024
18:46
“Прозорі школи” і “Прозорі університети”: Офіс доброчесності НАЗК презентував проєкти для освітян з Волині
15:00
НАЗК та Укрзалізниця підписали меморандум про співпрацю в розбудові культури доброчесності
09:51
Побудова антикорупційного комплаєнсу і доброчесності в бізнесі: НАЗК презентувало настільну книгу
27.06.2024
18:13
Запобігання корупційним ризикам, викривання корупції та прозорість влади: команда НАЗК відвідала Волинь
26.06.2024
18:45
НАЗК припиняє фінансування політичній партії «Голос» через недостовірні відомості у звітах на майже 5 млн грн
17:21
Апеляція підтвердила рішення ВАКС стягнути активи колишніх керівників АТ «Мотор Січ», виявлені НАЗК
10:39
НАЗК презентує результати соціологічного експертного дослідження «Корупція в Україні 2023: погляд та оцінки експертів»
25.06.2024
10:34
Доброчесне лобіювання: НАЗК провело консультації з громадськістю щодо Правил етичної поведінки
22.06.2024
11:59
IACC-2024 у Вільнюсі: НАЗК зміцнює співпрацю з міжнародними партнерами з Євросоюзу та ОАЕ  
21.06.2024
18:18
НАЗК та Базельський інститут управління уклали меморандум про співпрацю
17:42
Антикорупційні та правоохоронні органи 25 держав підписали у Вільнюсі спільну заяву про координацію зусиль протидії корупції 
13:16
Анонс НАЗК запрошує до обговорення проєкту наказу про внесення змін до Порядку відбору декларацій для повної перевірки та її черговість
10:00
НАЗК запрошує взяти участь у громадському обговоренні законопроекту щодо посилення гарантій його незалежності
20.06.2024
15:42
Напередодні старту перемовин щодо членства в ЄС європейські урядовці вивчають стан роботи антикорупційної інфраструктури України  
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua