НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців

18.11.2022
Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців

22 травня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо обмеження обігу лікарських засобів, виробництво яких розташоване на території російської федерації або республіки білорусь, а також щодо вивезення лікарських засобів з України» (далі — Закон). Його мета  – обмежити обіг в Україні лікарських засобів, виробництво яких хоча б частково розташовано в рф або білорусі, щоб у світі також відмовилися від цих поставок.

Водночас, попри вірну мету, Закон містив туманні причини для обмеження обігу ліків. В результаті під гаслом боротьби з ліками виробленими в росії тепер можуть заборонити європейські препарати, які забезпечують більше половини українського ринку критично важливих для здоров’я лікарських засобів.

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) проаналізувало ці зміни до Закону та підготувало окреме дослідження «Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану», де визначило низку корупційних ризиків, що можуть призвести до катастрофічних наслідків, якщо ситуацію не змінити.

Які корупційні ризики знайшло НАЗК?

  • Лобіювання інтересів певних фірм через наявність конфлікту інтересів у членів Комісії Міністерства охорони здоров’я України (МОЗ).
  • Необґрунтований підхід до вибору фармацевтичних компаній для припинення обігу їхніх лікарських засобів.
  • Маніпулювання критеріями, щоб зупинити реєстраційне посвідчення лікарського засобу та усунути фармацевтичні компанії з ринку.
  • Фальсифікація даних про готовність забезпечити потреби країни в ліках.
  • Відсутність визначеної процедури поновлення реєстраційного посвідчення лікарського засобу як можливість корупційних зловживань.
  • Закритість процедури припинення обігу лікарського засобу.
  • Непрозорість залучення професійних асоціацій, установ та організацій до членства в Комісії.
Розглянемо ситуацію на прикладі корумпованого посадовця, який може використати ці ризики задля наживи. Посадовець А отримує гроші за лобіювання фармкомпанії Б. Залучає до комісії МОЗ, яка визначає, кому анулювати реєстраційне посвідчення лікарського засобу, представника тієї чи іншої фірми як члена якоїсь асоціації (щоб збільшити вплив при ухваленні рішення на користь цієї фірми).

Крім того, фармкомпанія може просто запропонувати посадовцю А перелік ліків, ліцензії на які треба анулювати. Без чітких критеріїв та відкритості процедури, через які ті чи інші компанії можуть позбавити ліцензії, це можна зробити практично з усіма виробниками на користь українських фармбізнесів.

Які наслідки чекають на українців, якщо ці ризики не усунути?

Вихід іноземних фармацевтичних виробників із ринкового сегмента України матиме низку негативних наслідків. Зокрема:

  • хворі можуть не отримати життєво необхідні ліки: крім корупційних та економічних ризиків, відповідні зміни до нормативно-правових актів можуть спричинити ускладнення доступу українців до лікування, а також повну відсутність життєво необхідних ліків;
  • втрати бюджетних коштів при закупівлі ліків: брак конкуренції під час проведення публічних закупівель призведе до викривлення ціни і, відповідно, до необґрунтованих витрат бюджету;
  • якість ліків може погіршитися: низка лікарських засобів мають невелику кількість аналогів, тож вихід європейських фармакологічних компаній із ринку призведе до відсутності конкуренції;
  • зменшаться надходження в бюджет України: великі транснаціональні компанії скоротять ресурси в Україні;
  • люди втратять роботу: міжнародні фармацевтичні компанії-гіганти мають великі команди в Україні, обмеження в обігу ліків вплине на персонал, більшість якого втратить роботу під час війни;
  • ліки стануть дорожчими: відсутність конкурентів неодмінно призведе до неконтрольованого росту цін на фарматовари в точках роздрібної торгівлі;
  • постраждає інвестиційна репутація України: через «ручні» вибіркові обмеження на Україну чекатимуть репутаційні втрати як надійного партнера. Наслідком буде брак інвестицій, у тому числі в систему охорони здоров’я населення тощо.
Що рекомендує НАЗК?

НАЗК пропонує розробити та внести зміни до Закону України «Про лікарські засоби», щоб конкретизувати підстави для скасування державної реєстрації лікарського засобу через їх виробництво на території рф та республіки білорусь. Крім того зупиняти реєстрацію треба лише після встановлення фактів, що підпадають під конкретний перелік підстав, які необхідно розробити. 

Більше про рекомендації НАЗК можна прочитати у дослідженні за посиланням. 

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2022/11/Doslidzhennya_likarski_zasoby_final.pdf" title="Дослідження_лікарські_засоби_фінал"]

Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців
Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану: як один закон може зруйнувати здоров’я мільйонів українців

Останні новини

07.05.2025
09:30
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за I квартал 2025 року
06.05.2025
18:45
Нові вакансії в НАЗК: запрошуємо фахівців у сфері роботи антикорупційних уповноважених, антикорполітики та HR
16:15
Моніторинг способу життя: 5,5 млн грн можуть стягнути в дохід держави з ексначальника Запорізького ТЦК
12:18
Закон vs приватний інтерес: як врегулювати конфлікт посадовцям органів виконавчої влади
05.05.2025
11:39
Анонс Публічна презентація Огляду доброчесності та антикорупційної політики України ОЕСР
09:30
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув 2 млн грн з начальника відділу з питань нотаріату у Закарпатській області
02.05.2025
12:48
Як урядовці та нардепи мають діяти у разі конфлікту інтересів
01.05.2025
17:51
Повідомлення про оприлюднення проєкту наказу Національного агентства з питань запобігання корупції «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 18 січня 2019 року № 43»
11:23
Недостовірні відомості на понад 22,5 млн грн: повні перевірки декларацій ексголовного податківця Тернопільщини
30.04.2025
12:15
НАЗК та антикорупційні установи країн Балтії обговорили питання співпраці в протидії корупції та зміцненні національної безпеки
10:03
Автоматизована перевірка декларацій: що означає отримана довідка в Реєстрі декларацій
28.04.2025
10:31
Сьогодні з 19:00 до 20:00 буде обмежено доступ до Реєстру декларацій
25.04.2025
15:28
НАЗК запропонувало шляхи усунення корупційних ризиків у законопроєкті про державний екологічний контроль під час наради Комітету ВРУ
24.04.2025
14:34
Відкрито сім нових вакансій в НАЗК: антикорполітика, сфера оборони та роз’яснювальна робота
23.04.2025
15:30
Контроль повноти заповнення декларації: в деклараціях членів ВЛК виявлено недостовірні відомості на понад 35,3 млн грн
13:48
Недекларування активів на понад 27,8 млн грн: повна перевірка декларації посадовця міграційної служби у Хмельницькій області
22.04.2025
09:43
Виплати волонтерам і забезпечення житлом дітей-сиріт: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливість корупційних схем
21.04.2025
15:54
За матеріалами НАЗК ДБР скерувало до суду справу щодо незаконного збагачення на понад 12 млн експосадовця митниці
11:53
НАЗК і хаб доброчесності Полтавщини підписали першу в Україні декларацію доброчесності
11:03
Ввечері 21 квітня буде обмежено доступ до Реєстру декларацій
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua