Закон України «Про лобіювання» (далі – Закон) визначає правові засади лобіювання, зокрема, встановлює права та обов'язки для учасників процесу: суб'єкта лобіювання (лобіста), клієнта (бенефіціара) лобіювання та об'єкта лобіювання .
Нижче – передбачені Законом правила взаємодії між згаданими сторонами та їх повноваження.
Лобіст – особа, яка здійснює лобіювання, має право:
- представляти комерційні інтереси – власні та/або клієнта (бенефіціара);
- використовувати законні методи лобіювання;
- отримувати інформацію від клієнта, необхідну для здійснення лобіювання та надавати йому відомості пов’язані з предметом лобіювання;
- взаємодіяти з представниками влади або місцевого самоврядування;
- подавати аналітичні матеріали до проєктів нормативно-правових актів (НПА) та ініціювати їх розробку, бути зазначеним у списку авторів;
- поширювати в медіа чи інтернеті інформацію про лобіювання та його предмет;
- отримувати інформацію про проведення запланованих заходів, пов’язаних з підготовкою проєктів нормативно-правових актів (НПА).
Водночас лобіст зобов'язаний:
- дотримуватися законодавства та Правил етичної поведінки суб’єктів лобіювання;
- не допускати конфлікту інтересів під час лобіювання про різницю між конфліктом інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця за посиланням);
- інформувати об’єкт лобіювання про факт здійснення лобіювання і не вводити його в оману;
- своєчасно подавати достовірну інформацію до Реєстру прозорості (Реєстр);
- припиняти неправомірне лобіювання;
- утримуватися від надання об’єкту лобіювання або пов’язаним особам неправомірної вигоди;
- здійснювати розрахунки з клієнтом у безготівковій формі та не допускати фінансування із заборонених джерел.
Детально права та обов’язки лобіста визначені статтею 14 Закону.
Ви – посадовець, на якого можуть здійснювати вплив лобісти? У Законі органи державної влади та місцевого самоврядування і їх посадові особи визначаються як “об’єкт лобіювання”. Щоб мінімізувати корупційні ризики та забезпечити прозорість ухвалення рішень, закон встановлює для цієї категорії осіб відповідні права та обов’язки.
Об’єкт лобіювання має право:
- отримувати від лобіста інформацію про його діяльність, мету і предмет лобіювання, а також інформацію про те, чиї комерційні інтереси він представляє;
- ознайомлюватися з аналітичними матеріалами, висновками та звітами, пов’язаними зі здійсненням лобіювання тощо;
- повідомляти Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) про вплив на нього особами, що не набули статусу лобіста, але при цьому фактично лобіюють.
Об’єкт лобіювання зобов’язаний:
- забезпечити рівне і неупереджене ставлення до всіх лобістів, сприяти їх законній діяльності;
- розглядати звернення лобістів, їхні аналітичні матеріали та повідомляти їм про результати розгляду;
- інформувати НАЗК про можливі порушення законодавства у сфері лобіювання, вчинені лобістом;
- не допускати одержання неправомірної вигоди для себе чи пов’язаних осіб.
- вживати заходів щодо недопущення виникнення конфлікту інтересів, у розумінні Закону України “Про запобігання корупції”, у відносинах з лобістом;
- дотримуватись принципів лобіювання.
Зауважуємо, що права та обов’язки об’єктів лобіювання передбачені статтею 15 Закону.
Особа, яка уклала договір про надання послуг з лобіювання (договір лобіювання) у комерційних інтересах – власних або іншого бенефіціара, визначається законодавством як клієнт. Клієнт має такі права:
- ознайомлюватися з усіма аналітичними матеріалами, підготовленими лобістом на виконання договору лобіювання;
- наймати кількох лобістів, якщо це не суперечить договору лобіювання.
Клієнт зобов’язаний:
- надавати лобісту достовірні відомості та необхідні документи для подання звітності до Реєстру;
- сплачувати за послуги тільки безготівково, не допускати фінансування із заборонених джерел;
- негайно повідомляти лобіста про виникнення обставин, які забороняють подальше лобіювання;
- у разі, якщо він замовляє здійснення лобіювання в інтересах іншої особи (бенефіціара), надавати лобісту документи, що підтверджують згоду цього бенефіціара на лобіювання його інтересів.
Нагадаємо, станом на 13 листопада 2025 року в Реєстрі зареєстровано 101 суб’єкт лобіювання, з яких 51 – юридичні особи (від імені яких можуть лобіювати 141 представників) та 50 – фізичні особи.