В Національному агентстві з питань запобігання корупції (НАЗК) у межах Тижня відкритого уряду відбулася стратегічна сесія для представників університетів «Доброчесність в освіті: від рекомендацій до дій». На заході презентували Методичні рекомендації з розбудови доброчесності в закладах вищої освіти, які нещодавно затвердило Міністерство освіти і науки України (МОН), та разом із університетською спільнотою обговорили виклики на шляху трансформації.
Документ, розроблений НАЗК спільно з партнерами, допоможе формуванню нової культури в закладах освіти, де доброчесність є основоположним принципом. Рекомендації охоплюють такі сфери: організація антикорупційної роботи в закладах вищої освіти, організація освітнього процесу, адміністрування університетів, академічна доброчесність і партнерства.
«Ці Рекомендації — не абстрактні правила. Це конкретна відповідь на реальні запити університетів: як організувати антикорупційну роботу, як сформувати політики доброчесності, як залучити студентів, як діяти керівництву, викладачам, уповноваженим. Документ дає орієнтири кожному, бо лише спільна дія всіх учасників освітнього процесу здатна трансформувати вищу освіту», — заявив Голова НАЗК Віктор Павлущик.
«Розробка та впровадження цих Методичних рекомендацій у межах Плану дій Партнерства «Відкритий Уряд» демонструє потенціал прозорості та підзвітності як рушіїв системних змін у сфері освіти. Йдеться не просто про ухвалення політик, мова про формування культури доброчесності та протидії корупції в освітньому середовищі. Це — внесок у підвищення якості освіти й розвиток людського капіталу, що є основою стійкості України. ПРООН пишається тим, що стоїть поруч із НАЗК у цих зусиллях, підтримуючи рух до майбутнього, заснованого на прозорості, доброчесності та рівних можливостях для всіх», — зазначила Голова напряму з розробки політик ПРООН в Україні Рана Ель-Худжейрі.
Керівниця Управління просвітницької роботи та навчальних програм НАЗК Ірина Тимченко підкреслила, що окрема увага в Рекомендаціях приділяється ролі керівництва закладу вищої освіти, адже тон, що задається зверху, визначає загальну культуру та етичний клімат організації.
Серед ключових рекомендацій для університетів такі:
- організувати діяльність антикорупційного уповноваженого;
- оцінити корупційні ризики та затвердити антикорупційну програму;
- створити безпечну систему повідомлень про корупцію, порушення доброчесності та етики;
- запровадити електронну систему управління освітнім процесом;
- регулярно проводити електронні анонімні опитування щодо якості викладання;
- запровадити рейтингування викладачів;
- запровадити електронну систему обліку та розподілу місць у гуртожитках.
Учасниками стратегічної сесії в НАЗК стали університетські команди з різних регіонів України у складі керівників, викладачів, антикорупційних уповноважених та студентів. Разом вони обговорили проблеми доброчесності в освіті та напрацювали перші кроки для впровадження Рекомендацій у своїх закладах. За результатами сесії Офіс доброчесності НАЗК визначить кілька пілотних університетів, які першими почнуть впроваджувати ці зміни у супроводі експертів.
Методичні рекомендації НАЗК розробило спільно з ГО «Асоціація юридичних клінік України», ГО «Антикорупційний штаб», МОН, НАЗЯВО, представниками університетів та студентства за підтримки проєкту ПРООН в Україні «Підтримка громадянського суспільства та молоді», що реалізується за фінансування Міністерства закордонних справ Данії та Проєкту USAID «Підтримка організацій - лідерів у протидії корупції в Україні «ВзаємоДія.
У межах Тижня відкритого уряду 23 травня НАЗК також проведе онлайн-лекторій для студентів і освітян, в якому візьмуть участь спікери з антикорупційних органів та розкажуть про те, як працює антикорупційна система України. Детальніше - тут.
Довідково.
З 19 по 23 травня Україна долучена до глобального Тижня відкритого уряду (OpenGovWeek), який щороку проходить у країнах-учасницях міжнародної Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд». Публічні заходи у межах цієї кампанії обʼєднують представників влади й громадськості заради розвитку демократії, підвищення рівня відкритості державного управління та налагодження співпраці.