НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Необґрунтовані активи та незаконне збагачення: завершальний етап повної перевірки декларації

30.07.2024

Завершальним етапом проведення повної перевірки декларації є виявлення ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів. Йому передують етапи з’ясування достовірності задекларованих відомостей, визначення точності оцінки задекларованих активів, перевірка на наявність конфлікту інтересів, про які роз’яснювали за посиланнями.

Саме на цьому етапі перевіряється наявність фінансової можливості декларанта та його родичів набути активи, тобто підтвердити законність джерел походження коштів, за які набуто активи. Йдеться про будь-який вид активу: грошові кошти, криптовалюта, нерухомість, автомобілі та інше, що набуті після 28.11.2019. 

Під час аналізу уповноважена особа НАЗК встановлює родинні звʼязки декларанта, досліджує джерела походження їх коштів на набуття активів тощо. 

При цьому набуттям активів є не тільки набуття права власності на обʼєкти самим декларантом, а й набуття активів у власність іншою фізичною або юридичною особою, якщо доведено, що таке набуття було здійснено за дорученням декларанта, або якщо декларант може прямо чи опосередковано вчиняти щодо таких активів дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними.

А законними доходами є ті, що правомірно отримані особою із джерел, визначених пунктами 7 і 8 частини першої статті 46 Закону України "Про запобігання корупції".

Якщо при аналізі розмірів отриманих доходів та здійснених витрат буде виявлено різницю між вартістю активів і законними доходами на понад 1.003 млн грн та до 8 млн грн (якщо актив набуто у 2022 році), до 8,7 млн грн (набуто у 2023 році), до 9.8 млн грн (набуто у 2024 році), то таке порушення може містити ознаки необґрунтованості активів (ст. 290 Цивільного процесуального кодексу України).

У разі виявлення ознак необґрунтованості активів після завершення повної перевірки декларанту надається можливість протягом десяти робочих днів надати письмове пояснення за таким фактом із відповідними доказами. У разі ненадання  у зазначені строки письмових пояснень і доказів чи надання їх не в повному обсязі Національне агентство інформує про це НАБУ та САП. 

Такі активи суд може конфіскувати та стягнути у державний бюджет за правовим механізмом цивільної конфіскації за позовом прокурора САП.

Завдяки такому механізму можливо конфіскувати активи без ухвалення обвинувального вироку та кримінального провадження, яке може тривати роками. Водночас цивільний процес менш тривалий та простіший в реалізації, передбачає відмінні від кримінального процесу стандарти доведення.

Якщо ж при аналізі розмірів отриманих доходів та здійснених витрат виявлено різницю на понад 8 млн грн (якщо актив набуто у 2022 році), понад 8,7 млн грн (набуто у 2023 році), понад 9.8 млн грн (набуто у 2024 році), це може свідчити про ознаки незаконного збагачення (ст. 368-5 Кримінального кодексу України). У разі їх виявлення НАЗК складає обгрунтований висновок та разом з матеріалами скеровує до органів досудового розслідування, таких як НАБУ, ДБР та інших.

Звертаємо увагу, що декларант за запитом уповноваженої особи може надати пояснення та зобов’язаний надати підтверджуючі документи (за їх наявності), які будуть розглянуті під час повної перевірки декларації.

У 2024 році за результатами проведених повних перевірок декларацій встановило ознаки незаконного збагачення 3 декларантів та ознаки необгрунтованості активів - у 6. 

Йдеться зокрема про здійснення НАЗК повної перевірки декларацій очаківського міського голови, колишнього податківця з Києва, народного депутата України та інших.

Нагадуємо, повна перевірка здійснюється за затвердженим Порядком проведення повної перевірки декларації. Відбір декларацій на повну перевірку здійснюється за новим ризик-орієнтованим підходом.

За результатами проведення повної перевірки декларації складається довідка та публікується на сайті НАЗК у розділі “Моніторинг діяльності НАЗК”. Серед вжитих заходів може бути складений обґрунтований висновок, протокол, скеровано матеріали в САП, до органів податкової служби щодо виявлених ознак ухилення від сплати податків або інших органів.

Що відбувається з декларацією після її подання? Читайте тут https://bit.ly/3VZiGDA

Останні новини

24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
14:00
Україна та Молдова поглиблюють співпрацю у сфері запобігання корупції: НАЗК та ANI підписали меморандум про співпрацю
23.10.2025
16:46
Повні перевірки декларації: до суду скеровано обвинувальний акт стосовно депутата Житомирської міської ради
15:43
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо протидії корупційним правопорушенням і ефективності антикорупційних інституцій
22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
15.10.2025
17:50
Голова НАЗК на OGP: Україна демонструє, що навіть в умовах війни можливо впроваджувати інноваційні механізми підзвітності для зміцнення доброчесності
15:12
Передача розробок Міноборони у серійне виробництво перевіреним компаніям: Уряд затвердив постанову із врахуванням всіх рекомендацій НАЗК
11:55
НАЗК на Donbas Media Forum: прозорість відновлення та роль журналістських розслідувань у регіонах
14.10.2025
17:45
Сіль для доріг з націнкою у 2 млн грн: правоохоронці повідомили про підозру посадовиці КМДА за матеріалами НАЗК
15:46
Зміни до Порядку проведення повних перевірок: що тепер “недостовірні” та “неточні” відомості, нові підстави зупинення та припинення перевірок, захист прав декларантів
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua