З початку війни обмеження права військовозобов’язаних чоловіків перетинати державний кордон викликало значний суспільний резонанс і супроводжувалося численними скандалами. Тому НАЗК, як уповноважений орган, здійснило ретельний аналіз процесів перетину кордону, виявило низку схем і корупційних ризиків, недоліки й прогалини в законодавчому регулюванні та запропонувало рішення для їх усунення.
Результати дослідження презентував заступник Голови НАЗК Артем Ситник під час пресконференції «Виїзд з України в умовах воєнного стану: як усунути корупцію».
Він зазначив, що обмеження права громадян вільно залишати територію України в період воєнного стану відповідно до Конституції України та Закону України «Про правовий режим воєнного стану» може запроваджуватись виключно шляхом його прямого встановлення в указі Президента України про введення воєнного стану. В Указі Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 такого обмеження встановлено не було.
«Указ, ухвалений 24 лютого, дослівно цитує Конституцію та допускає можливість таких обмежень на майбутнє, але не містить необхідної прямої заборони на виїзд. У разі ухвалення рішення про необхідність обмеження права окремих категорій громадян вільно залишати територію України у період воєнного стану, першим кроком має бути встановлення такого обмеження у згаданому Указі Президента України шляхом внесення до нього відповідних змін та їх подальшого затвердження Верховною Радою», – зазначив Артем Ситник.
Він додав, що саме ці обмеження, а також правова невизначеність навколо них, стали першоджерелом корупційних схем і ризиків.
«Ми виявили 8 схем – як відверто протиправних, так і напівлегальних, а також 7 пов'язаних з ними корупційних ризиків. Серед найпопулярніших – виїзд чоловіків через систему «Шлях» в якості водія чи другого водія, фіктивні документи з відомостями про зняття військовозобов’язаних осіб з військового обліку, листи державних органів до Держприкордонслужби, неправомірна вигода причетним посадовим особам тощо», — повідомив заступник Голови НАЗК Артем Ситник.
До прикладу, усім відомий Олег Гладковський, колишній перший заступник секретаря РНБО, неодноразово був заброньований обласними військовими адміністраціями, зокрема Хмельницькою, як водій гуманітарних вантажів. Син Андрія Портнова виїхав як водій за кордон, і не повернувся. Колишній Голова Конституційного Суду України Олександр Тупицький залишив територію України без проходження передбаченого законодавством прикордонного і митного контролю та без перевірки документів, які надають право на виїзд за кордон. Таких прикладів є безліч. За повідомленням Держприкордонслужби, від початку воєнного стану понад 8 тис. військовозобов’язаних чоловіків намагалися незаконно перетнути державний кордон. Крім того, зафіксовано близько 245 спроб підкупу прикордонників, під час яких посадовці відмовились від незаконної вигоди на загальну суму понад 3,8 млн грн.
У дослідженні НАЗК наводить рекомендації Держприкордонслужбі, Мінінфраструктурі, обласним, Київській міській військовим адміністраціям, Укртрансбезпеці, Міністерству оборони України, Головнокомандувачу Збройних Сил України та іншим зацікавленим органам для вирішення виявлених проблем.
Серед пропозицій – внести зміни до Указу Президента від 24 лютого про запровадження воєнного стану, встановити обмеження для відповідних категорій громадян на виїзд, а також передбачити можливість для Уряду запроваджувати винятки. Крім того, необхідно врегулювати адміністрування системи «Шлях», оскільки наразі немає нормативно-правового акта, який регулював би роботу цієї системи.
«НАЗК розробило комплексні рекомендації для того, аби зупинити дію схем, попередити та мінімізувати корупційні ризики. Ми скерували відповідні листи з висновками дослідження в Офіс Президента України, Прем'єр-міністрові, Генеральному прокурору для прийняття рішень. Ми запропонували Уряду очолити роботу з розробки та імплементації цих заходів», – повідомив заступник Голови НАЗК.
Він додав, що враховуючи подальше поширення корупційної практики в питанні виїзду чоловіків за кордон, НАЗК пропонує невідкладно розглянути та імплементувати надані нами пропозиції.
«НАЗК готове взяти на себе частину роботи з розробки та імплементації відповідного плану заходів. Це має бути злагоджена робота Офісу Президента, Уряду, Міністерства оборони України, НАЗК та інших зацікавлених органів влади», – підсумував Артем Ситник.
Звіт за результатами дослідження «Корупційні схеми та ризики під час виїзду з України в умовах воєнного стану» за посиланням.
Відеозапис пресконференції за посиланням: https://youtu.be/KBj-FoVPdHE
[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2022/10/lysty.pdf" title="листи"]