НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту

17.11.2025

За результатами оцінки Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) у межах п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій Україна за напрямом «Незалежність судової влади» отримала 57,4 балів зі 100, що вважається високим показником досягнення відповідності стандартам ОЕСР.

Моніторингова команда відзначила, що протягом оцінюваного періоду Україна розробила інституційну та правову базу для відновлення зупинених процесів щодо суддівської кар'єри та дисциплінарних процедур. 

У Звіті констатується, що Україна переважно відповідає критеріям до процедур добору та призначення суддів на конкурсній основі. Експерти позитивно відзначили, що Україна вдосконалила нормативну базу щодо добору суддів, а процес їх призначення відновлено із залученням нових складів органів суддівського врядування (ВРП та ВККС), сформованих на основі прозорої конкурсної процедури за участі міжнародних експертів.

Констатовано, що судді в Україні обираються на основі конкурентних процедур із чітко визначеними вимогами та відкритим оголошенням вакансій. Серед досягнень також затверджені наприкінці 2024 року  Єдині показники для оцінки доброчесності та професійної етики судді (кандидата на посаду судді), які застосовуються ВРП, ВККС та ГРД, що дозволить уніфікувати підходи цих органів. Водночас викликом є успішне впровадження Єдиних показників на практиці та заповнення вакантних посад суддів.

Позитивно відзначено, що рівень судової винагороди встановлюється законом та не включає будь-які дискреційні виплати. 

Однією з ключових подій протягом оцінюваного періоду став запуск нової системи дисциплінарного провадження та початок роботи Служби дисциплінарних інспекторів. Це забезпечило розділення здійснення дисциплінарного провадження та прийняття рішень: інспектори Секретаріату ВРП здійснюють перевірку дисциплінарної скарги, а рішення ухвалюють дисциплінарні палати ВРП. Також відзначено, що ВРП затвердила пріоритетність дисциплінарних справ, розглядаючи їх у хронологічному порядку, з пріоритетом найбільш серйозним справам та справам, що становлять значний суспільний інтерес.

Законодавство закріпляє всі основні етапи процедури дисциплінарної відповідальності суддів та підстави для неї, а Україна відповідає критеріям забезпечення процедурних гарантій належного розгляду скарги (право бути заслуханим, надавати докази, право на захист та оскарження). Серед викликів залишається потреба удосконалити підстави для притягнення до дисциплінарної відповідальності.

Основними напрямками для подальшого розвитку судової системи окреслено: завершення процедур кваліфікаційного оцінювання суддів, призначених до 2016 року; заповнення вакантних посад суддів на основі конкурсних процедур; удосконалення дисциплінарної відповідальності суддів.

Нагадаємо, що предметом оцінювання стала система запобігання та протидії корупції в Україні за дев’ятьма ключовими сферами: «Антикорупційна політика», «Конфлікт інтересів та декларування активів», «Захист викривачів», «Доброчесність у бізнесі», «Прозорість публічних закупівель», «Незалежність судової влади», «Незалежність прокуратури», «Спеціалізовані антикорупційні органи», «Відповідальність за корупційні правопорушення».

Особливістю п’ятого раунду стало застосування індикаторів ефективності, визначених у Методології моніторингу. Для оцінки досягнення індикаторів використовуються критерії відповідності, які базуються на міжнародних стандартах та кращих практиках, а також включають рекомендації, надані ОЕСР в межах попереднього раунду моніторингу. Така система оцінювання забезпечує об’єктивність, послідовність і прозорість висновків.

Про прогрес України у сфері антикорупційної політики, сфері конфлікту інтересів та декларування активів, у сфері захисту викривачів, у сфері доброчесності бізнесу , а також у сфері прозорості публічних закупівель - на сайті НАЗК.

Повний текст звіту за результатами п’ятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції доступний за посиланням.

Довідково. АКМ ОЕСР — регіональна програма роботи в рамках Робочої групи ОЕСР з питань хабарництва, заснована в 1998 році. Її місія полягає в підтримці країн-членів у запобіганні та боротьбі з корупцією через аналізи країн, мережі практиків, а також індивідуальну технічну допомогу.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції – це регіональна програма експертної оцінки, започаткована в 2003 році в рамках АКМ ОЕСР, яка підтримує реформи шляхом проведення аналізу та моніторингу впровадження рекомендацій, які просувають найкращі міжнародні стандарти.

Стамбульський план дій з боротьби проти корупції передбачає проведення оглядів десяти країн Антикорупційної мережі ОЕСР: України, Вірменії, Грузії, Казахстану, Киргизстану, Молдови, Монголії, Таджикистану, Азербайджану та Узбекистану. Україна приєдналася до Програми у 2003 році і пройшла п'ять раундів моніторингу. Усі попередні звіти доступні на сайті АКМ.

У березні 2024 року ОЕСР опублікувала Звіт антикорупційних реформ в Україні за результатами пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції (протягом 2023 року Україна пройшла скорочений огляд за 5 сферами з 9: «Антикорупційна політика», «Декларування активів», «Незалежність судової влади», «Спеціалізовані антикорупційні органи», «Відповідальність за корупційні правопорушення». Звіт засвідчив, що Україна продемонструвала суттєвий прогрес у різних сферах боротьби з корупцією та розбудови доброчесності.

Останні новини

17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua