НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Перевірка організації роботи щодо запобігання корупції у Полтавській міськраді: непрацюючий антикорупційний підрозділ та ризики в закупівлях

29.01.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) завершило планову перевірку організації роботи щодо запобігання та виявлення корупції у діяльності Полтавської міської ради. Встановлено суттєві недоліки як у діяльності міської ради, так і її виконавчого органу щодо організації відповідної роботи.

Полтавська міська рада відповідно до вимог Закон України «Про запобігання корупції» утворила сектор з питань запобігання та виявлення корупції виконавчого комітету Полтавської міської ради. Підрозділ від моменту створення жодного дня не працював, а його функції було покладено на одного із заступників міського голови. Як наслідок, відсутність у міській раді цього уповноваженого підрозділу призвела до ігнорування значної кількості заходів, спрямованих на запобігання та виявлення корупції, серед яких управління корупційними ризиками, аналіз контрагентів, створення каналів повідомлення про вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, запровадження механізмів прийняття та розгляду таких повідомлень.

Національне агентство ідентифікувало у діяльності Полтавської міської ради низку корупційних ризиків у сфері публічних закупівель, пов’язаних із можливістю отримання неправомірної вигоди службовими особами замовника закупівель чи інших осіб шляхом: 

 

  • Закупівлі товарів, робіт чи послуг за відсутності обґрунтованої потреби. 

Полтавська міська рада за ініціативи членів виконавчого комітету профінансувала висвітлення в медіа інформації щодо діяльності закладів освіти Полтавської міської ради. Заклади освіти, які надалі стали розпорядниками відповідних бюджетних коштів, про наявність такої потреби не повідомляли.

Закупівля товарів, робіт і послуг, об’єктивна потреба у яких відсутня, створює такі  корупційні ризики як отримання неправомірної вигоди шляхом привласнення, розтрати або заволодіння бюджетними коштами за попередньою змовою службовими особами замовника і постачальника та задоволення інших приватних інтересів службових осіб Полтавської міської ради чи інших осіб.

Отримавши фінансування, заклади освіти змушені були укласти договори на виготовлення й розміщення відеоматеріалів на телебаченні. Загалом вони уклали 35 договорів, усі — з одним з приватних телеканалів Полтави.

Спосіб виконання цих договорів викликає сумніви щодо їхньої освітньої цінності та свідчить про задоволення інтересів керівництва міської ради.

Так, наприклад, у шести відеороликах, знятих на замовлення шкіл, виступає в.о. міського голови. Ще в семи сюжетах ідеться про відкриття меморіальних дошок полеглим захисникам, які навчалися в закладах освіти Полтави. Виготовлення та розміщення цих матеріалів телеканал оцінив у 7–14 тис. грн за ролик, тоді як «Суспільне. Полтава» оприлюднило подібні матеріали безкоштовно.

 

  • Визначення необґрунтовано високої ціни предмета закупівлі.  

Зокрема, йдеться про отримання неправомірної вигоди шляхом штучного завищення очікуваної вартості закупівлі та вибору наперед визначеного постачальника за попередньою змовою між його представниками, та посадовцями замовника.

Наприкінці 2022 року службові особи одного з закладів охорони здоров’я Полтави закупили медичне обладнання за ціною, значно вищою за ринкову. Продавцями стали двоє фізичних осіб-підприємців, які зареєструвалися незадовго до укладення договору. Оскільки вони не мали досвіду постачання медичного обладнання, то виступили посередниками між лікарнею та офіційним дилером виробника. Раніше лікарня купувала це обладнання напряму.

Фінансування закупівлі здійснював Департамент охорони здоров’я виконавчого комітету Полтавської міської ради.

За цими фактами НАЗК склало обґрунтований висновок про вчинення корупційного правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 ККУ — «Привласнення, розтрата або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовим становищем».

Ознаки аналогічних ризиків виявлено також у діяльності Департаменту з питань цивільного захисту і оборони, а також управлінь житлово-комунального господарства та капітального будівництва виконавчого комітету Полтавської міської ради.

 

  • Внесення недостовірних відомостей до актів виконаних робіт чи наданих послуг. 

Ймовірність реалізації ризику залишається високою в діяльності Управління житлово-комунального господарства та Управління капітального будівництва виконавчого комітету Полтавської міської ради. Протиправні дії посадовців цих підрозділів розглядаються в межах кримінального провадження.

Згідно з матеріалами досудового розслідування, службові особи одного з управлінь у змові з підрядниками внесли неправдиві дані до актів виконаних робіт з будівництва багатофункціонального спортивно-ігрового майданчика біля Полтавської загальноосвітньої школи №37. Як наслідок - замовником здійснено оплату робіт, які насправді не виконувались, що завдало територіальній громаді значних збитків.

Крім зазначених корупційних ризиків, перевірка НАЗК також виявила систематичне надання фінансової підтримки благодійним організаціям і фондам за рахунок бюджету Полтавської міської територіальної громади у 2021–2024 роках. Це суперечить вимогам бюджетного законодавства та створює корупційні ризики, пов’язані із задоволенням інтересів третіх осіб.

Крім того, один із заступників полтавського міського голови отримав негативний висновок НАЗК за результатами спеціальної перевірки, проте  міська рада не вжила передбачених законом заходів. Зокрема, вона проігнорувала вимогу надати пояснення щодо можливих недостовірних відомостей у декларації посадовця на суму понад 400 тисяч гривень. Висновок НАЗК не було включено відповідальною особою міськради в довідку за результатами спеціальної перевірки. Натомість орган прийняв усні пояснення посадовця без документального підтвердження, визнав спеціальну перевірку успішною та не ухвалив рішення про припинення повноважень посадовця.

За результатами перевірки НАЗК, Головне управління Національної поліції у Полтавській області розпочало два досудових розслідування за фактами вчинення посадовцями виконавчого комітету міської ради та підпорядкованих підприємств корупційних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191 ККУ “Привласнення, розтрата або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем”.

Крім того, в.о. міського голови внесено два приписи з вимогами:

  • провести службове розслідування стосовно керівниці Департаменту освіти виконавчого комітету, яка порушила вимоги Закону України “Про запобігання корупції” щодо врегулювання конфлікту інтересів підпорядкованого керівника закладу освіти;
  • вжити заходів щодо усунення виявлених порушень вимог Закону України “Про запобігання корупції” в частині запобігання та виявлення корупції у міській раді.

Довідково

Закон України «Про запобігання корупції» передбачає функціонування у публічних організаціях певних антикорупційних інституцій, механізмів та інструментів, покликаних запобігати корупції. Це, насамперед, діяльність уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, наявність чинної антикорупційної програми, системи управління корупційними ризиками та інституту викривання тощо.

Належне функціонування цих складових антикорупційної системи та забезпечення їх максимальної ефективності є предметом планових та позапланових перевірок організації роботи із запобігання і виявлення корупції, що проводяться НАЗК на підставі п. 52 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про запобігання корупції» та затвердженого наказом НАЗК порядку.

Останні новини

16.07.2025
15:40
Закон щодо підвищення відповідальності посадовців за корупційні правопорушення: які зміни передбачені
13:01
Повні перевірки декларацій за червень 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 243 млн грн
10:06
URC2025: НАЗК презентувало прогрес антикорупційної політики та розпочинає нову співпрацю з ОЕСР
14.07.2025
17:00
Моніторинг способу життя: депутат-землевпорядник Броварського району підозрюється в незаконному збагаченні
14:47
Посадовицю КМДА оштрафував суд за відмову надати інформацію НАЗК
11.07.2025
14:33
НАЗК сформувало рейтинг ризикованості декларацій за 2024 рік та завершило автоперевірки декларацій
10:12
Перемога у війні та над корупцією є стратегічними пріоритетами для України та фактором єдності з ЄС — Голова НАЗК на URC2025
10.07.2025
15:54
Результати роботи НАЗК за другий квартал 2025 року за напрямом антикорупційної експертизи
08:02
Україна продемонструвала значний прогрес у запобіганні та протидії корупції — результати 5-го раунду оцінки Стамбульського плану дій ОЕСР
09.07.2025
18:04
Конфлікт інтересів: протоколи, обґрунтовані висновки та приписи за червень 2025 року
15:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно старости сіл Хотянівка та Осещина Вишгородської міськради за недостовірне декларування
08.07.2025
16:25
До уваги антикорупційних уповноважених: до 15 серпня необхідно подати звіт про виконання антикорупційної програми
07.07.2025
17:32
Запрошуємо спеціаліста до команди Юридичного управління НАЗК
11:07
Україна та Польща поглиблюють співпрацю в сфері запобігання корупції: підписано Меморандум між НАЗК та СВА
04.07.2025
16:00
Моніторинг способу життя: топпосадовець ДП “Ліси України” підозрюється в незаконному збагаченні і декларуванні недостовірних відомостей
03.07.2025
15:00
НАЗК та WWF посилюють партнерство для системної протидії корупції у сфері управління природними ресурсами
13:58
Моніторинг способу життя: понад 5 млн грн стягнуть у дохід держави з посадовця Державної міграційної служби за рішенням апеляційної палати ВАКС
11:45
НАЗК, АОЗ і ДОТ презентували прогрес впровадження механізмів прозорості, доброчесності та підзвітності в оборонних закупівлях
02.07.2025
12:16
Повні перевірки декларацій: ексдепутату Харківської облради за матеріалами НАЗК повідомлено про підозру у недостовірному декларуванні
10:00
НАЗК запустило оновлену версію реєстру POLITDATA 2.0
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua