НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності

22.10.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) перевірило стан виконання рекомендацій, запропонованих у листопаді 2024 року для усунення корупційних зловживань у системі медико-соціальної експертизи (МСЕК). Рекомендації викладені у дослідженні «Топ-10 корупційних  ризиків  медико-соціальної  експертизи  щодо  встановлення  інвалідності» (актуалізоване з урахуванням правового режиму воєнного стану), що було надане Кабінету Міністрів України, Міністерству охорони здоров’я України (МОЗ) та профільному комітету Верховної Ради України.

Фахівці НАЗК проаналізували, які зміни у законодавстві та процедурах відбулися за цей період, для чого зібрали інформацію від МОЗ та громадських організацій. Частина ключових антикорупційних заходів вже реалізована. 

Так, запроваджено новий порядок встановлення інвалідності, і МСЕК замінили експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування людини. Були встановлені чіткі регламентації та перелік функцій цих команд, на їх членів почали поширюватися вимоги та обмеження Закону України «Про запобігання  корупції». Запущено електронну систему і значною мірою оцифровано документообіг, реалізовано принцип «екстериторіальності», що дозволяє уникати залежності від конкретного регіону чи установи. Все це значною мірою мінімізує корупційні ризики, пов’язані з підробкою документів чи впливом зацікавлених осіб.

Проте лишається певна кількість рекомендацій, які ще частково не імплементовані та вимагають додаткових нормативних та організаційних кроків. Є потреба у вдосконаленні процедури оцінювання функціонування особи, технічному доопрацюванні цифрових систем, підвищенні їх операційної спроможності, що дозволить забезпечити прозорість у роботі експертних команд та усунути ризики корупційних зловживань.

Недоліки, які НАЗК закликає усунути:

  • впровадження  Міжнародної  класифікації  функціонування,  обмежень життєдіяльності та здоров'я перебуває  на  початковій  стадії,  зберігається  поділ  на  «групи інвалідності», електронну систему не інтегровано повністю;
  • залишається  ризик  штучного  затягування  строків  встановлення  інвалідності,  оскільки  не  визначені  максимальні  строки  для проведення додаткових обстежень;
  • система міжвідомчої взаємодії та підтримки військових і ветеранів наразі існує лише у базових нормативно-правових актах та потребує реальної інтеграції систем між відомствами;
  • залишається невирішеною потреба у повному впровадженні електронного документообігу та контролю за доступом до даних пацієнтів у медичних інформаційних системах;
  • впровадження автоматичного формування експертних  команд залишається  формальним  і  відповідно  існує  ризик впливу.

Наявність проблемних питань також підтверджується численними зверненнями громадян на гарячу лінію ГО «Всеукраїнська правозахисна організація «Юридична сотня».

Детальніше зі звітом щодо моніторингу імплементації рекомендацій можна ознайомитись за посиланням.

Довідково. Аналіз імплементації рекомендацій НАЗК провело з урахуванням інформації, наданої МОЗ і громадськими організаціями: аналітичний центр «Інститут законодавчих ідей», «Молодіжна громадська організація «Погляд молоді» та «Всеукраїнська правозахисна організація «Юридична сотня».

Останні новини

12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
03.11.2025
15:59
Антикорупційна просвіта: НАЗК презентувало Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки
31.10.2025
13:56
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо внесення зміни до Положення про Громадську раду при НАЗК
11:19
Форум доброчесності громад: НАЗК презентувало нові антикорупційні інструменти для прозорого управління ресурсами на місцях
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua