НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності

22.10.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) перевірило стан виконання рекомендацій, запропонованих у листопаді 2024 року для усунення корупційних зловживань у системі медико-соціальної експертизи (МСЕК). Рекомендації викладені у дослідженні «Топ-10 корупційних  ризиків  медико-соціальної  експертизи  щодо  встановлення  інвалідності» (актуалізоване з урахуванням правового режиму воєнного стану), що було надане Кабінету Міністрів України, Міністерству охорони здоров’я України (МОЗ) та профільному комітету Верховної Ради України.

Фахівці НАЗК проаналізували, які зміни у законодавстві та процедурах відбулися за цей період, для чого зібрали інформацію від МОЗ та громадських організацій. Частина ключових антикорупційних заходів вже реалізована. 

Так, запроваджено новий порядок встановлення інвалідності, і МСЕК замінили експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування людини. Були встановлені чіткі регламентації та перелік функцій цих команд, на їх членів почали поширюватися вимоги та обмеження Закону України «Про запобігання  корупції». Запущено електронну систему і значною мірою оцифровано документообіг, реалізовано принцип «екстериторіальності», що дозволяє уникати залежності від конкретного регіону чи установи. Все це значною мірою мінімізує корупційні ризики, пов’язані з підробкою документів чи впливом зацікавлених осіб.

Проте лишається певна кількість рекомендацій, які ще частково не імплементовані та вимагають додаткових нормативних та організаційних кроків. Є потреба у вдосконаленні процедури оцінювання функціонування особи, технічному доопрацюванні цифрових систем, підвищенні їх операційної спроможності, що дозволить забезпечити прозорість у роботі експертних команд та усунути ризики корупційних зловживань.

Недоліки, які НАЗК закликає усунути:

  • впровадження  Міжнародної  класифікації  функціонування,  обмежень життєдіяльності та здоров'я перебуває  на  початковій  стадії,  зберігається  поділ  на  «групи інвалідності», електронну систему не інтегровано повністю;
  • залишається  ризик  штучного  затягування  строків  встановлення  інвалідності,  оскільки  не  визначені  максимальні  строки  для проведення додаткових обстежень;
  • система міжвідомчої взаємодії та підтримки військових і ветеранів наразі існує лише у базових нормативно-правових актах та потребує реальної інтеграції систем між відомствами;
  • залишається невирішеною потреба у повному впровадженні електронного документообігу та контролю за доступом до даних пацієнтів у медичних інформаційних системах;
  • впровадження автоматичного формування експертних  команд залишається  формальним  і  відповідно  існує  ризик впливу.

Наявність проблемних питань також підтверджується численними зверненнями громадян на гарячу лінію ГО «Всеукраїнська правозахисна організація «Юридична сотня».

Детальніше зі звітом щодо моніторингу імплементації рекомендацій можна ознайомитись за посиланням.

Довідково. Аналіз імплементації рекомендацій НАЗК провело з урахуванням інформації, наданої МОЗ і громадськими організаціями: аналітичний центр «Інститут законодавчих ідей», «Молодіжна громадська організація «Погляд молоді» та «Всеукраїнська правозахисна організація «Юридична сотня».

Останні новини

22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
15.10.2025
17:50
Голова НАЗК на OGP: Україна демонструє, що навіть в умовах війни можливо впроваджувати інноваційні механізми підзвітності для зміцнення доброчесності
15:12
Передача розробок Міноборони у серійне виробництво перевіреним компаніям: Уряд затвердив постанову із врахуванням всіх рекомендацій НАЗК
11:55
НАЗК на Donbas Media Forum: прозорість відновлення та роль журналістських розслідувань у регіонах
14.10.2025
17:45
Сіль для доріг з націнкою у 2 млн грн: правоохоронці повідомили про підозру посадовиці КМДА за матеріалами НАЗК
15:46
Зміни до Порядку проведення повних перевірок: що тепер “недостовірні” та “неточні” відомості, нові підстави зупинення та припинення перевірок, захист прав декларантів
13.10.2025
14:31
НАЗК презентує Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026-2030 роки
11:00
Предмет лобіювання: на що може впливати лобіст і які передбачені винятки
10.10.2025
15:23
Україна вдосконалює механізми запобігання конфлікту інтересів та інструменти фінансового контролю - результати оцінки ОЕСР
14:36
НАЗК запрошує до обговорення наступних двох підрозділів Розділу І проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua