НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів

20.01.2025

Моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів є одним з повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Ця діяльність є комплексною, і здійснюється у таких напрямках, як виявлення і документування фактів порушення вимог законодавства про конфлікт інтересів, вжиття заходів щодо їх усунення, а також виявлення та усунення умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів. 

Окремі показники діяльності НАЗК у сфері конфліктів інтересів за 2024 рік у порівнянні з 2023 роком свідчать про те, що кількість зафіксованих випадків порушень законодавства про конфлікт інтересів зменшилась. 

Так, протягом 2024 року НАЗК завершило 213 заходів моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, з яких 143 - за результатами розгляду повідомлень про корупцію. При цьому у 2023 році отримані НАЗК повідомлення про корупцію стали підставою для проведення 219 заходів моніторингу і контролю.  

За результатами проведених заходів, НАЗК склало 27 протоколів про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією стосовно 25 осіб (у 2023 було складено 42 протоколи стосовно 38 осіб), внесло 35 приписів про усунення порушень вимог антикорупційного законодавства (у 2023 році за цим напрямком роботи внесено 16 приписів).  

«Зменшення кількості зафіксованих НАЗК випадків порушення законодавства про конфлікт інтересів є індикатором підвищення рівня обізнаності з вимогами антикорупційного законодавства. Для Національного агентства така тенденція є свідченням необхідності працювати над виявленням складніших та менш очевидних випадків конфлікту інтересів, що часто вказують на можливе вчинення корупційних правопорушень»,  - зазначив Керівник департаменту моніторингу та контролю за виконанням законодавчих актів про конфлікт інтересів та запобігання корупції Олександр Шульга. 

Аналіз судової практики за результатами розгляду протоколів про адміністративні правопорушення свідчить про збільшення кількості осіб, на яких за протоколами уповноважених осіб НАЗК накладено адміністративне стягнення: відсоток протоколів, за якими суди притягнули до відповідальності посадовців, зріс з 26% у 2023 році до 32%  у 2024 році.

Відтак, одним з пріоритетів НАЗК у 2025 році стане уніфікація практики розгляду справ про адміністративні правопорушення та забезпечення невідворотності покарання за вчинення таких правопорушень.

Оскільки мета моніторингу за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів не обмежується виключно забезпеченням невідворотності покарання за порушення вимог антикорупційного законодавства, НАЗК приділяє значну увагу усуненню причин та умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів, та вчиненню правопорушень, пов’язаних з корупцією. До такої роботи активно НАЗК залучало уповноважені підрозділи з питань запобігання та виявлення корупції, на які відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 13-1 Закону України “Про запобігання корупції” покладається здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню. У співпраці з уповноваженими досліджено 140 випадків можливого конфлікту інтересів у діяльності публічних службовців. 

Варто відзначити й позитивний досвід співпраці Агентства з Міністерством юстиції України та Фондом гарантування вкладів фізичних осіб. У ході проведення моніторингу, що стосувався можливого конфлікту інтересів у керівників цих відомств Національне агентство звернуло увагу на наявність умов, що системно сприяли виникненню такого конфлікту інтересів. Для їх усунення потребувалось внесення змін до нормативних документів, якими було врегульовано питання застосування заходів матеріального заохочення. Після консультацій за участі обох сторін встановлені ризики було оперативно усунуто.

Оскільки конфлікт інтересів тісно пов’язаний з корупцією, при здійсненні моніторингу НАЗК не залишає без уваги факти вчинення корупційних правопорушень, а також корупційні ризики, мінімізація яких унеможливлює корупційні практики. Так, за результатами проведених у 2024 році моніторингів до органів досудового розслідування скеровано 20 матеріалів про виявлення ознак корупційних правопорушень, а отримані відомості враховані при підготовці аналітичного дослідження “ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф”.

«Ефективне управління конфліктом інтересів є запобіжником виникнення корупції, тому створення сприятливих умов для дотримання правил запобігання та врегулювання конфлікту є одним з найважливіших завдань моніторингу НАЗК.  У 2025 році серед іншого ми плануємо охопити сфери оборони, енергетики та охорони здоров’я, діяльність органів виконавчої влади в областях та органів місцевого самоврядування», - зазначив заступник голови НАЗК Микола Корнелюк. 

Останні новини

07.05.2025
18:49
Команда НАЗК на Чернігівщині: корупційні ризики у відбудові та закупівлі, інституційна спроможність антикорупційних уповноважених
09:30
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за I квартал 2025 року
06.05.2025
18:45
Нові вакансії в НАЗК: запрошуємо фахівців у сфері роботи антикорупційних уповноважених, антикорполітики та HR
16:15
Моніторинг способу життя: 5,5 млн грн можуть стягнути в дохід держави з ексначальника Запорізького ТЦК
12:18
Закон vs приватний інтерес: як врегулювати конфлікт посадовцям органів виконавчої влади
05.05.2025
11:39
Анонс Публічна презентація Огляду доброчесності та антикорупційної політики України ОЕСР
09:30
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув 2 млн грн з начальника відділу з питань нотаріату у Закарпатській області
02.05.2025
12:48
Як урядовці та нардепи мають діяти у разі конфлікту інтересів
01.05.2025
17:51
Повідомлення про оприлюднення проєкту наказу Національного агентства з питань запобігання корупції «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 18 січня 2019 року № 43»
11:23
Недостовірні відомості на понад 22,5 млн грн: повні перевірки декларацій ексголовного податківця Тернопільщини
30.04.2025
12:15
НАЗК та антикорупційні установи країн Балтії обговорили питання співпраці в протидії корупції та зміцненні національної безпеки
10:03
Автоматизована перевірка декларацій: що означає отримана довідка в Реєстрі декларацій
28.04.2025
10:31
Сьогодні з 19:00 до 20:00 буде обмежено доступ до Реєстру декларацій
25.04.2025
15:28
НАЗК запропонувало шляхи усунення корупційних ризиків у законопроєкті про державний екологічний контроль під час наради Комітету ВРУ
24.04.2025
14:34
Відкрито сім нових вакансій в НАЗК: антикорполітика, сфера оборони та роз’яснювальна робота
23.04.2025
15:30
Контроль повноти заповнення декларації: в деклараціях членів ВЛК виявлено недостовірні відомості на понад 35,3 млн грн
13:48
Недекларування активів на понад 27,8 млн грн: повна перевірка декларації посадовця міграційної служби у Хмельницькій області
22.04.2025
09:43
Виплати волонтерам і забезпечення житлом дітей-сиріт: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливість корупційних схем
21.04.2025
15:54
За матеріалами НАЗК ДБР скерувало до суду справу щодо незаконного збагачення на понад 12 млн експосадовця митниці
11:53
НАЗК і хаб доброчесності Полтавщини підписали першу в Україні декларацію доброчесності
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua