НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів

20.01.2025

Моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів є одним з повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Ця діяльність є комплексною, і здійснюється у таких напрямках, як виявлення і документування фактів порушення вимог законодавства про конфлікт інтересів, вжиття заходів щодо їх усунення, а також виявлення та усунення умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів. 

Окремі показники діяльності НАЗК у сфері конфліктів інтересів за 2024 рік у порівнянні з 2023 роком свідчать про те, що кількість зафіксованих випадків порушень законодавства про конфлікт інтересів зменшилась. 

Так, протягом 2024 року НАЗК завершило 213 заходів моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, з яких 143 - за результатами розгляду повідомлень про корупцію. При цьому у 2023 році отримані НАЗК повідомлення про корупцію стали підставою для проведення 219 заходів моніторингу і контролю.  

За результатами проведених заходів, НАЗК склало 27 протоколів про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією стосовно 25 осіб (у 2023 було складено 42 протоколи стосовно 38 осіб), внесло 35 приписів про усунення порушень вимог антикорупційного законодавства (у 2023 році за цим напрямком роботи внесено 16 приписів).  

«Зменшення кількості зафіксованих НАЗК випадків порушення законодавства про конфлікт інтересів є індикатором підвищення рівня обізнаності з вимогами антикорупційного законодавства. Для Національного агентства така тенденція є свідченням необхідності працювати над виявленням складніших та менш очевидних випадків конфлікту інтересів, що часто вказують на можливе вчинення корупційних правопорушень»,  - зазначив Керівник департаменту моніторингу та контролю за виконанням законодавчих актів про конфлікт інтересів та запобігання корупції Олександр Шульга. 

Аналіз судової практики за результатами розгляду протоколів про адміністративні правопорушення свідчить про збільшення кількості осіб, на яких за протоколами уповноважених осіб НАЗК накладено адміністративне стягнення: відсоток протоколів, за якими суди притягнули до відповідальності посадовців, зріс з 26% у 2023 році до 32%  у 2024 році.

Відтак, одним з пріоритетів НАЗК у 2025 році стане уніфікація практики розгляду справ про адміністративні правопорушення та забезпечення невідворотності покарання за вчинення таких правопорушень.

Оскільки мета моніторингу за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів не обмежується виключно забезпеченням невідворотності покарання за порушення вимог антикорупційного законодавства, НАЗК приділяє значну увагу усуненню причин та умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів, та вчиненню правопорушень, пов’язаних з корупцією. До такої роботи активно НАЗК залучало уповноважені підрозділи з питань запобігання та виявлення корупції, на які відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 13-1 Закону України “Про запобігання корупції” покладається здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню. У співпраці з уповноваженими досліджено 140 випадків можливого конфлікту інтересів у діяльності публічних службовців. 

Варто відзначити й позитивний досвід співпраці Агентства з Міністерством юстиції України та Фондом гарантування вкладів фізичних осіб. У ході проведення моніторингу, що стосувався можливого конфлікту інтересів у керівників цих відомств Національне агентство звернуло увагу на наявність умов, що системно сприяли виникненню такого конфлікту інтересів. Для їх усунення потребувалось внесення змін до нормативних документів, якими було врегульовано питання застосування заходів матеріального заохочення. Після консультацій за участі обох сторін встановлені ризики було оперативно усунуто.

Оскільки конфлікт інтересів тісно пов’язаний з корупцією, при здійсненні моніторингу НАЗК не залишає без уваги факти вчинення корупційних правопорушень, а також корупційні ризики, мінімізація яких унеможливлює корупційні практики. Так, за результатами проведених у 2024 році моніторингів до органів досудового розслідування скеровано 20 матеріалів про виявлення ознак корупційних правопорушень, а отримані відомості враховані при підготовці аналітичного дослідження “ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф”.

«Ефективне управління конфліктом інтересів є запобіжником виникнення корупції, тому створення сприятливих умов для дотримання правил запобігання та врегулювання конфлікту є одним з найважливіших завдань моніторингу НАЗК.  У 2025 році серед іншого ми плануємо охопити сфери оборони, енергетики та охорони здоров’я, діяльність органів виконавчої влади в областях та органів місцевого самоврядування», - зазначив заступник голови НАЗК Микола Корнелюк. 

Останні новини

20.01.2025
12:16
Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів
17.01.2025
16:22
Представники НАЗК взяли участь у дискусії “Обираючи майбутнє: залучення ветеранів та ветеранок до антикорупційної діяльності”
09:58
Результати 2024: моніторинг способу життя і контроль щодо повноти заповнення декларацій
16.01.2025
17:00
Майже 2,8 млн грн посадовиці ГУ ДПС в Івано-Франківській області можуть стягнути в дохід держави за матеріалами НАЗК зібраними спільно з ДБР
15.01.2025
16:27
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: стратегічний аналіз корупційних ризиків та антикорупційна експертиза
14.01.2025
17:45
Народний обранець потрапив до Реєстру порушників за використання депутатських повноважень в умовах реального конфлікту інтересів
16:02
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: розвиток інституту викривання
13.01.2025
11:07
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: становлення інституту лобіювання
11:00
Розв'язання конфлікту інтересів: покрокова інструкція для публічних службовців
10.01.2025
17:19
Індикатори публічної доброчесності України від ОЕСР дають можливість об’єктивно оцінити рівень прозорості, підзвітності та дотримання етичних норм в публічному секторі - Віктор Павлущик
10:57
«єВідновлення» та «єОселя»: як декларувати?
09.01.2025
18:06
Антикорупційна експертиза: у грудні НАЗК виявило 37 корупціогенних факторів в нормативно-правових актах та надало 45 рекомендацій для їх усунення
09:42
Конфлікт інтересів: приписи, обґрунтовані висновки, протоколи та рішення суду в грудні 2024 року
08.01.2025
16:56
Порушень на понад 438,5 млн грн виявлено за результатами повних перевірок декларацій у грудні
07.01.2025
15:30
НАЗК встановило порушення в декларації заступника голови Одеської обласної ради на пів мільйона гривень
12:28
НАЗК представить результати збору даних до Індикаторів публічної доброчесності від Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР)
06.01.2025
16:15
єПідтримка, Національний кешбек, Зимова підтримка, Пакунок малюка: як декларувати отриману допомогу
03.01.2025
16:29
НАЗК запрошує взяти участь у обговоренні законопроєкту про внесення змін до ЗУ «Про запобігання корупції» щодо запровадження Інформаційної системи обліку відомостей про адмінправопорушення, пов’язані з корупцією
16:00
Часткове автозаповнення чернетки декларації наразі працює лише для декларування за 2021-2023 роки за умови раніше сформованої довідки "Дані для декларації"
12:00
Прожитковий мінімум для працездатних осіб - 2025: корисна інформація
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua