НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів

20.01.2025

Моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів є одним з повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Ця діяльність є комплексною, і здійснюється у таких напрямках, як виявлення і документування фактів порушення вимог законодавства про конфлікт інтересів, вжиття заходів щодо їх усунення, а також виявлення та усунення умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів. 

Окремі показники діяльності НАЗК у сфері конфліктів інтересів за 2024 рік у порівнянні з 2023 роком свідчать про те, що кількість зафіксованих випадків порушень законодавства про конфлікт інтересів зменшилась. 

Так, протягом 2024 року НАЗК завершило 213 заходів моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, з яких 143 - за результатами розгляду повідомлень про корупцію. При цьому у 2023 році отримані НАЗК повідомлення про корупцію стали підставою для проведення 219 заходів моніторингу і контролю.  

За результатами проведених заходів, НАЗК склало 27 протоколів про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією стосовно 25 осіб (у 2023 було складено 42 протоколи стосовно 38 осіб), внесло 35 приписів про усунення порушень вимог антикорупційного законодавства (у 2023 році за цим напрямком роботи внесено 16 приписів).  

«Зменшення кількості зафіксованих НАЗК випадків порушення законодавства про конфлікт інтересів є індикатором підвищення рівня обізнаності з вимогами антикорупційного законодавства. Для Національного агентства така тенденція є свідченням необхідності працювати над виявленням складніших та менш очевидних випадків конфлікту інтересів, що часто вказують на можливе вчинення корупційних правопорушень»,  - зазначив Керівник департаменту моніторингу та контролю за виконанням законодавчих актів про конфлікт інтересів та запобігання корупції Олександр Шульга. 

Аналіз судової практики за результатами розгляду протоколів про адміністративні правопорушення свідчить про збільшення кількості осіб, на яких за протоколами уповноважених осіб НАЗК накладено адміністративне стягнення: відсоток протоколів, за якими суди притягнули до відповідальності посадовців, зріс з 26% у 2023 році до 32%  у 2024 році.

Відтак, одним з пріоритетів НАЗК у 2025 році стане уніфікація практики розгляду справ про адміністративні правопорушення та забезпечення невідворотності покарання за вчинення таких правопорушень.

Оскільки мета моніторингу за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів не обмежується виключно забезпеченням невідворотності покарання за порушення вимог антикорупційного законодавства, НАЗК приділяє значну увагу усуненню причин та умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів, та вчиненню правопорушень, пов’язаних з корупцією. До такої роботи активно НАЗК залучало уповноважені підрозділи з питань запобігання та виявлення корупції, на які відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 13-1 Закону України “Про запобігання корупції” покладається здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню. У співпраці з уповноваженими досліджено 140 випадків можливого конфлікту інтересів у діяльності публічних службовців. 

Варто відзначити й позитивний досвід співпраці Агентства з Міністерством юстиції України та Фондом гарантування вкладів фізичних осіб. У ході проведення моніторингу, що стосувався можливого конфлікту інтересів у керівників цих відомств Національне агентство звернуло увагу на наявність умов, що системно сприяли виникненню такого конфлікту інтересів. Для їх усунення потребувалось внесення змін до нормативних документів, якими було врегульовано питання застосування заходів матеріального заохочення. Після консультацій за участі обох сторін встановлені ризики було оперативно усунуто.

Оскільки конфлікт інтересів тісно пов’язаний з корупцією, при здійсненні моніторингу НАЗК не залишає без уваги факти вчинення корупційних правопорушень, а також корупційні ризики, мінімізація яких унеможливлює корупційні практики. Так, за результатами проведених у 2024 році моніторингів до органів досудового розслідування скеровано 20 матеріалів про виявлення ознак корупційних правопорушень, а отримані відомості враховані при підготовці аналітичного дослідження “ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф”.

«Ефективне управління конфліктом інтересів є запобіжником виникнення корупції, тому створення сприятливих умов для дотримання правил запобігання та врегулювання конфлікту є одним з найважливіших завдань моніторингу НАЗК.  У 2025 році серед іншого ми плануємо охопити сфери оборони, енергетики та охорони здоров’я, діяльність органів виконавчої влади в областях та органів місцевого самоврядування», - зазначив заступник голови НАЗК Микола Корнелюк. 

Останні новини

22.10.2025
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
15.10.2025
17:50
Голова НАЗК на OGP: Україна демонструє, що навіть в умовах війни можливо впроваджувати інноваційні механізми підзвітності для зміцнення доброчесності
15:12
Передача розробок Міноборони у серійне виробництво перевіреним компаніям: Уряд затвердив постанову із врахуванням всіх рекомендацій НАЗК
11:55
НАЗК на Donbas Media Forum: прозорість відновлення та роль журналістських розслідувань у регіонах
14.10.2025
17:45
Сіль для доріг з націнкою у 2 млн грн: правоохоронці повідомили про підозру посадовиці КМДА за матеріалами НАЗК
15:46
Зміни до Порядку проведення повних перевірок: що тепер “недостовірні” та “неточні” відомості, нові підстави зупинення та припинення перевірок, захист прав декларантів
13.10.2025
14:31
НАЗК презентує Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026-2030 роки
11:00
Предмет лобіювання: на що може впливати лобіст і які передбачені винятки
10.10.2025
15:23
Україна вдосконалює механізми запобігання конфлікту інтересів та інструменти фінансового контролю - результати оцінки ОЕСР
14:36
НАЗК запрошує до обговорення наступних двох підрозділів Розділу І проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр
10:00
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо Порядку здійснення моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua