НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів

20.01.2025

Моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів є одним з повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Ця діяльність є комплексною, і здійснюється у таких напрямках, як виявлення і документування фактів порушення вимог законодавства про конфлікт інтересів, вжиття заходів щодо їх усунення, а також виявлення та усунення умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів. 

Окремі показники діяльності НАЗК у сфері конфліктів інтересів за 2024 рік у порівнянні з 2023 роком свідчать про те, що кількість зафіксованих випадків порушень законодавства про конфлікт інтересів зменшилась. 

Так, протягом 2024 року НАЗК завершило 213 заходів моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, з яких 143 - за результатами розгляду повідомлень про корупцію. При цьому у 2023 році отримані НАЗК повідомлення про корупцію стали підставою для проведення 219 заходів моніторингу і контролю.  

За результатами проведених заходів, НАЗК склало 27 протоколів про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією стосовно 25 осіб (у 2023 було складено 42 протоколи стосовно 38 осіб), внесло 35 приписів про усунення порушень вимог антикорупційного законодавства (у 2023 році за цим напрямком роботи внесено 16 приписів).  

«Зменшення кількості зафіксованих НАЗК випадків порушення законодавства про конфлікт інтересів є індикатором підвищення рівня обізнаності з вимогами антикорупційного законодавства. Для Національного агентства така тенденція є свідченням необхідності працювати над виявленням складніших та менш очевидних випадків конфлікту інтересів, що часто вказують на можливе вчинення корупційних правопорушень»,  - зазначив Керівник департаменту моніторингу та контролю за виконанням законодавчих актів про конфлікт інтересів та запобігання корупції Олександр Шульга. 

Аналіз судової практики за результатами розгляду протоколів про адміністративні правопорушення свідчить про збільшення кількості осіб, на яких за протоколами уповноважених осіб НАЗК накладено адміністративне стягнення: відсоток протоколів, за якими суди притягнули до відповідальності посадовців, зріс з 26% у 2023 році до 32%  у 2024 році.

Відтак, одним з пріоритетів НАЗК у 2025 році стане уніфікація практики розгляду справ про адміністративні правопорушення та забезпечення невідворотності покарання за вчинення таких правопорушень.

Оскільки мета моніторингу за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів не обмежується виключно забезпеченням невідворотності покарання за порушення вимог антикорупційного законодавства, НАЗК приділяє значну увагу усуненню причин та умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів, та вчиненню правопорушень, пов’язаних з корупцією. До такої роботи активно НАЗК залучало уповноважені підрозділи з питань запобігання та виявлення корупції, на які відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 13-1 Закону України “Про запобігання корупції” покладається здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню. У співпраці з уповноваженими досліджено 140 випадків можливого конфлікту інтересів у діяльності публічних службовців. 

Варто відзначити й позитивний досвід співпраці Агентства з Міністерством юстиції України та Фондом гарантування вкладів фізичних осіб. У ході проведення моніторингу, що стосувався можливого конфлікту інтересів у керівників цих відомств Національне агентство звернуло увагу на наявність умов, що системно сприяли виникненню такого конфлікту інтересів. Для їх усунення потребувалось внесення змін до нормативних документів, якими було врегульовано питання застосування заходів матеріального заохочення. Після консультацій за участі обох сторін встановлені ризики було оперативно усунуто.

Оскільки конфлікт інтересів тісно пов’язаний з корупцією, при здійсненні моніторингу НАЗК не залишає без уваги факти вчинення корупційних правопорушень, а також корупційні ризики, мінімізація яких унеможливлює корупційні практики. Так, за результатами проведених у 2024 році моніторингів до органів досудового розслідування скеровано 20 матеріалів про виявлення ознак корупційних правопорушень, а отримані відомості враховані при підготовці аналітичного дослідження “ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф”.

«Ефективне управління конфліктом інтересів є запобіжником виникнення корупції, тому створення сприятливих умов для дотримання правил запобігання та врегулювання конфлікту є одним з найважливіших завдань моніторингу НАЗК.  У 2025 році серед іншого ми плануємо охопити сфери оборони, енергетики та охорони здоров’я, діяльність органів виконавчої влади в областях та органів місцевого самоврядування», - зазначив заступник голови НАЗК Микола Корнелюк. 

Останні новини

21.02.2025
17:13
Найбільше корупційних ризиків на Тернопільщині зосереджені в містобудуванні та землевідведенні: робоча поїздка НАЗК до Тернополя
12:10
Як декларувати спадщину
10:00
Цивільна конфіскація: у посадовця МВС конфіскували 4,6 млн грн і авто за матеріалами НАЗК
20.02.2025
18:00
НАЗК запрошує до консультацій з громадськістю щодо законопроєкту про посилення ролі Громадської ради при Держмитслужбі
17:48
Звіт GRECO: відзначено прогрес України у виконанні антикорупційних рекомендацій для суддів, прокурорів і парламентарів (звіт українською)
14:51
5 нових вакансій в НАЗК: шукаємо дизайнера, спеціалістів з міжнародного співробітництва, HR, ІТ
14:28
Удосконалення лісового законодавства: НАЗК направило до ВРУ рекомендації для усунення корупційних ризиків
19.02.2025
15:51
НАЗК презентувало міжнародним партнерам механізми антикорупційного контролю у відновленні України
14:14
Понад 130 політичних партій не подали звіти до НАЗК за ІV квартал 2024 року
12:13
Корупція боїться твого контролю: НАЗК реалізувало загальнонаціональну інформаційну кампанію
11:10
Обов’язок декларування військовослужбовцями і членами їх сімей: ключові аспекти
18.02.2025
12:40
Запобігання конфлікту інтересів при преміюванні міських голів: рекомендації та законодавчі вимоги
17.02.2025
13:00
Цивільна конфіскація: майже 3,3 млн грн можуть стягнути в дохід держави з посадовця Мін'юсту за матеріалами НАЗК та ДБР
14.02.2025
13:30
Як сформувати довідку “Дані для декларації”: покрокова інструкція
12:14
НАЗК розробило рекомендації для усунення корупційних ризиків у лісовому господарстві
13.02.2025
18:00
Порушень на понад 284 млн грн виявило НАЗК за результатами повних перевірок декларацій у січні
13:45
До уваги медіа: запрошуємо на презентацію дослідження “Корупційні ризики у лісовому господарстві”
11:23
Майно за кордоном: чи треба декларувати?
12.02.2025
10:39
НАЗК вдосконалило роз’яснення щодо конфлікту інтересів
11.02.2025
13:19
Начальнику відділу Державної казначейської служби на Полтавщині повідомили про підозру за матеріалами НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua