НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів

20.01.2025

Моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів є одним з повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Ця діяльність є комплексною, і здійснюється у таких напрямках, як виявлення і документування фактів порушення вимог законодавства про конфлікт інтересів, вжиття заходів щодо їх усунення, а також виявлення та усунення умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів. 

Окремі показники діяльності НАЗК у сфері конфліктів інтересів за 2024 рік у порівнянні з 2023 роком свідчать про те, що кількість зафіксованих випадків порушень законодавства про конфлікт інтересів зменшилась. 

Так, протягом 2024 року НАЗК завершило 213 заходів моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, з яких 143 - за результатами розгляду повідомлень про корупцію. При цьому у 2023 році отримані НАЗК повідомлення про корупцію стали підставою для проведення 219 заходів моніторингу і контролю.  

За результатами проведених заходів, НАЗК склало 27 протоколів про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією стосовно 25 осіб (у 2023 було складено 42 протоколи стосовно 38 осіб), внесло 35 приписів про усунення порушень вимог антикорупційного законодавства (у 2023 році за цим напрямком роботи внесено 16 приписів).  

«Зменшення кількості зафіксованих НАЗК випадків порушення законодавства про конфлікт інтересів є індикатором підвищення рівня обізнаності з вимогами антикорупційного законодавства. Для Національного агентства така тенденція є свідченням необхідності працювати над виявленням складніших та менш очевидних випадків конфлікту інтересів, що часто вказують на можливе вчинення корупційних правопорушень»,  - зазначив Керівник департаменту моніторингу та контролю за виконанням законодавчих актів про конфлікт інтересів та запобігання корупції Олександр Шульга. 

Аналіз судової практики за результатами розгляду протоколів про адміністративні правопорушення свідчить про збільшення кількості осіб, на яких за протоколами уповноважених осіб НАЗК накладено адміністративне стягнення: відсоток протоколів, за якими суди притягнули до відповідальності посадовців, зріс з 26% у 2023 році до 32%  у 2024 році.

Відтак, одним з пріоритетів НАЗК у 2025 році стане уніфікація практики розгляду справ про адміністративні правопорушення та забезпечення невідворотності покарання за вчинення таких правопорушень.

Оскільки мета моніторингу за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів не обмежується виключно забезпеченням невідворотності покарання за порушення вимог антикорупційного законодавства, НАЗК приділяє значну увагу усуненню причин та умов, що сприяють виникненню конфлікту інтересів, та вчиненню правопорушень, пов’язаних з корупцією. До такої роботи активно НАЗК залучало уповноважені підрозділи з питань запобігання та виявлення корупції, на які відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 13-1 Закону України “Про запобігання корупції” покладається здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню. У співпраці з уповноваженими досліджено 140 випадків можливого конфлікту інтересів у діяльності публічних службовців. 

Варто відзначити й позитивний досвід співпраці Агентства з Міністерством юстиції України та Фондом гарантування вкладів фізичних осіб. У ході проведення моніторингу, що стосувався можливого конфлікту інтересів у керівників цих відомств Національне агентство звернуло увагу на наявність умов, що системно сприяли виникненню такого конфлікту інтересів. Для їх усунення потребувалось внесення змін до нормативних документів, якими було врегульовано питання застосування заходів матеріального заохочення. Після консультацій за участі обох сторін встановлені ризики було оперативно усунуто.

Оскільки конфлікт інтересів тісно пов’язаний з корупцією, при здійсненні моніторингу НАЗК не залишає без уваги факти вчинення корупційних правопорушень, а також корупційні ризики, мінімізація яких унеможливлює корупційні практики. Так, за результатами проведених у 2024 році моніторингів до органів досудового розслідування скеровано 20 матеріалів про виявлення ознак корупційних правопорушень, а отримані відомості враховані при підготовці аналітичного дослідження “ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф”.

«Ефективне управління конфліктом інтересів є запобіжником виникнення корупції, тому створення сприятливих умов для дотримання правил запобігання та врегулювання конфлікту є одним з найважливіших завдань моніторингу НАЗК.  У 2025 році серед іншого ми плануємо охопити сфери оборони, енергетики та охорони здоров’я, діяльність органів виконавчої влади в областях та органів місцевого самоврядування», - зазначив заступник голови НАЗК Микола Корнелюк. 

Останні новини

16.09.2025
18:07
Реформа податкової: у НАЗК обговорили впровадження антикорупційних механізмів
13:55
Антикорупційна експертиза: НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері житла для ВПО, майнових відносин та реінтеграції оборонців
15.09.2025
14:10
Уряд схвалив три антикорупційні законопроєкти: спецперевірки НАЗК, цивільна конфіскація в ВАКС, зміни до Кодексу про адмінправопорушення і КПК
12.09.2025
16:38
Недекларування майна на понад 3,1 млн грн: за результатом повної перевірки до суду скеровано справу стосовно інспектора з енергетичного нагляду
14:59
Антикорупційна експертиза: НАЗК долучилося до запровадження єдиного стандарту і дистанційної процедури ВЛК
14:44
Повні перевірки декларацій за серпень 2025 року: НАЗК виявило порушення на понад 337 млн грн
14:30
Цивільна конфіскація 3,2 млн грн Головного санітарного лікаря України: результати повної перевірки декларації
11.09.2025
15:25
Повні перевірки: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 3,1 млн грн у декларації ексначальника регіонального сервісного центру МВС
14:30
Цивільна конфіскація: з ексголови райдержадміністрації столиці можуть стягнути у дохід держави 7 млн грн
11:15
Нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, спецперевірки, контроль своєчасності подання декларацій, роз’яснення та публічні закупівлі
10:00
Моніторинг способу життя: з посадовця Держекоінспекції Донеччини можуть стягнути понад 8 млн грн на користь держави
09.09.2025
13:29
Зневіра, інформатаки й увага до влади: як висвітлювали тему корупції українські медіа і соцмережі у другому кварталі 2025 року
09:50
Заява НАЗК щодо окремих результатів моніторингу способу життя та можливого впливу на діяльність Агентства
08.09.2025
16:00
Моніторинг способу життя: з посадовця сервісного центру МВС можуть стягнути у дохід держави 8,6 млн грн
15:41
Конфлікт інтересів: протокол стосовно судді, обґрунтовані висновки стосовно посадовців КМДА та притягнуті до дисциплінарної відповідальності у серпні
14:35
НАЗК розпочало розробку нової Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції із залученням ключових стейкхолдерів
10:06
Роз'яснення НАЗК: чому заборонені політичні партії зобов'язані звітувати до НАЗК
05.09.2025
10:18
Два роки роботи Порталу повідомлень викривачів: результати, виклики, перспективи
04.09.2025
17:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно посадовця Державної регуляторної служби за недостовірне декларування
15:45
Моніторинг способу життя: суд арештував майно посадовиці РДА у Києві - квартиру бізнес-класу та мільйони на рахунках
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua